Clara Peya reivindica l'«estòmac» com a víscera de l'amor en un exitós inici del FABA

La sala principal de l'Anònima s'omple fins als topalls i l'espectacular estrena del festival esbossa la fàbrica de creació que els organitzadors tenen pensat per a l'equipament

Clara Peya cruix al piano amb una mar de públic cobrint la coberta de l'Anònima
Clara Peya cruix al piano amb una mar de públic cobrint la coberta de l'Anònima | Pere Fontanals
05 de maig del 2019
Actualitzat el 06 de maig a les 14:13h
"Volia fer un disc de compromís polític, però em va sortir d'amor", que li va posar "Estómac perquè és d'on sento jo l'amor, fugint de l'amor romàntic". Com si aniquilar l'amor romàntic no fos fer política. Com si vorejar l'amor hetero-normatiu no fos un compromís.

Una torrencial Clara Peya en format quintet ha fet les delícies del mar de gent que ha omplert la sala principal de l'Anònima aquest diumenge en l'arrencada del Festival Artístic del Barri Antic (FABA), aquest diumenge.

La compositora ha cruixit davant el piano i ha exprimit la simfonia fins fer-la arribar a la punta dels pèls dels assistents. Abrigada de Paula Grande, Vic Moliner, Didak Fernández i Andreu Moreno, ha compartit el seu Estómac amb energia, harmonia, virtuosisme i crit. L'Anònima plena s'ha lliurat a l'artista en un escenari que no hauria de canviar, o ho hauria de fer molt poc. L'electrònica i la percussió s'han fusionat gràcies a una potent veu i, sobretot a un omnipresent piano.
 

Clara Peya es dirigeix al públic del FABA durant el concert. Foto: Pere Fontanals


L'estrena del FABA no podia ser millor, reivindicant-se com un espai per la cultura i l'art amb cultura i art, dibuixant, en aquesta tercera edició, què vol ser de gran: un espai de creació artística transformadora.

Fàbrica de creació

El festival continua sense aturador fins al dissabte 11 de maig. Els dies entre setmana - del 6 al 10 de maig - que van del concert inaugural al gran dia del FABA estaran marcats per l'engegada de la fàbrica de creació per a la cultura transformadora. La mostra evident i palpable del futur proposat pel FABA sobre l'Anònima i en la qual es podran visitar tres produccions pròpies que estaran en fase de creació i que, durant els dies del FABA, l'Anònima acollirà com a espai creatiu. Totes elles s'estrenaran a partir de setembre, és a dir, que el FABA 2019 serà el generador de propostes que naixeran després.  

Durant la setmana també hi haurà l'exposició  Donar a la història la possibilitat de ser una altra  de Clàudia Serrahima que s'estrenarà a les carboneres de l'Anònima.  

Paral·lelament, entre setmana també s'han organitzat espais de debat que tindran lloc cada tarda del 6 al 9 de maig. Així a l'espai de la cantina als garatges de l'Anònima, diverses propostes posaran el centre del debat en els eixos que defineixen el FABA i el projecte Anònima: creació, transformació i barri. Les ponències que se celebraran entre setmana, que són lliures i obertes a tots els públics són, una restart party (esdeveniment de reparació d'aparells espatllats), un debat amb els candidats sobre el paper de l'Anònima en el mapa cultural manresà, una taula rodona sobre processos de gentrificació relacionats amb la promoció artística i un taller d'art i gènere.  
 

Clara Peya, d'esquena, amb el quintet tocant a l'Anònima. Foto: Pere Fontanals


Finalment, les sessions finals del curs de multimèdia amb mòbils per a joves que organitza Manresa Jove i que imparteix el fotògraf Oriol Segon seran dutes a terme a la fàbrica de creació de l'Anònima. El dissabte 11 es mostrarà el resultat de la creació final que hauran desenvolupat els joves del curs.  

Llotja de creació

Si durant la setmana l'Anònima esdevé una fàbrica que crea, el dissabte 11, amb la gran jornada del FABA, esdevé la llotja, que exposa, conceptualment, tot allò creat. Amb l'esperit propi de la programació del FABA, la llotja de creació és l'espai d'exposició i venda de producció artística de totes aquelles propostes que destaquen pel seu valor artístic i compromís social. Un espai de venda on l'obra pren un protagonisme explícit i on l'espectador/comprador té contacte directe amb l'artista davant la seva proposta. La selecció artística ha anat a càrrec de Queralt Anglada i Joan Trinidad.