Aigües de Manresa s'adhereix a la campanya «No alimentis el monstre del clavegueram»

Per conscienciar sobre els productes no aptes per tirar pel vàter

Redacció
18 de novembre del 2019
Actualitzat a les 14:58h
Amb motiu de la celebració, el 19 de novembre, del Dia Mundial del Lavabo, el president de l'Asociación Española de Abastecimientos de Agua y Saneamiento (AEAS), Fernando Morcillo, ha presentat la campanya de sensibilització No alimentis al monstre del clavegueram, sobre els productes no aptes per tirar pel vàter, a la qual s'ha adherit Aigües de Manresa.

La presentació ha tingut lloc aquest dilluns a l'EDAR Arroyo Culebro Cuenca Media Alta a Madrid, on s'ha explicat com és el procés de depuració de les aigües residuals i com es recullen els residus del monstre del clavegueram.

El president d'AEAS ha explicat els importants efectes negatius de tirar les tovalloletes humides i altres productes pel vàter. Ha destacat que produeixen greus problemes mediambientals, arribant a aparèixer tovalloletes als rius i a les platges; produeixen embussos a les llars, i a les canonades de les comunitats de veïns, així com també en infraestructures públiques, o que en una ciutat d'uns 300.000 habitants, es recullen al voltant de 10 quilos d'aquests residus per persona a l'any.

Aquesta problemàtica suposa un impacte econòmic important, amb un sobrecost d'entre 4 i 6 euros per persona a l'any, i un encariment d'entre un 10 i un 15% de les activitats de manteniment, tractament i depuració de les aigües residuals. A l'Estat Espanyol, aquest suposa un sobrecost total estimat d'uns 230 milions d'euros a l'any. 

També cal tenir en compte que la recollida d'aquests productes suposa també una exposició del personal encarregat de netejar-ho a situacions amb potencial risc en matèria de seguretat i salut laboral. 

Per acabar, el president d'AEAS, Fernando Morcillo, ha recordat una vegada més que al vàter només hi poden anar les 3P's: Pee, Poo and (Toilet) Paper (en anglès), és a dir, l'orina, les femtes i el paper higiènic, productes que compleixin amb la norma UNE 149002:2019. En aquest sentit, ha incidit en que les tovalloletes i productes d'higiene personal han d'estar clarament etiquetats i llançats a la paperera. Les empreses fabricants de tovalloletes i productes d'higiene personal, han de proporcionar als consumidors informació clara i concisa sobre els mètodes per rebutjar-los.

Campanya de sensibilització No alimentis al monstre del clavegueram

Un total de 135 entitats han signat la Declaració d'adhesió a la campanya de sensibilització impulsada pel sector de l'aigua urbana No alimentis al monstre del clavegueram, sobre els productes no aptes per a llançar pel vàter.

AEAS, a través del seu Grup de Treball de Comunicació, ha estat l'encarregada de promoure i impulsar aquesta iniciativa que pretén evitar els problemes mediambientals i econòmics provocats per obstruccions i danys en llars, xarxes de clavegueram, equips de bombeig i estacions depuradores.