Calor

L'Ajuntament de Manresa activa el Pla Municipal d'Emergències per l'onada de calor

El pla s'allargarà durant tres dies consecutius, fins dissabte, a l'espera de l'evolució per diumenge.

per Redacció, 26 de juny de 2019 a les 16:25 |
Una dona refrescant-se en una font de Figueres | ACN
La Unitat d'Emergències i Protecció Civil de l'Ajuntament de Manresa comunica que la Generalitat de Catalunya ha activat en fase d'alerta el Pla PROCICAT per onada de calor.

Tenint en compte que es preveu que entre avui i demà es superi el llindar de temperatures extremes i que s'allargarà durant tres dies consecutius, fins dissabte, a l'espera de l'evolució per diumenge, des de l'Ajuntament, s'activa a dia d'avui, en fase d'alerta el Pla Municipal d'Emergències per onades de calor que conté el Duprocim de la ciutat.


Al mateix temps es demana a la població que segueixen els següents consells:

Consells preventius generals

- Cal que us mantingueu informats de les previsions del temps i de les instruccions que donin les autoritats.
- En cas de tenir-vos de desplaçar, informeu-vos de l'estat de les carreteres.

- Estigueu atents dels vostres familiars o veïns que es trobin en situació de vulnerabilitat, especialment la gent gran, perquè es protegeixin dels efectes de la calor.
- Davant d'una emergència seguiu les informacions i les indicacions de les autoritats a través dels mitjans de comunicació social (ràdio, televisió, web, twitter, etc.).
- En cas de necessitar ajut durant una emergència, truqueu al 112.

Consells preventius a casa

Controleu la temperatura

- Durant el dia, tanqueu les persianes de les finestres on toca el sol.
- A la nit, obriu les finestres de casa per refrescar-la.
- Estigueu-vos a les estances més fresques.
- Recorreu a algun tipus de climatització (ventiladors, aire condicionat). Si no en teniu, mireu de passar com a mínim dues hores al dia en llocs climatitzats (centres comercials, cinemes, etc.).
- Refresqueu-vos sovint amb dutxes, tovalloles mullades amb aigua, etc.
- Beveu aigua fresca de forma regular encara que no tingueu set.
- Si teniu animals de companyia, procureu que no s'estiguin al sol i hidrateu-los.

Als àpats

- Feu menjars lleugers, eviteu els menjars molt calents i els que aporten moltes calories (salses, fregits, arrebossats).
- Preneu aliments rics en aigua (fruites, verdures i hortalisses); us ajudaran a recuperar les sals minerals perdudes per la suor.
- Beveu molta aigua i sucs de fruita al llarg del dia, encara que no tingueu set.
- No prengueu begudes alcohòliques.

Consells preventius a l'exterior

- Eviteu el sol directe
- Porteu una gorra o un barret.
- Utilitzeu roba lleugera (cotó), de colors clars i que no sigui ajustada.
- Procureu caminar per l'ombra, estar sota un para-sol quan sigueu a la platja i descanseu en llocs frescos del carrer o en espais tancats que estiguin climatitzats.
- Porteu aigua i beveu-ne sovint.
- Mulleu-vos una mica la cara i, fins i tot, la roba.
- Eviteu sortir a les hores de més calor i eviteu les activitats físiques intenses.

Consells preventius si heu d'agafar el vehicle

- Eviteu viatjar amb cotxe durant les hores de més calor; porteu sempre líquids per hidratar-vos.
- No deixeu mai els nens ni les persones especialment vulnerables a l'interior del vehicle amb les finestres tancades. Tampoc podeu deixar dins el cotxe amb les finestres tancades els animals de companyia.
- Quan feu un viatge llarg, atureu-vos periòdicament per descansar i refrescar-vos.
- Feu una atenció especial als canvis sobtats de temperatura que es produeixen en entrar i sortir del vehicle.

Ajudeu als altres

Si coneixeu gent gran o malalta que viu sola

- Mireu de visitar-los un cop al dia. 
- Ajudeu-los a seguir aquests consells.
- Si prenen medicació, reviseu amb el seu metge si aquesta pot influir en la termoregulació i si s'ha d'ajustar o canviar.

Si trobeu alguna persona amb els efectes de la deshidratació

- Aviseu urgentment els serveis mèdics o el 112
- Traslladeu-la a un indret més fresc.
- Doneu-li aigua, mulleu-la i venteu-la, fins que arribin els professionals de la salut.

 

Participació