El supermercat cooperatiu de Manresa, la llavor de la sobirania alimentària a Catalunya

Arran del visionat del documental "FoodCoop", un grup de quinze manresans va decidir posar-se a treballar perquè aquest model transformador basat en l'economia social fos una realitat a la ciutat

Margara Conde, Laura Escalé, Elisabet Duocastella i Francesc Rota, del grup impulsor del supermercat cooperatiu de Manresa
Margara Conde, Laura Escalé, Elisabet Duocastella i Francesc Rota, del grup impulsor del supermercat cooperatiu de Manresa | AFT
23 de maig del 2019
Actualitzat el 03 de juny a les 9:39h
Arribes a casa, obres la nevera i trobes que et falten ingredients per fer el sopar. Vas al supermercat que et queda més a prop i compres carbassons, patates, cebes, cogombres i tomàquets. Imaginem-nos que de cada producte te'n quedes un quilo. Si ens basem amb l'índex de preus de venda del mes d'abril (d'enguany) que va publicar la COAG (Coordinadora de Organizaciones de Agricultores y Ganaderos), tot plegat et costaria 7,7 euros. Tots aquests productes, en canvi, quan els supermercats els adquireixen als agricultors que els han cultivat, ho fan per 2,22 euros.

Què vol dir, això? Doncs que el preu (que no és sinònim de valor) dels productes des que surten de l'hort fins que arriben a les superfícies comercials es quadruplica, pràcticament. I això en el cas dels ingredients que hem enumerat, perquè si parlem de les taronges, per exemple, la diferència percentual entre el preu d'origen i el de destí és del 962% (s'adquireixen a 0,13 cèntims i es venen a 1,38 euros al quilo). Això s'anomena especulació alimentària, i és un dels processos que volen combatre els quinze manresans que formen part del grup impulsor d'un supermercat cooperatiu a la capital del Bages. El primer que -si tot va bé- s'obrirà a Catalunya.

El documental FoodCoop, la font d'inspiració

Tot plegat va començar quan l'Ajuntament de Manresa va demanar a MengemBages (integrada dins de la cooperativa Frescoop) que s'encarregués de la gestió i dinamització del Mercat de Puigmercadal. En aquell moment hi havia (i encara hi és) un espai buit que fins aleshores ocupava un supermercat, que feia poc que havia abaixat la persiana. S'havia de pensar una altra proposta perquè donés vida a aquella àrea.

I la resposta la van tenir just després de veure FoodCoop, un documental que explica com funciona el supermercat cooperatiu més gran del món. Situat al barri de Brooklyn des de fa més de 40 anys, el Park Slope Food Coop compta amb 17.000 socis compromesos a treballar-hi tres hores al mes. La reducció de la despesa en salaris ha permès abaixar el preu dels productors i atraure més gent. Els productes que s'hi ofereixen, d'altra banda, provenen de l'agricultura ecològica i de proximitat, i tenen certificació ètica.

"Allò ens va donar ales", explica Margara Conde, del grup impulsor del supermercat cooperatiu de Manresa, tot assenyalant que el model que seguien des d'aquell establiment americà era "el que nosaltres volíem portar a la ciutat". Ja fa més d'un any que ella i catorze manresans més estan treballant per materialitzar la idea. I ho estan fent conjuntament amb dues iniciatives similars que s'estan gestant a Barcelona i a les Terres de l'Ebre.

Totes tres, i sota el paraigua de Frescoop, han rebut una subvenció de 200.000 euros emmarcada dins el programa Projectes Singulars per l'Economia Social, de la Generalitat de Catalunya. "Els diners els destinem a expertesa i a assessorament i acompanyament per crear els projectes", detalla Laura Escalé, una altra de les promotores.
 

Frame del documental 'FoodCoop'


Relació directa entre el productor i el consumidor

Malgrat que en aquests moments encara estan definint quin serà el model de negoci, els del grup impulsor sí que tenen clares les línies base del supermercat cooperatiu: proximitat dels productes i relació directa entre els productors i els consumidors. "Volem que els productors puguin venir i col·locar els seus enciams al súper així com també implicar-los en la decisió dels preus es posaran i el seu marge de càrrega, i que els consumidors hi puguin tenir un contacte directe", explana Escalé.

Pel que fa al quilòmetre zero, els manresans compten amb la base de dades "validada" de MengemBages: "fa molts anys que treballen amb productors locals, i això ens ofereix certa garantia", manifesten, alhora que celebren que "tenim la sort que aquí a la comarca comptem amb molts productors".

L'ideal: 70% temps; 30% feina remunerada

El primer que cal tenir clar és que per ser soci de la cooperativa no caldrà que siguis productor de res. En aquest sentit, tots aquells socis consumidors hauran de col·laborar amb el projecte aportant-hi el seu temps. Com? Doncs fent feines dintre de l'establiment, ja sigui rebent les comandes de primera hora del matí; proveir les prestatgeries; estant a la caixa de cobrament; fent tasques de comunicació; implicant-se en la neteja del local... En definitiva, tot el que es requereix per a mantenir una superfície comercial.

"Tot això ens permetrà abaratir costos i fer servir aquest marge per reduir els preus dels productes", explica Francesc Rota, un altres dels membres del grup, que il·lustra aquesta reflexió amb una escena que surt al documental FoodCoop: "Hi ha una senyora que compara la mateixa compra feta en un supermercat convencional i a la cooperativa, i diu que aquesta darrera li ha sortit un 40% més barata".
 

Francesc Rota, Laura Escalé, Margara Conde i Elisabet Duocastella Foto: AFT


Evidentment, però, i tal com els mateixos impulsors assenyalen, hi haurà d'haver algú que coordini i gestioni tot l'engranatge. En aquest cas, aquesta figura sí que estaria professionalitzada, i cobraria a final de mes.

"L'ideal seria que un 30% fos de personal remunerat i un 70% vingués de l'aportació de les hores dels socis", diuen. De fet, aquests percentatges són amb els que es mou el supermercat de Nova York, amb el qual els manresans s'emmirallen. Perquè això fos possible aquí a Manresa, el supermercat cooperatiu hauria de comptar amb 1500-2000 socis.

Si es donés el cas que s'arribés a aquesta xifra, cada persona hauria de fer tasques de voluntariat tres hores al mes, que llavors repercutirien en el preu final (més barat) dels productes que compressin sense que repercutís en la quantitat econòmica que rebrien els productors que els han cultivat: "com que no hi haurà distribuïdores ni intermediaris, això ens permetrà carregar un marge just per mantenir una estructura en la qual tothom tingui accés a productes de qualitat amb un preu just tant pels consumidors com pels productors".

Prediccions: obrir-lo a finals d'aquest any a la Puigmercadal

Ni una cosa ni l'altra són certeses absolutes, tot i que encara que no es compleixin una cosa sí que serà inqüestionable, i és que el de Manresa serà el primer supermercat cooperatiu que s'obrirà a Catalunya.

Per què potser no pot obrir-se a finals d'any i s'haurà d'inaugurar a començaments de l'any vinent? Perquè per obrir el supermercat cooperatiu falta que hi hagi un nombre concret de socis. I com és quela ubicació encara no és definitiva? Perquè l'espai en qüestió encara no està licitat, i quan això passi, s'obrirà un concurs públic en el qual tothom que ho vulgui podrà presentar una proposta per ocupar el buit que ara hi ha al mercat del Centre Històric.

Tot i així, els del grup impulsor són optimistes: "l'Ajuntament veu bé el projecte i hi està interessat, i ara estem en procés de diàleg", exposa Elisabet Duocastella, tot afegint que per part del consistori "percebem interès perquè tiri endavant". Actualment, explica, "estem treballant conjuntament amb el plec de clàusules de la licitació", i en el cas que finalment el supermercat cooperatiu no guanyés el concurs per establir-se al Puigmercadal, "buscaríem un altre lloc".
 

El mercat de Puigmercadal, ferm candidat a acollir el supermercat cooperatiu Foto: Mercat Puigmercadal


Pel que fa a la fita que s'han posar d'obrir-lo a finals d'aquest any, els impulsors del projecte ja estan preparant una campanya de captació de socis, que començarà dimarts vinent (dia 28), a les set de la tarda, a l'Espai Plana de l'Om de Manresa, on tornaran a projectar el documental FoodCoop i resoldran els dubtes que sorgeixin.

Paral·lelament, i en el marc de la Festa del Riu, instal·laran, el dissabte 1 de juny, a la llera del riu Cardener, una carpa informativa. El mateix dia -i al mateix lloc- a les dotze del migdia, oferiran una xerrada per explicar el projecte amb més detall. A més, obriran una pàgina web en la qual totes aquelles persones interessades en prendre part de la iniciativa, els ho facin saber a través d'un formulari.