La Ventafocs torna el Kursaal als orígens de la seva reobertura

"La Cenerentola" de Rossini va ser el primer títol líric que va acollir el teatre manresà després de la seva rehabilitació

Els AOS van portar «La Cenerentola» de Rossini al Kursaal
Els AOS van portar «La Cenerentola» de Rossini al Kursaal | A. Bofill
Ovidi de Cardona
11 de novembre del 2019
Actualitzat el 12 de novembre a les 9:13h
El passat diumenge, el Teatre Kursaal encetava una nova temporada operística i ho feia amb el primer títol líric que va acollir aquest equipament després de la seva rehabilitació: La Cenerentola (la Ventafocs) de Gioacchino Rossini. Una obra radiant de vitalitat, comicitat i dinamisme escènic que va suposar un bàlsam ideal pel neguiteig ambiental de la jornada electoral.

Els Amics de l'Òpera de Sabadell van recuperar els decorats i l'atrezzo de l'anterior producció de l'any 2007 per vestir aquest nou muntatge signat per Pau Monterde, on vam poder gaudir d'un equip de joves cantants d'un gran nivell artístic. Gràcies a la complicitat de tots ells i dels membres del cor masculí, Monterde va esprémer la comicitat de l'obra valent-se d'uns mínims recursos (un automòbil en miniatura, màscares, policies uniformats que es movien com autòmats...) i d'uns moviments escènics que es recolzaven en el sentit rítmic de la partitura. Entre el repartiment, va excel·lir l'Angelina (Ventafocs) de Carol García, especialment en la vessant musical, gràcies a un bell timbre i un impecable sentit estilístic. Al seu costat, va brillar també el bagenc Carlos Pachón en el rol de Dandini, assolint una interpretació colossal tant en l'aspecte escènic com en el canor; se'ns cap mena de dubte, estem davant d'una veu que, conduïda amb intel·ligència, està cridada a grans fites.

També va sorprendre'ns molt gratament el Don Ramiro de Pablo Martínez, un autèntic tenore di grazia dotat d'un portentós instrument, modelat amb gran elegància i refinat sentit musical. El veterà Fernando Álvarez va saber apurar tot el suc escènic i la bis còmica per a recrear un Don Magnífico de manual. Elisa Vélez i Anna Tobella encarnaren, al seu torn, unes histriòniques i impecables germanes Clorinda i Tisbe, respectivament, mentre que Marc Pujol completava amb aplom i autoritat el paper del filòsof Alidoro, dotat aquí de la seva ària di sorbetto. 

Daniel Gil de Tejada es va veure amb dificultats, en reiterades ocasions, per concertar l'escena i el fossat, en una tarda més aviat tènue i desdibuixada de l'orquestra del Vallès. El cor, tot i que complidor, tampoc no va tenir el seu millor dia, sobretot degut a una corda de tenors excessivament vaporosa. 

La mateixa tarda de la representació es va posar a la venda el nou llibre sobre la història del Teatre del Conservatori de Manresa, un volum esplèndidament editat que recull el testimoni gràfic i documental d'un equipament que durant dècades ha estat el màxim exponent de les arts escèniques a la capital bagenca. Un regal d'allò més preuat per als amants de l'art i la cultura a la nostra ciutat.