El TSJC tomba el Pla Especial del circuit de motocrós de Calders i en compromet el seu futur

La sentència se centra principalment en la manca d'idoneïtat del paratge triat i en la falta d'un procediment d'avaluació ambiental estratègic

Circuit de motocrós del Canadell a Calders
Circuit de motocrós del Canadell a Calders | Cedida
12 de maig del 2019
Actualitzat a les 10:56h
El TSJC ha fallat a favor dels veïns que van presentar un recurs contenciós-administratiu contra el Pla Especial del circuit de motocrós de Calders i la sentència compromet seriosament que pugui seguir operant el el futur. La sentència, que a dia d'avui encara no és ferma -es pot recórrer al Tribunal Suprem-, se centra principalment en la manca d'idoneïtat del paratge triat per al circuit -a El Canadell-, ja que l'estudi no contempla cap`estudi d'alternatives, i en el fet que el Pla Especial no va passar tampoc el procediment d'avaluació ambiental estratègiga.

La sentència, a més, també fa un cop d'alerta a l'Ajuntament de Calders i a la Generalitat de Catalunya -que havia acceptat el Pla Especial- perquè reconeix explícitament que el circuit va operar sense base legal, i que és per això que per part del Tribunal s'ha hagut de fer un anàlisi de la situació com si això no hagués ocorregut, per tal de no estar “premiant cap estratègia basada en fets consumats”. Cal tenir en compte que el Pla Especial es va impulsar per donar covertura legal a un circuit que funcionava de facto des de feia temps.

El recurs presentat pel veïnat posava de manifest el "menysteniment al veïnat durant la tramitació administrativa del Pla Especial", ja que per part de les administracions implicades mai se'ls va comunicat cap tramitació. També es qüestionava la procedència del circuït com a instal·lació esportiva no prevista al PIEC (Pla Director d'Instal·lacions i Equipaments Esportius de Catalunya), així com un seguit d'irregularitats que es desprenen de la normativa catalana en matèria d'esport.

D'altra banda, també es criticaven notables mancances del Pla Especial, com per exemple, "l'existència de nombroses incongruències del Pla, la manca d'un vertader estudi econòmic i financer sobre la viabilitat del circuit com a activitat econòmica, la clara insuficiència d'un estudi d'impacte acústic previ i seriós, o bé la manca d'un estudi previ d'alternatives i d'idoneïtat de l'emplaçament destriat", entre d'altres motius. Part d'aquesta crítica es dedicava de manera intensa a la qüestió essencial i acreditada de que el Pla Especial no disposava de la necessària avaluació ambiental estratègica, i que s'havia aprovat "menystenint els valors ambientals i paisatgístic de l'entorn", fet que el propi planejament territorial preveu i en garanteix la seva preservació.

Una disputa de fa cinc anys

L'intent de l'Ajuntament de Calders de legalitzar el circuit de motocrós del Canadell a mitjans de 2014 a través de l'aprovació del Pla Especial, va comptar amb l'oposició de la majoria de veïns del poble des del primer moment, que van argumentar la manca d'idoneïtat de l'emplaçament per causes ambientals i en la contaminació sonora de l'activitat. El grup opositor va recollir més de 500 signatures contra la instal·lació.

El circuit va passar les avaluacions sonores, però des de l'oposició veïnal es va aputar que les proves s'havien portat a terme de manera parcial en un moment de baixa activitat motora en el circuït. L'Ajuntament va aprovar en fase inicial el Pla Especial del circuït i la delegació d'urbanixme va fer el mateix, deixant-lo a punt per a la seva aprovació definitiva.

Davant aquests fets, el grup de veïns va impugnar la llicència d'activitats i paral·lelament van presentar recurs contenciós-administratiu contra el Pla Especial. Ara, més de 3 anys després de la interposició del recurs, la sentència del TSJC els dona la raó i deixa el circuit del Canadell a la corda fluixa.