La UCI d'Althaia aplica noves mesures per millorar el descans nocturn i la comunicació amb els pacients

El Grup d'Humanització de la UCI, format per professionals d'Infermeria amb la complicitat de l'equip mèdic, treballa per impulsar un model d'atenció centrat en la persona que involucri pacients, familiars i professionals

La UCI d'Althaia aplica noves mesures per millorar el descans nocturn i la comunicació amb els pacients
La UCI d'Althaia aplica noves mesures per millorar el descans nocturn i la comunicació amb els pacients | Althaia
NacióManresa
21 de gener del 2020
Actualitzat a la 13:00h
Facilitar la comunicació d'un pacient que es troba en estat crític als seus familiars mitjançant les noves tecnologies o afavorir el descans nocturn minimitzant les interrupcions innecessàries en el torn de nit són algunes de les accions que s'han aplicat a la Unitat de Cures Intensives (UCI) de la Fundació Althaia. Aquestes millores han estat impulsades pel Grup d'Humanització de la UCI, un col·lectiu format per professionals d'Infermeria de la institució amb la complicitat de l'equip mèdic que té per objectiu millorar l'assistència sanitària des d'un punt de vista humà, amb la implicació de pacients, familiars i professionals.
 
El Grup d'Humanització de la UCI d'Althaia va néixer l'any 2016 seguint com a model el projecte Humanizando los Cuidados Intensivos, impulsat pel Dr. Gabi Heras, de l'Hospital Universitario de Torrejón (Madrid). El col·lectiu no va partir de zero, perquè la Fundació ja havia aplicat mesures per incrementar la qualitat del servei de medicina intensiva des d'una perspectiva humana. És el cas de disposar d'una UCI oberta, és a dir, amb la possibilitat que un acompanyant habitual pugui ser amb el pacient durant les 24 hores del dia, fet que facilita la participació de la família en el procés; o d'habitacions amb llum natural, que fa que els pacients puguin saber si és de dia o de nit.
 
Aquest grup de treball multidisciplinari es va proposar fer un salt qualitatiu i materialitzar noves accions per contribuir a reduir els nivells d'estrès que suposa per a pacients i familiars l'ingrés en una unitat com la UCI, així com millorar el seu confort.
 
Un dels primers aspectes que s'ha abordat ha estat el foment del son nocturn dels pacients, que és clau per al procés de recuperació. En aquest sentit, s'han minimitzat les interrupcions innecessàries durant el torn de nit aplicant diferents mesures d'aïllament acústic, així com també lliurant taps per a les oïdes als pacients; tancant els llums de les habitacions a partir de les dotze de la nit; silenciant i reduint la lluminositat dels monitors, i disminuint el soroll ambiental. També s'ha optat per programar les proves i analítiques fora de l'horari de descans sempre que sigui possible.
 
Aquestes accions per a millorar el descans nocturn dels pacients de la UCI d'Althaia van premiar-se en el I Congrés Internacional d'Humanització de l'Assistència Sanitària celebrat a València.
 
Una altra de les prioritats que s'ha marcat el col·lectiu té a veure amb la comunicació: sovint, a la UCI, hi ingressen pacients que per la seva patologia tenen problemes de fonació i veuen molt minvada la capacitat per comunicar-se amb els seus familiars o professionals.
 
Aquest fet, asseguren des del Grup d'Humanització de la UCI, "els ocasiona estrès, ansietat i deliri". Per això, i en col·laboració amb la Unitat de Tècniques Augmentatives de Comunicació (un servei extern de la Facultat de Psicologia de la Universitat de Barcelona) "posarem a disposició de tots els usuaris i usuàries tres aplicacions molt senzilles d'utilitzar per facilitar la comunicació". Aquestes aplicacions tenen com a base pictogrames i un teclat digital. A través d'una tauleta, els pacients podran expressar com estan i fer preguntes.
 
A banda d'aquestes dues millores, el grup està duent a terme altres accions, com apropar la música a pacients i familiars a través del projecte Música en vena, en col·laboració amb el Conservatori Municipal de Música de Manresa i també gràcies a la participació de músics a títol individual, com el violoncel·lista Peter Thiemann.
 
La persona, al centre de l'atenció
 
La Fundació Althaia està treballant per avançar cap a un model d'atenció "centrada en la persona", que té en compte "les seves preferències, valors i opcions de vida". En aquest sentit, "volem fer-la partícipa de les decisions que es prenen respecte a la seva salut", asseguren.
 
Així ho estableix el Pla Estratègic de la institució, que seguint els paradigmes actuals d'atenció aposta per la reformulació del paper del pacient i les famílies i la revisió del model assistencial per tal que la persona sigui l'eix central. Aquest nou model també té en compte els espais assistencials. Les instal·lacions que s'estan renovant segueixen uns criteris d'humanització per oferir als usuaris un entorn de més confort i calidesa i, d'aquesta manera, afavorir una millor resposta emocional de les persones, pacients i famílies que han d'afrontar un problema de salut.