Infraestructures

Front comú al Bages per exigir que les inversions en infraestructures s'incloguin en els pressupostos

El Consell d'Alcaldes demana la bonificació total de la C-16 al seu pas per Manresa per descongestionar la C-55 i més freqüència de trens a l'R4

per Redacció , 18 de desembre de 2019 a les 22:14 |
Roda de premsa del Consell d'Alcaldes del Bages | CCBages
El Consell d'Alcaldes del Bages en bloc s'ha plantat aquest dimecres per exigir que les inversions en infraestructures que reclamen històricament s'incloguin en els pressupostos del 2020-2021, tant en els de l'Estat com en els del Govern. En una declaració institucional que han aprovat per unanimitat, els alcaldes i les alcaldesses del Bages volen que la C-16 es converteixi "en una veritable ronda de Manresa bonificada en totes les hores i tots els dies de la setmana", amb l'objectiu que més vehicles la facin servir i, d'aquesta manera, descongestionar la C-55. Pel que fa a l'R4, els batlles demanen més freqüències per millorar la connexió amb Barcelona.

L'any 2015 el consell d'Alcaldes i Alcaldesses del Bages va aprovar per consens una declaració institucional sobre mobilitat que demanava, entre d'altres, l'eliminació del peatge de l'autopista C-16, la millora dels enllaços en totes direccions, i la finalització de la B-40. També el desdoblament del tram de la C-55 entre Manresa i Castellbell i el Vilar i l'execució de les inversions de Rodalies previstes entre el 2008-2015.


El president del Consell d'Alcaldes i alcalde de Fonollosa, Eloi Hernández, ha lamentat que en general s'hagi avançat "poc". "S'ha millorat en la qüestió de les bonificacions de la C-16 en hores punta, de dilluns a divendres no festius, i la seguretat de la C-55 per evitar xocs frontals, però no en la competitivitat de temps de viatge, sobretot en el tren", ha dit.

Pel que fa a les infraestructures viàries, Hernández ha destacat que no s'ha assolit l'objectiu d'aconseguir un traspàs efectiu de vehicles de la "congestionada" C-55, amb 30.000 vehicles diaris, cap a la "infrautilitzada" C-16, amb 18.000 vehicles diaris i amb un final de concessió situat el 2036.


Pel que fa al tren, malgrat els accidents greus que hi ha hagut a l'R4, "encara no s'han aplicat les mesures de seguretat adients, tot i que s'han iniciat els tràmits de licitació", tot i que sense cap millora en relació al temps del trajecte.

La voluntat de la declaració institucional que han fet pública aquest dimecres és tornar a reclamar un gran pacte de totes les institucions sobre les infraestructures del territori perquè el Bages pugui ser "més competitiu econòmicament i social i contribuir al reequilibri territorial".

Les demandes se centren en convertir la C-16 en una via bonificada tots els dies de la setmana perquè esdevingui "una veritable ronda de Manresa". El model de vinyeta és el model que proposen, "però fins que no es posi en marxa caldrà que s'ampliïn les bonificacions de forma immediata a totes les franges horàries els set dies de la setmana". Lligat amb aquest punt, els batlles també exigeixen la construcció d'enllaços en totes direccions a Viladordis i al Pont de Vilomara. En matèria viària, també es reclama l'execució del projecte de variant de Castellgalí que ha elaborat el Departament de Territori. "Aquesta és la necessitat més urgent fins arribar al desdoblament en la seva totalitat de Manresa a Castellbell", resa la declaració.

Les demandes a nivell ferroviari es focalitzen en exigir més freqüències a la R4 "perquè sigui la connexió principal i ràpida amb Barcelona". Si s'executessin les inversions previstes al pla de Rodalies presentat el 2008, han apuntat, es reduiria el temps de viatge entre Manresa i Barcelona a 50 minuts.

Hernández ha explicat que la diferència amb la declaració institucional que va fer el Consell ara fa quatre anys és que aquesta compta amb el suport unànime dels alcaldes i partits de la comarca (ERC, Junts per Catalunya, PSC, CUP, Ciutadans, En comú Guanyen i els grups independents).

Per tractar tots aquests assumptes amb les administracions competents, Eloi Hernández ha explicat que el mes de gener els representants dels batlles del Bages mantindran diverses reunions amb els responsables polítics. El 15 de gener es veuran amb el Departament d'Economia de la Generalitat i el 16 amb el conseller de Territori, Damià Calvet. Per tractar les qüestions que impliquen Adif, la reunió serà el 24 de gener a Madrid.

 

Participació