Sant Jordi

Per triar i remenar: aquestes són les novetats literàries d'autors locals que trobaràs per Sant Jordi

Una quarantena d'escriptors del Bages i el Moianès han tret, enguany, un nou títol o s'han estrenat en el món de la literatura

per Aina Font Torra, 20 d'abril de 2019 a les 13:48 |
El Sant Jordi bagenc i moianès arriba amb una quarantena llarga de novetats literàries | Sílvia Rius
La prolífica producció literària dels autors del Bages i el Moianès es palesarà, més que mai, durant el dia de Sant Jordi d'aquest any. I és que al llarg dels dotze mesos que separen un abril de l'altre, pràcticament quaranta escriptors han tret a la llum un nou títol o s'han estrenat en el món de la literatura amb la seva primera obra.

Gastronomia, territori, ficció, infantil, novel·la romàntica, d'intriga, de filosofia de vida, relats curts... Tot això (i més) trobaran els lectors que vulguin consumir històries fetes a casa. I quines són, aquestes novetats de quilòmetre zero? Seguiu llegint, que us les desgranem totes!

 
INFANTIL
 
L'illa dels records (Marta Julià)

L'autora santfruitosenca ha entrat en el món de l'escriptura per la porta gran. I és que el seu primer llibre, L'illa dels records, va guanyar, el mes de desembre, el primer premi Ciutat de Dènia de literatura infantil i juvenil.


Amb il·lustracions de Gemma Capdevila, la història gira al voltant de l'Eulàlia, una nena que veu com el vent va emportant-se la memòria a la seva àvia. Disposada a recuperar-la, decideix navegar amb el seu pare i la seva àvia fins a l'illa dels records, però durant el trajecte, i al mig del mar, es trobaran amb els pirates de records, que faran els possibles per arribar al destí de la petita Eulàlia abans que ella i la seva família.

L'illa dels records és un homenatge de Julià a la seva àvia.

La Mary Wood i el secrets dels aeròlits (Beatrice Nyffenegger)

L'escriptora suïssa resident a Manresa des de fa més de cinquanta anys, recupera, amb aquest nou relat, la Mary Wood, la protagonista d'un dels seus llibres mítics (Els estranys amics de la Mary Wood), que va veure la llum l'any 1988 i que va reeditar-se fins a sis vegades. De fet, la segona part d'aquesta història ja feia temps que la tenia escrita, però fins ara no s'havia decidit a treure-la a la llum.

En aquest sentit, i reprenent el fil del primer llibre, l'autora ofereix, en aquesta nova entrega, noves i emocionants històries i experiències de la petita Mary Wood; unes històries on no hi faltaran els nàhors, uns éssers estranys i eixerits provinents del planeta 8030 que van aparèixer al jardí de casa seva perquè al lloc on vivien no hi tenien llum.

El meu besavi va anar a la guerra (Miquel Puigdellívol)

Amb dibuixos de Joan Vives, El meu besavi va anar a la guerra és un conte des de la visió d'un pare, que explica aquesat història al seu fill. Un pare qu mai va conèixer el seu avi Ramon, que va morir amb només 41 anys, la mateixa edat en què el pare va començar a escriure la història del seu avi quan es va veure obligat a anar a la Guerra Civil espanyola del 1936-39, perquè els seus fills no l'oblidessin.

Sedafí. Història d'un cuc de seda (Pep Molist)

Amb una llarga llista de títols infantils publicats, Pep Molist torna enguany amb diverses novetats editorials, una de les quals té de protagonista el Sedafí, un cuc de seda molt especial que, a diferència de la resta de cucs de la seva espècie, és l'únic que no llueix la pell blanca o grisa, sinó de mil i un colors vius i diferents. El conte compta amb les il·lustracions de Christian Inaraja.

El secret de la Bet (Pep Molist)

Acompanyat dels dibuixos de Teresa Bellón, aquest conte introdueix els més menuts de casa en la vida de la Bet, una nena que té un secret i que està molt inquieta perquè no sap què fer-ne. O potser sí... Editada per Combel, El secret de la Bet forma part de la col·lecció Cavall. Arri, tatanet!, ideada per acompanyar els nens i nenes de 3 a 6 anys en les seves primeres lectures.

La Verònica vol un amic (Pep Molist)

La Verònica tenia tot allò que desitjava. Volia un llibre? La mare l'hi comprava. Un camió de bombers? El pare l'hi regalava. Fins i tot tenia un llop i una serp com a mascotes! Tanmateix, li faltava una cosa molt important: no tenia cap amic amb qui jugar, xiuxiuejar secrets i compartir pors. Com podria trobar-ne un?

Amb dibuixos d'Ona Caussa, aquesta història "posa en evidència el valor educatiu de la paraula «no», la deficient gestió de la frustració [...] i les mancances emocionals de la petita, així com la seva incapacitat per connectar, no només amb els altres infants, sinó amb ella mateixa i els seus sentiments", reflexionava Gemma Mulet a la revista Faristol.

Les cebes de Roscoff (Pep Molist)

Mai heu pensat en el valor dels plors? Apareixen només per covardia o per por? I si els causen les cebes? Les cebes de Roscoff, però, són diferents, especials. Els Johnnies eren qui s'encarregaven de vendre-les mar enllà... i el mar, ja se sap, engoleix moltes històries. Les cebes de Roscoff compta amb les il·lustracions d'Alessandra Vitelli.

Només faltava això! (Mar Pavón)

Es tracta d'un conte il·lustrat (a càrrec de Gemma Zaragüeta) que s'endinsa en l'univers del Tin, un vailet que està a punt de passar la primera nit lluny dels pares: concretament, a casa l'àvia. Mentre es fa la motxilla, té la sensació que es deixa alguna cosa, però no sap què. No serà fins que arribi a ca l'àvia que ella li ho desvetllarà: el que s'havia deixat eren els petons de bona nit dels seus pares.

La petita intolerància (Mar Pavón)

La Petita Intolerància és un ésser diminut però molt, molt poderós. Es cola a casa nostra, i si no estem atents, crea a un ésser encara més poderós: l'Odi. Per culpa seva, rebutgem qui és diferent, ens riem dels altres…Però no hem de perdre l'esperança. Si ens hi fixem, podem veure el Gran Respecte preparat per imposar-se sobre aquests dos personatges malignes. Editat per Tramuntana, el conte porta els dibuixos de Virginia García.

Un monstre terrorífic (Mar Pavón)

Il·lustrat per Anna Laura Cantone, Un mostre terrorífic entra dins la vida de la Glòria, una nena que vol crear un monstre terrorífic per espantar els seus pares. Al cap de de diversos intents fallits, però, se'n cansa i ho deixa estar. És precisament durant aquella nit, que passa una cosa inesperada: una emocionant història que potser no posa els pèls de punta als més petits, però que sí que els convida a crear el seu propi monstre terrorífic.
 
 
POESIA
 
Zero (Yolanda Esteve)

Amb aquest nou recull, la barcelonina afincada a Manresa des de fa anys va rebre el 18è Premi Betúlia de Poesia Memorial Carme Guasch. Zero és un poemari que indaga en allò que ens construeix: la infantesa, la revolta sobre la por, l'altre i el jo, l'amor, la memòria, el llenguatge i el paisatge. Es tracta d'un retorn a l'origen, un espai neutre on comencen les preguntes; un viatge a les preguntes per començar de nou.

Disponibilitat (Carles Morell)

Reconegut amb el XXII Premi de Poesia Màrius Torres, Disponibilitat pretén, en paraules del mateix autor al portal núvol.com, "resoldre moltes dicotomies que plantejava en els llibres anteriors, especialment en el darrer, Canyes, llumins, on especulava sobre l'acceptació de l'origen".

El recull, que parla de la disponibilitat com un estat mental i d'acollida, és definit pel crític Enric Umbert-Rexach com "una proposta de coneixement personal que ens interpel·la a cada vers [...] en la qual el lector es presenta davant seu per escoltar-lo i entrar en ell però sense (con)fondre-s'hi", igual que hauria de passar "quan ens acarem a la paraula". Al·ludint a l'"atenció plena" (la disponibilitat), Morell "basteix el poemari sota aquest principi d'acollida i entrega, de respiració i transparència [...] justificant aquesta reciprocitat en 'que si escric, és que et penso'", assenyala Umbert-Rexach.

Silur (Sònia Moya)

Guanyador del Premi de Poesia Narcís Lunes i Boloix 2018, aquest llibre de poemes parla sobre el moviment, sempre a partir de la imatge del silur, un peix que a l'antic Japó era culpabilitzat dels moviments sísmics i els seus desastres. L'obra està dividit en tres parts que corresponen a tres espais on és possible el moviment: aire (aus migratòries), terra (moviments sísmics) i (tsunami).

Càntara (Sònia Moya)

L'autora cerdanyolenca resident a la capital del Bages des de fa temps, articula el poemari en tres bases arquitectòniques: el pilar i els contraforts, el tauler i la llum. "Mentre que els primers elements confereixen solidesa al conjunt, el tauler garanteix el trànsit de persones, i la llum, l'espai existent entre els pilars, permet el pas del corrent de l'aigua", reflexiona l'escriptor Jordi Estrada, que afegeix que Moya "fa seva aquesta distribució per descriure un procés experiencial que, a partir d'una actitud immobilista, evoluciona cap al moviment i la transformació personal i col·lectiva".

El viaje de vuelta (Adriana Bertran)

Barcelonina de naixement però manresana d'adopció, Adriana Bertran va ser, l'any passat, campiona d'Espanya i subcampiona d'Europa de Poetry Slam. Amb aquest Viaje de vuelta l'autora presenta un doble llibre, que es pot començar a llegir tant per davant com per darrere (té dues portades i cap contraportada).

Un costat és el Viaje de Vuelta al Yo, i conté els poemes més intimistes, sobre la reconquesta de la pròpia veritat, del propi cos. L'altre és Viaje de Vuelta al Nosotras, on s'hi troben els poemes de caire més crític i social i obertament feminista. Ambdós costats es troben al centre del llibre amb una il·lustració de Laia Noal, que pot mirar-se del dret o del revés.
 
 
NOVEL·LA
 
La mort lenta (Xavier Mas Craviotto)
 
Havia escrit poemaris, però no havia tastat el gènere novel·lístic fins ara. Aquest jove escriptor navassenc va guanyar, amb la seva primera ficció narrativa, el 39è Premi Documenta per a autors de menys de 35 anys (en té 22). La mort lenta explica la història de l'Aram i la Lena, dos germans que perden el pare i la mare en un accident de cotxe i es refugien en un pis del barri de Sants de Barcelona.
 
En la presentació que l'autor va fer a la llibreria Documenta, va explicar que la novel·la fa referència a l'altra mort, aquella que s'apaga i es buida de sentit. En aquest sentit, i al llarg del relat, el lector descobrirà que després de la mort física dels pares, els germans protagonistes s'hauran d'enfrontar a la mort lenta de les coses tal com les coneixen fins aleshores.
 
Morir a cavall dels vents (Llorenç Planes i Jordi Corominas)
 
Escrita a quatre mans per dos bons amics d'infantesa, Morir a cavall dels vents és una novel·la negra que transcorre al Pirineu i que té com a protagonista Salvador Grabulosa, un sergent a qui li encarreguen que investigui la mort del corredor David Daudé durant la cursa Cavall dels Vents l'any 2012; una mort que tothom creia que havia estat accidental però que en realitat, es tractava d'un homicidi.
 
L'obra, al llarg de quatre-centes pàgines, introduirà el lector en la recerca incansable del sergent Grabulosa que, durant la investigació del cas, toparà amb una trama tortuosa amb màfies pel mig; colles de contraban; jueus; vells republicans, i un desconegut i malèfic Anselm que mou els fils a l'ombra.
 
Vermell tinta (Gemma Camps)
 
La periodista manresana arriba amb la seva segona novel·la, Vermell tinta, en la qual acosta al lector a la història de vida de tres germans que, després de la imprevista mort de la seva mare en un hospital, comencen una lluita per esclarir-ne la causa real. Al cap d'un any, veuen en el decés de la dona d'un regidor de Barcelona -al mateix centre hospitalari i en les mateixes circumstàncies- una oportunitat per donar embranzida al seu cas.
 
Poder, corrupció, sexe, amistat, desamor, desesperació i, sobretot, l'eterna contesa entre el bé i el mal protagonitzen una història en què gairebé res ni ningú no són el que semblen. Amb aquesta novel·la, Camps busca -segons una entrevista que li va fer el diari Regió7, on ella treballa- reivindicar la feina dels periodistes.
 
La cuinera dels senyors (Imma Cortina)

Un matí d'octubre del 1920 la Maria Dolors arriba a Manresa amb el tren de Lleida. És una de tantes noies que han deixat la seva família a pagès per anar a ciutat a servir. Entrarà de cuinera a cal notari, en un pis de l'edifici modernista més emblemàtic de la ciutat. Són temps de la Mancomunitat de Puig i Cadafalch, quan la burgesia catalana aspira a l'ordre i al progrés de Catalunya, mentre els obrers lluiten per millorar les seves precàries condicions laborals.
 
Però tot això és tan sols el context de la seva història. Mentre la Maria Dolors arrossega l'enyorament de la casa que ha deixat, la cuinera dels senyors passarà moments de tota mena i no li serà fàcil de poder destriar les emocions que aniran creixent dins seu.
 
Aquesta segona novel·la d'Imma Cortina va ser una de les finalistes del premi Pin i Soler del 2018.
 
Sopar per a ogres (Manel Quinto)
 
Escrita en primera persona i amb un sentit de l'humor inimitable, Sopar per a ogres és una novel·la negra protagonitzada per Bonaventura Pals, un personatge pintoresc protagonista d'altres obres de l'autor (Cuestión de astucia i El judío errante, totes dues escrites als anys 80). En aquest cas, tot plegat comença amb una visita de Pals a la presó durant una sessió de cinefòrum; allà es trobarà amb una dona misteriosa i exuberant i  amb el rastre d'un cuiner desaparegut que el conduiran davant d'una penya gastronòmica disposada a experimentar, a tot preu, una variant esfereïdora de la recepta de cérvol amb trompetes de la mort
 
Sopar per a ogres forma part de la nova Bblioteca Andreu Martín.
 
10.000 petons com a mínim (Llorenç Capdevila)
 
És el primer cop que l'autor toca el gènere romàntic i destina una obra al públic jove. Tal com ell explica, va ser una mena de repte que li van proposar la seva filla i la seva neboda, totes dues adolescents.
 
Així, amb 10.000 petons com a mínim Capdevila es posa a la pell de la Paula, una noia intel·ligent i alegre a qui li encanta llegir còmics manga i mirar pel·lícules antigues, i que viu amb una família complicada. L'escriptor, però, també s'endinsa en el món del Cesc, un noi a qui la vida no l'ha tractat gaire bé i que sort en té dels amics. Viu el present i no pensa en el futur ni vol recordar el passat.
 
Al llarg de 224 pàgines, tant la Paula com en Cesc explicaran, per separat, el que fan i el que pensen. Tot plegat, per acabar bastint una història d'amor que no és com les altres; una història d'amor de dos romàntics que, entre cançons i pel·lícules, es pensen que no s'enamoraran mai fins que, un dia, acaben enamorant-se l'un de l'altre.

Nahid (Josep Maria Descals)

Basada en fets reals, aquesta primera novel·la de l'advocat navarclí Josep Maria Descals immiscueix el lector en el món de la Nahid, una dona àrab molt atractiva que no té una vida fàcil: ha de resistir el constant assetjament sexual de cada home que es relaciona amb ella i ha de lluitar per superar el rebuig d'un entorn social i (molt especialment) laboral, que es nega a integrar-la com una igual.

Conscient de les seves limitacions i coneixedora de les seves possibilitats, decideix revertir la situació i aprofitar la hipocresia i la profunda insatisfacció de molts d'aquests homes per administrar-los una falsa passió que disfressarà, amb gràcia cínica, la repugnància que, en realitat, sent per l'entorn tòxic que l'envolta. Així, i segura que no és pitjor que cap dels seus cotitzats clients -que la necessiten per mitigar les misèries de la seva existència- la vida professional de Nahid fa un gir radical sorprenent. 
 
Pura Mercromina (Josep Grifoll)
 
Es tracta de la primera novel·la de ficció poètica d'aquest escriptor manresà, que ha editat l'equip del Konvent de Cal Rosal (Berguedà). Segons el mateix autor, però, Pura Mercromina "no és una novel·la" perquè "no es pot definir: és poesia, és prosa, és biografia i és moltes coses més". Sigui com sigui, i a través de les aventures i desventures d'un grup de joves poetes que viuen junts a Ca La Pinya, Grifoll submergeix el lector en un camí ple de vivències en les que ell mateix es reconeix: "totes les persones que surten al llibre, encara que surtin amb noms falsos i les seves històries vagin canviant, existeixen i han passat per la meva vida", explicava en l'acte de presentació.
 
El llibre conté el text en dues llengües: el català i l'anglès (la traducció és de Mathew Tree), ja que un dels objectius és que la cantant Patti Smith, musa inspiradora de l'obra, pugui arribar a llegir-lo.
 
 
FILOSOFIA DE VIDA
 
Flors damunt la taula (Aina Font Torra)

Després de la seva primera trobada casual amb la Lluïsa, l'Aina, una jove periodista de vint-i-quatre anys, decideix acceptar el repte d'ajudar-la a escriure un llibre sobre la seva vida. Una vida amb el càncer com a coprotagonista però mai com a vencedor ni com a antagonista. Una vida de superació i recerca incansable. Una vida que li recorda molt la de la seva mare, que va morir a causa de la mateixa malaltia.
 
Flors damunt la taula són dues històries en una. Dues històries de superació personal i d'aprenentatges constants. Dues històries tan freqüents en les quals, ben segur, molta gent es veurà reflectida.

Ara o mai (Núria Picas)

L'ultrafondista manresana torna a les llibreries amb un relat de maduresa, escrit des de la serenitat de descobrir que els fracassos arriben i que superar-los genera una gran capacitat de resiliència. Una reflexió sobre l'esport, sobre els camins que tries a la vida, sobre seguir els somnis i viure amb passió tot allò que s'esculli. I sobre afrontar la vida amb els seus moments clars però també amb els seus moments més obscurs.

Es tracta d'una reflexió serena dels seus últims èxits, però també dels fracassos que ha hagut d'afrontar en els darrers quatre anys. Quan una està acostumada a guanyar, el perdre i les dificultats que se'n deriven esdevenen un gran repte. I ella l'ha superat i n'ha tret un creixement profund i ferm.

Camí del mar (Lluís Cerarols i Manel Codina)

Tots dos són professors de filosofia, i el llibre que presenten gira entorn d'aquesta matèria. Però està adreçat a tothom, tingui coneixements filosòfics o no. A través del diàleg (la "via natural del nostre pensament", expressen els autors) i del fet de caminar ("l'altra activitat humana més natural"), Cerarols i Codina presenten una conversa entre dues veus: l'una, enterbolida per la mort d'un ésser estimat; l'altra, més fonda, més difícil de reconèixer, li donarà la mà per avançar en cada un dels trajectes.

Aquests vuit diàlegs amb la filosofia condueixen fins el nervi d'alguns dels temes més recurrents, malgrat que cap d’aquests recorreguts no acaba consolidant una seguretat última. Per això, totes les caminades desemboquen en l'obertura al mar; això sí, un mar intensament blau que convida la veu protagonista a la vida.

El mite del petit guerrer Jopuck (Lluïsa Alsina i Rosó Menoyo)


Les terapeutes manresanes Lluïsa Alsina i Rosó Menoyo presenten un llibre de creixement personal enfocat, sobretot, a famílies amb infants o adolescents. Es tracta d'una oda a l'autoconeixement i a l'autoconfiança que proporciona eines per ajudar les famílies a resoldre conflictes del dia a dia. Tal com elles mateixes expliquen, tothom té un guerrer Jopuck a dins. I és que no és res més que "la nostra força interna, la nostra seguretat, la nostra actitud vital davant les adversitats i la coneixença de nosaltres mateixos". 
 
 
TERRITORI, HISTÒRIA, GASTRONOMIA I EDUCACIÓ
 
La carena infinita (Joan Francesc Collado)

Mereixedora del XVIII Premi Vèrtex, La carena infinita és una guia que ressegueix, a través de vuit etapes, les serres del Cadí, de la Moixa, de Moixeró, l'Olla de Núria, la d'Ulldeter i les Esquerdes de Rojà, amb el Canigó com a parador final. Es tracta d'una travessa inèdita (anomenada Carena Infinita) de més de 140 quilòmetres amb unes vistes encisadores, sempre pel fil de la carena.

La Festa de l'Arròs: cultura, tradició i gastronomia a Sant Fruitós de Bages (diversos autors)

Es tracta d'un llibre que fa una mirada transversal a la festa més emblemàtica de Sant Fruitós de Bages a través de la interpretació de cinc autors que han escrit els cinc capítols de què consta el document. El primer apartat, dedicat a la història de la festa, l'ha realitzat l'historiador Jaume Plans, on explica el naixement de la Festa de l'Arròs com a festa vinculada a les festivitats prèvies a quaresma. La mirada fotogràfica ve de la mà del fotògraf i dissenyador gràfic santfruitosenc Marcel Oliveres. La mirada antropològica l'ha escrita Joan Ribas Serra, i la gastronòmica, Marc Puig-Pey. El darrer dels capítols versa sobre la mirada des de les escoles: com es treballa la Festa de l'Arròs a través de les tres escoles d'educació primària de Sant Fruitós. 

Nyam! Cuina, cançons i vida (Beth Rodergas)

La coneguda cantautora surienca presenta el seu primer llibre combinant la cuina, la família, la il·lustració, la fotografia i la vida. Nyam! és un cant a l'amor per les petites coses on s'hi intercalen receptes de cuina amb reflexions sobre la vida i les relacions familiars, sempre amb bona música de fons.

Connectant instants (Clàudia Viladrich i Marta Albet)

Clàudia Viladrich (autora de tres poemaris i dos llibres en prosa) i Marta Albet (apassionada pel màrqueting, la comunicació i la fotografia) van engendrar, durant un viatge a Colòmbia, Connectant instants, un cistell d'olors, colors, sabors, sensacions, emocions i vida, on mots i imatges es troben en el moment just i necessari. 

El llibre de les manresanes compta amb una bona part de poemes, textos i imatges de Manresa, rememorant moments àlgids de la Festa Major, com el castell de focs al Parc de l'Agulla i la traca final amb el Correfoc. També s'hi troben, pintats i contats, racons del Passeig, La Seu, La Sèquia, el Caracas, el Born o el barri Antic. Les quatre estacions del projecte visual i literari estan connectades per la cançó dels manresans Gossos, La llum que portes dins, que homenatja la ciutat.

La Barcelona germànica i del Benelux (Joan Maria Serra)


El geògraf manresà convida els lectors a recórrer llocs de la ciutat de Barcelona que tenen o han tingut alguna relació amb els països germànics i del Benelux, concretament Alemanya, Àustria, els Països Baixos, Luxemburg, Bèlgica i Suïssa. Així, la guia reviu la presència a la ciutat dels visigots i dels francs; l'estreta relació dels orígens de Catalunya amb l'imperi carolingi; els importants intercanvis culturals i econòmics de la baixa edat mitjana; l'adhesió de Barcelona a la causa de l'arxiduc Carles d’Àustria en la guerra de Successió; la influència germànica en la Renaixença catalana; les aportacions a la industrialització i al comerç de Barcelona de suïssos, alemanys, belgues i austríacs que s'establiren a la ciutat; la germanofília de la burgesia catalana, i l'empremta del nazisme a Barcelona fins a arribar a l'època actual en què la ciutat concentra destacades inversions econòmiques d'aquests països.

Quina relació hi ha entre els macarrons amb formatge i Beethoven? (Jaume Biarnés)

La història de la cuina i la de la música han seguit camins paral·lels. En cada moment històric i en cada indret del món, compositors i cuiners han compartit una mateixa manera de veure el món i han desenvolupat les seves creacions amb un esperit comú. En aquest llibre, el responsable de cuina de la Fundació Alícia explora la relació entre la gastronomia i la música a partir de trenta receptes que estableixen un diàleg entre aquests dos mons: algunes d'oblidades en vells llibres de cuina i d'altres, creacions dels xefs més actuals.

Aprendre anglès a casa (Bego Corrales)

Aquesta mestra de Sant Fruitós de Bages ha decidit compartir el seu secret per ensenyar anglès als seus fills; un secret que es resol amb anys d'estudi i experiència en la llengua en la docència i que, en realitat, és molt més senzill del que sembla. I és que de fet, no hem d'oblidar que els infants tenen molta més facilitat amb els idiomes que la gent adulta...

El camí del Llobregat (Pol Huguet i Ferran Pujol)

Es tracta d'una publicació impulsada per les editorials Cossetània i Alpina que, d'alguna manera, pretén donar a conèixer els camins i senders que ressegueixen la llera del Llobregat a l'espera que es faci efectiu, en un període aproximat de cinc anys, el projecte de les Vies Blaves, una proposta de la Diputació de Barcelona que permetrà rehabilitar i fer transitables a peu, en bicicleta o a cavall els llits dels rius Llobregat, Cardener i Anoia, a través de tres-cents quilòmetres de camí.

El fil conductor de la guia (que comença a Castellar de N'hug i acaba a la desembocadura del Llobregat, a través de nou etapes a peu) és, en primera instància, el riu. L'aigua que el compon ha estat utilitzada des de temps immemorials com a element transformador, tant del paisatge com de l’economia. Va alimentar, per exemple, els primers molins fariners; va moure les turbines de nombroses fàbriques tèxtils, i encara ara serveix per regar extenses planes de conreu a la vora de Manresa i al Parc Agrari del Baix Llobregat.

Passejades per Manresa (Francesc Comas, Anna Comas i Genís Sáez)

Des de la ciutat històrica d'origen medieval fins al nou sector universitari passant per la Manresa burgesa i comercial o els barris que es van configurar als anys cinquanta i seixanta gràcies a la immigració, el llibre Passejades per Manresa és un recorregut dividit en cinc itineraris que permet al lector redescobrir i observar des d'un altre punt de vista la capital del Bages.

La publicació, editada per Zenobita, està concebuda com una guia del patrimoni local que posa en context els moments més destacats de la història de Manresa i els seus indrets més emblemàtics. L'obra, però, també està farcida de curiositats i de nombroses fotografies que acompanyen el lector a endinsar-se a la ciutat i, en conseqüència, "a valorar-ne i estimar-ne el ric i variat patrimoni que ens ofereix", asseguren els autors. 

Manresa: on l'aigua és el camí (Josep Alert, Mercè Codina i Josep Huguet)

Es tracta d'una guia de 160 pàgines que, a través de deu recorreguts d'entre 5 i 16 quilòmetres, explica la història de l'aigua a Manresa a la vegada que aporta tot un reguitzell d'informacions de caràcter històric sobre personatges, anècdotes, costums i curiositats que no estan a l'abast del gran públic sinó que es troben en bibliografies especialitzades fruit de treballs de recerca. 

Cada capítol (cada ruta) es vertebra a partir de tres eixos: el de l'Aigua, que descriu l'itinerari; l'anomenat Històries pageses i d'aigua, que rescata de la memòria tots aquells fets, esdeveniments i personatges vinculats amb el regadiu i la pagesia en general, i, finalment el de La petjada ignasiana, que explica els diferents indrets que conserven la memòria de l'estada a Manresa del fundador de la Companyia de Jesús.

Llibre sobre la història del Teatre Conservatori (diversos autors)

La història del Teatre Conservatori està plena de vivències, anècdotes i records molt personals que van des del segle XIV fins als nostres dies: des de la primera escola de Magisteri de Manresa a una carboneria, passant pel Centre Excursionista de la Comarca del Bages o el Conservatori Professional de Música. Aquests -i fins a gairebé una cinquantena d'uso-s ha tingut l'edifici en els seus 140 anys d'història.

Escrit per Rosa Clarena, Francesc Comas, Joan Morros, Joan Closas i Àngels Fusté aquest llibre amè, divulgatiu i de gran format recopilarà la història del teatre manresà i es publicarà el mes de novembre amb motiu del seu 141è aniversari. Únicament, i durant la setmana de Sant Jordi, es podrà comprar anticipadament a les taquilles del Kursaal i per internet a un preu especial de 25 euros (el preu original del llibre és de 35 euros), en una edició numerada.


ABaC, cocina en evolución (Jordi Cruz) 

Amb aquest llibre, el cuiner manresà Jordi Cruz revela les receptes més singulars i creatives del seu restaurant, l'ABaC. Es tracta d'una edició de luxe que, a banda de presentar receptes, inclou fotografies i les històries de cada plat.
 
 
NARRACIONS CURTES
 
Xocolata espessa (diversos autors)

L'associació d'escriptors i escriptores Verum Fictio (on s'hi troben les bagenques Montserrat Vilarmau i Imma Cortina) ha tret a la llum aquest volum de relats curts que tenen com a denominador comú la xocolata. Les tasses fumejants els han inspirat històries ben diverses: d'amor i sexe, de nostàlgia i contrició, d'espionatge, de solidaritat, de psicosi i mort...

Que Déu ens agafi confessats (diversos autors)

Sota el nom de Lola Palau, deu escriptors de la Catalunya Central donen vida a un nou col·lectiu literari que per Sant Jordi donarà a conèixer el seu primer llibre conjunt. Es tracta de Que Déu ens agafi confessats, un recull de contes que proposa una nova lectura, desenfadada i irònica, dels Deu Manaments. Passats pel sedàs de la Lola Palau, en efecte, els ensenyaments oficials de l'Església catòlica s'han convertit en unes històries que presenten situacions molt diverses que van des d'un realisme crític fins a l'absurd hiperbòlic, en un conglomerat de situacions d'ampli espectre que no deixaran indiferent el lector.

Formen part de Lola Palau Jordi Estrada, Llorenç Capdevila, Pep Garcia, David Clusellas, Jordi Cussà, Pilar Duocastella, Maria Dolors Guàrdia, Joan Pinyol, Antoni Pladevall i Josep Maria Solà. 

Visual i dits i nas i orelles i gust de cireres (diversos autors)

Trenta-nou autores i autors catalans (entre els quals els bagencs Pep Molist i Mar Pavón) van acceptar el repte d'escriure un conte, un poema o un text breu que girés al voltant dels sentits. Així, doncs, la vista, el tacte, l'olfacte, l'oïda i el gust són els protagonistes d'aquest llibre, una mica boig, ideal per a compartir amb tota la família. 
 

 

Participació