Comença davant de la Fàbrica Nova una de les actuacions més ambicioses dels darrers anys a Manresa

El projecte d'urbanització de la via Sant Ignasi, plaça del Remei i avinguda Bertrand i Serra suposa una inversió de prop de 3.330.000 euros i un any i mig d'obres

L'Ajuntament ha explicat el projecte als veïns aquest dimarts
L'Ajuntament ha explicat el projecte als veïns aquest dimarts | AjM
Redacció
18 de setembre del 2019
Actualitzat a les 8:32h
Dilluns vinent s'iniciaran les obres d'urbanització de la via Sant Ignasi (entre Vidal i Barraquer i plaça del Remei), plaça del Remei i avinguda Bertrand i Serra, que representarà la transformació de 13.000 metres quadrats d'espai públic i donarà continuïtat a les intervencions que ja s'han dut a terme al tram sud de la via Sant Ignasi (entre el passeig del Riu i les piscines municipals) i al carrer Vidal i Barraquer. Es tracta de l'actuació urbanística més rellevant dels darrers anys, té un cost total de 3.329.316 euros i significarà que hi haurà obres al sector durant un any i mig, aproximadament.

El gruix més important de l'obra anirà a càrrec de Criteria Caixa, ja que correspon a les càrregues urbanístiques del Pla especial Fàbrica Nova. L'entitat financera assumeix el cost íntegre de la calçada i la vorera més propera a la nau de la fàbrica tant de la via Sant Ignasi com de l'avinguda Bertrand i Serra, i un 80% del cost de la plaça del Remei. L'aportació de Criteria Caixa és de 2.783.614,15 euros, un 83,6% del cost total.

Les obres complementàries (voreres de la banda dels habitatges i 20% de la plaça del Remei) seran assumides a través de l'aportació municipal i de contribucions especials. Així doncs, l'Ajuntament de Manresa i els veïns assumiran, a parts iguals, un total de 545.701,86 euros, un 16,40% del cost total.

Entre sis i set mesos d'obres de la primera fase

La primera fase, que afecta la banda dels carrers situada a tocar la Fàbrica Nova, així com una part de la plaça del Remei, s'executarà a partir del proper dilluns, dia 23 de setembre, a la nit. Per portar a terme els treballs, no s'afectarà la mobilitat i es mantindran els dos carrils de circulació, tot i que es prohibirà l'aparcament a tot l'àmbit de les obres.

Per compensar aquest a pèrdua d'aparcament durant els treballs, l'Ajuntament ha habilitat un solar (entre la Fàbrica Nova i l'actual aparcament de la piscina) com a pàrquing dissuasori provisional i gratuït, amb un total de 86 places. L'espai s'ha asfaltat s'hi han pintat les places, i s'està ultimant la instal·lació d'enllumenat. Aquest aparcament es posarà en funcionament el dimarts 24 i inclourà algunes places reservades per a càrrega i descàrrega.

Actualment, al sector hi ha unes 75 places per aparcar (de les quals 35 són irregulars, ja que estan situades sobre la plaça del Remei, un espai que no és aparcament).

Pel que fa a la circulació de vianants, mentre durin les obres s'haurà de fer per la banda més propera a les cases de via de Sant Ignasi , ja que la vorera de la banda de la Fàbrica Nova quedarà inutilitzada. Hi haurà passos de vianants per accedir al pàrquing dissuasori i al de la Piscina Municipal.

Aquest dimarts s'ha fet la presentació del projecte a la premsa, amb l'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, i el regidor d'Urbanisme i Mobilitat, David Aaron López. A la tarda, s'ha celebrat una reunió de veïns i veïnes, que ha omplert de gom a gom el gimnàs de l'escola Pare Algué, amb la intervenció del regidor de Presidència de l'Ajuntament de Manresa, Marc Aloy; del regidor d'Urbanisme i Mobilitat, David Aaron López, i diversos tècnics municipals i arquitectes de l'empresa responsable del projecte, Baatlle i Roig. Durant la sessió, el veïnat ha pogut expressar els seus dubtes i fer comentaris sobre el projecte.

Prèviament a l'inici de les obres, aquest dijous, dia 19 de setembre, es durà a terme l'asfaltatge d'una part de la plaça del Remei, per habilitar l'itinerari provisional (es desplaçaran els carrils de circulació per sobre la plaça) que serà vigent a partir de la setmana vinent.

Posteriorment, la nit de dilluns 23 a dimarts 24 de setembre es realitzaran els treballs de senyalització vertical i horitzontal (pintura) per habilitar els carrils de circulació dins l'àmbit d'afectació de les obres:

- Via Sant Ignasi entre carrer Vidal i Barraquer i pl. Remei: Es mantindrà el doble sentit de circulació i es prohibirà l'estacionament en aquest tram afectat per obres, i s'habilitarà una zona de càrrega i descàrrega en la placeta d'accés a carrer Remei de Baix.

- Plaça del Remei: Es prohibirà part de l'estacionament de dins la plaça i la circulació de vehicles es regularà en cul de sac amb accés i sortida des de carrer Bisbe Comas.

- Carrer Bertrand i Serra entre carrer Joan XXIII i ctra. Pont de Vilomara: es mantindrà el doble sentit de circulació i s'habilitaran els carrils de circulació per sobre de la plaça del Remei.

Amb motiu d'aquests treballs, la nit de dilluns a dimarts es realitzaran talls de trànsit puntuals i desviaments de trànsit d'acord als treballs a realitzar.

Dimarts 24 de setembre: es posarà en marxa el dispositiu, de manera que el trànsit de vehicles per aquests vials funcionarà amb dos carrils de circulació i s'obrirà l'aparcament provisional situat entre la Fabrica Nova i l'aparcament de les Piscines Municipals amb accés des de la via Sant Ignasi. 

La segona fase dels treballs, després d'aquests 6-7 mesos d'obres, inclourà la millora de la banda oest (el costat dels habitatges) i la part que resti de la plaça del Remei. Aquesta fase tindrà una durada superior als 9 mesos i es preveu afectar un dels dos carrils de la circulació, encara per determinar.

Els treballs inclouen la renovació de les xarxes de clavegueram i aigua potable, així com les previsions de xarxa de de telefonia, i electricitat i una nova xarxa de semaforització. També es renovarà completament l'enllumenat.

- Mapa d'afectacions al trànsit

Espai públic de qualitat en una de les principals entrades de la ciutat

Aquesta inversió, juntament amb les obres d'urbanització que ja s'han dut a terme al carrer Vidal i Barraquer, el tram de la via Sant Ignasi comprès entre la plaça Sant Ignasi i les Piscines i la urbanització de la vorera oest del tram sud de la via Sant Ignasi (entre el carrer Sant Marc i la plaça Sant Ignasi) permetran transformar completament aquesta important entrada de la ciutat, milloraran notablement la qualitat de l'espai públic i la mobilitat i permetran la creació d'unes voreres amples i arbrades des del passeig del Riu fins a la carretera del Pont de Vilomara.

El projecte, redactat per l'estudi d'arquitectura Batlle i Roig, va ser aprovat definitivament l'octubre passat després d'una exposició pública durant la qual no s'hi van presentar al·legacions. Incorpora un seguit de millores consistents bàsicament en l'increment de l'arbrat de les voreres i la definició de les cruïlles entre la via Sant Ignasi i el carrer Joan XXIII, mitjançant una rotonda que substituirà la que es va construir provisionalment ara fa més dos anys. 
 

Imatge urbanitzada, a dalt, i en contraposició amb l'estat actual, a sota. Foto: AjM


Els objectius

L'actuació comportarà la urbanització d'una superfície total de 13.172 metres quadrats de sòl públic amb els següents objectius:

Millora de l'estructura viària del sector

L'element més destacat serà la modificació del traçat de l'avinguda Bertrand i Serra per tal de connectar-la adequadament amb el carrer Sant Joan d'en Coll. D'aquesta manera, s'aconseguirà donar continuïtat a la via Sant Ignasi. Per altra banda s'urbanitzarà de manera definitiva la rotonda del Remei, construïda de forma provisional el juliol de 2017 en el marc dels canvis en la mobilitat arran de les obres de la Bonavista.

Increment dels espais per a vianants

La intervenció també aportarà un guany important en els espais destinats als vianants. L'element més destacat serà la conversió de la deteriorada plaça del Remei d'un aparcament de cotxes a un espai per al gaudi i el repòs de les persones i que es prolongarà fins a la carretera del Pont de Vilomara amb un ampli espai lliure de cotxes davant les cases d'habitatges de la Fàbrica Nova, a l'avinguda Bertrand i Serra.

Dignificació de l'espai públic

Finalment, l'operació comportarà un guany important en la millora de la qualitat de l'espai públic amb l'eixamplament de les voreres de la Via Sant Ignasi, que tindran una amplada mínima de 4 metres i seran arbrades, donant continuïtat al recorregut de vianants fins al Passeig del Riu.

Antecedents

La Fàbrica Nova, el recinte industrial tèxtil més important de la ciutat, va tancar portes el 1989. El 1995 la Seguretat Social la va posar a subhasta per eixugar els deutes que tenia l'empresa, però no va ser fins el 1999 que el recinte fabril va ser adquirit per la constructora manresana Cots i Claret i la immobiliària Sacresa. Entre el 2004 i el 2005 l'Ajuntament va aprovar el pla especial urbanístic i la propietat inicia els enderrocs de les naus, l'excavació per a la construcció d'un gran aparcament subterrani i es comença a aixecar l'estructura d'un dels edificis d'habitatges.

Després de mesos d'incertesa i d'unes obres que no avançaven, l'actuació va quedar definitivament aturada per la crisi econòmica. A més a més, la família Sanahuja, propietària de Sacresa, es ven les accions a Criteria Caixa, filial immobiliària de la Caixa, que des del 2008 n'és la propietària. També part dels terrenys propietat de Cots i Claret passen a mans del Banc Sabadell.

El 2015 l'Ajuntament pacta amb La Caixa la substitució de les càrregues urbanístiques derivades de la construcció d'un pavelló esportiu que havia d'aportat l'entitat bancària per una inversió de 2,7 milions d'euros per reurbanitzar els carrers de l'entorn. Aquesta modificació va rebre el suport unànime de tots els grups municipals al Ple Municipal de l'abril de 2015. Aquests 2,7 milions han servit per urbanitzar la baixada dels Drets, el carrer Vidal i Barraquer, el tram de la Via Sant Ignasi que circumda el Museu Comarcal i l'ampliació de la plaça Sant Ignasi on hi havia l'antic edifici de la Sala Ciutat. Uns enderrocs que també formaven part del conveni.