Escoles de Manresa busquen la complicitat de les institucions capdavanteres de la ciutat

L'aliança, emmarcada en el programa Magnet, els hi permet desenvolupar nous coneixements

Una aula de l'escola Sant Ignasi de Manresa on realitzen una activitat relacionada amb el programa Magnet
Una aula de l'escola Sant Ignasi de Manresa on realitzen una activitat relacionada amb el programa Magnet | Gemma Aleman
Redacció
27 de gener del 2020
Actualitzat a les 15:20h
L'escola Sant Ignasi i l'institut Guillem Catà de Manresa s'han "casat" amb la Fundació Althaia i l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria (EPSEM-UPC), respectivament. En el marc del programa Magnet, la iniciativa busca proporcionar als alumnes un nou model d'aprenentatge innovador que els proporcioni els coneixements d'una manera més directa. Al Sant Ignasi, per exemple, els alumnes d'educació infantil estan treballant anatomia de la mà dels professionals d'Althaia. Al Guillem Catà, en canvi, han començat a muntar un museu de geologia, a petita escala, similar al de les instal·lacions de l'EPSEM.

El programa Magnet, impulsat pel departament d'Ensenyament, la Diputació de Barcelona, l'Institut de Ciències de l'Educació de la UAB i la Fundació Bofill, és present en l'actualitat en 27 centres d'ensenyament de 16 municipis del territori català.

L'escola Sant Ignasi de Manresa va arrencar la seva aliança amb Althaia el curs passat. En aquest cas, l'adhesió serveix per tractar aspectes vinculats al cos humà, la salut i els hàbits saludables. Així, permet crear un espai d'aprenentatge viu, amb la possibilitat de transformar els coneixements que es generen a l'aula en una situació real i significativa.

La directora de l'escola, Montse Martí, explica que els recursos que els hi ha ofert la Fundació Althaia "enriqueixen" els coneixements que poden aportar a l'alumnat. I posa com a exemple com els estudiants d'educació infantil han pogut resoldre dubtes relacionats amb l'anatomia de la mà dels professionals d'Althaia.

Des de la Fundació Althaia, Antònia Raich assenyala però que l'intercanvi és "bidireccional". Explica que, de la mateixa manera que l'escola posa al centre "a l'alumne", gràcies a la col·laboració ells aprenen "una altra manera de fer, posant el pacient per davant d'altres qüestions organitzatives".

Professions de futur

En el cas de l'institut Guillem Catà, la seva directora, Marta Codina, reconeix que no van tenir cap mena de dubte que el millor "partner" al territori en matèria de ciència i tecnologia és l'EPSEM. "Els projectes humanístics funcionaven, però fallàvem en aquests altres àmbits". Dos anys després de l'inici de la col·laboració, tant el balanç de claustre com dels alumnes "és positiu", diu la directora.

M. Rosa Argelaguet, directora de la UPC de Manresa, remarca que malgrat que inicialment era "un repte" adreçar-se a un alumnat més jove del que estan acostumats, els resultats són positius. A banda de poder "atraure" a futurs alumnes perquè es decantin per estudis científics i tecnològics, també els permet combatre mancances com és la poca demanda entre el sector femení.

Centres capdavanters

La Fundació Bofill és impulsora d'un projecte que, a banda de Manresa, es fa en 25 centres escolars més de Catalunya. El seu director, Ismael Palacín, subratlla que la clau de l'èxit és que, per una banda, es tracta de centres que opten per un nou model d'aprenentatge "innovador" i, per una altra, que els companys de joc són institucions "líders en el seu àmbit" però que alhora treballen per "generar coneixement".

L'objectiu del programa Magnet és que l'aliança permeti desenvolupar un projecte educatiu innovador i de qualitat, alhora que sigui atractiu pels alumnes. S'inspira en el model Magnet Schools dels Estats Units, que funciona des dels anys 70.