Educació en valors

Alumnes de cinc escoles del Bages reivindiquen l'amor «sense regles» a través de la música

Ho fan en el marc de la cantata "Unes colònies d'aventura", que avui s'ha estrenat a Avinyó i demà passarà per Balsareny

per NacióManresa, Avinyó, 28 de març de 2019 a les 19:05 |
Imatge de la cantata que els alumnes de les escoles Vedruna i Barnola han ofert a Avinyó | Mirada Local
Uns dos-cents alumnes de 3r i 4t de primària de les escoles d'Artés, Avinyó, Balsareny, Fonollosa i Santpedor participaran -entre aquest dijous i divendres- a la cantata per la diversitat sexual i de gènere que ha organitzat el Consell Comarcal del Bages i que té per objectiu donar visibilitat a la diversitat afectiva, combatre les fòbies i garantir els drets de les persones lesbianes, gais, trans o bisexuals.

Així, a través de la música, els nens i nenes comprenen i empatitzen amb les diferents maneres d'estimar. Els alumnes, allunyats dels prejudicis de molts adults, defensen la llibertat de cadascú per fer "el que vulgui". En el cas de l'Oriol Merino, alumne de l'escola Barnola d'Avinyó, ell veu molt normal que un noi s'enamori d'un noi i una noia ho faci d'una noia. "No hi ha regles per això", ha destacat.


El llibre d'Anna Obiols (amb música de David Martell) Unes colònies d'aventura -editat pel Consell Comarcal del Bages- ha servit de pretext per a la cantata. Les colònies, de fet, són un tema molt proper als nens i nenes de 3r i 4t. És per això que l'argument de la història se situa en unes típiques convivències escolars. El conte parteix d'una situació inesperada que testimonien els protagonistes del relat: dues noies fent-se un petó sota un salt d'aigua enmig del bosc. Aquesta anècdota serveix de punt de partida per reflexionar sobre el fet que dues persones del mateix sexe puguin ser parella. I normalitzar-ho.

Un dels alumnes de 4t de primària de l'escola Barnola d'Avinyó, en Max Figueras, creu que està bé que hi hagi "gent de tota mena". Al conte, la noia que es fa un petó amb l'altra és la cuinera que fa el menjar als infants que estan de colònies. A l'hora de sopar, ella mateixa els explica que hi ha nens que se'n riuen. "Jo crec que tothom pot ser lesbiana, gai o heterosexual i no passa res", ha resolt.

En aquest mateix sentit s'ha expressat una altra alumna, la Laura Clotet, que ha assenyalat que allò realment important és el fet que "tots som persones". Clotet ha explicat que a classe, com a treball previ per la cantata, van analitzar unes imatges on es veien nens i nenes que, encara que haguessin nascut amb una condició, es podien sentir d'aquell sexe o del sexe contrari. "Allò important és que ens sentim a gust", ha destacat.

Alguns dels alumnes de 5è, amb qui també s'ha treballat una de les cançons del conte (encara que no participen a la cantata) han explicat com mai abans havien sentit paraules com transsexual o lesbiana. A través de la creativitat, han elaborat un mural que penja del passadís de l'escola on s'expliquen els diferents tipus de diversitat sexual que poden existir. Dos dels alumnes, Martí Bojons i Marta Gost, han assenyalat que després de fer el treball pensen que "tothom és lliure de fer el que vulgui amb la seva parella".


Normalitzar-ho tant com es pugui

La mestra de música de l'escola Barnola, Raquel Tàpia, ha explicat que la cantata representa una manera de treballar la música "significativa, global i interdisciplinar". En aquest sentit la docent ha explicat que els nens i nenes han viscut l'experiència d'una manera molt intensa i s'ho han passat molt bé: "estaven molt motivats per aprendre-ho tot en matèria de diversitats i els sentiments que tenien", ha explicat.

Entrar a parlar d'una temàtica com aquesta amb els alumnes no sempre ha estat senzill, però Tàpia ha destacat que hi ha moltes famílies "que tenen tiets, amics o altres familiars que tenen una parella del mateix sexe", i per això tot el treball també s'ha viscut "d'una manera molt natural".

Des de la direcció de l'escola Barnola, Amanda Famerich ha explicat que intenten que aquest tipus de projectes no siguin "un bolet" i que es proposin activitats al llarg de tot el curs al voltant de la igualtat de gènere. Per exemple, si un dia hi ha un conflicte d'aquest tipus al pati, també s'aprofita per treballar-lo amb més profunditat a l'aula.

De la seva banda, el conseller comarcal de l'Àrea d'Acció Social, Albert Marañón, ha destacat que moltes vegades, en la societat en què vivim, encara es veu amb cert "recel" el fet que dues persones del mateix sexe mostrin afecte en públic. Marañón espera que a partir d'aquest treball amb la cantata i amb el conte els nens i nenes del Bages "ja no vegin aquestes mostres d'afecte com una cosa estranya, sinó com un fet totalment normal".

Avui a Avinyó i demà a Balsareny

La cantata s'ha estrenat avui al Teatre Catalunya d'Avinyó, on hi han pres part els alumnes de l'escola Barnola i els de la Vedruna d'Artés (una setantena, en total).

La resta d'escoles participants en el projecte (la Guillem de Balsareny; la Riu d'Or de Santpedor i la Sant Jordi de Fonollosa) faran sentir les seves veus demà divendres, 29 de març, a dos quarts de sis de la tarda, a la Sala Gran del Sindicat de Balsareny.

 

Participació