El Consell Comarcal del Bages exigeix que es mantinguin els descomptes a la C-16

L'ens insta a la Generalitat "replantejar" la comptabilitat amb Autema

Redacció
25 de març del 2019
Actualitzat a les 18:24h
Cabines de cobrament de l'autopista Terrassa - Manresa.
Cabines de cobrament de l'autopista Terrassa - Manresa. | Pere Fontanals

Cabines de cobrament de l'autopista Terrassa - Manresa. Foto: Pere Fontanals


El Consell Comarcal del Bages insta a la Generalitat a "replantejar la comptabilitat amb Autema "després de la sentència favorable del TSJC que ha donat al Govern la raó per aplicar descomptes en els peatges de l'autopista C-16, de Terrassa a Manresa. El president de l'ens, Agustí Comas, ha recordat que al setembre acabava la pròrroga per mantenir les bonificacions del 45% en el peatge "i aquesta sentència ens dona més força per reivindicar que segueixen efectius". Ferran Estruch, president del Consorci Viari, ha avançat que, paral·lelament, exigiran la "gratuïtat les 24 hores del tram que ara és gratuït per hores", entre Manresa i Sant Vicenç. Segons l'ens comarcal, l'estalvi econòmic que suposarà per l'executiu l'aplicació de la sentència permetria disposar dels fons necessaris per desdoblar la C-55.

Malgrat que encara hi ha la possibilitat de presentar-hi recurs, des del Consell Comarcal han celebrat la sentència favorable del TSJC que ha avalat la decisió de la Generalitat d'aplicar descomptes en els peatges de l'autopista C-16, de Terrassa a Manresa. L'empresa concessionària de l'autopista, Autema, va presentar un recurs contra els decrets que modificaven la concessió per poder aplicar els descomptes.

Amb la sentència en mà, Comas ha apel·lat que, entre altres aspectes, la resolució posa de manifest que no existeix el "desequilibri econòmic" que defensava la concessionària i ha fet una crida a "aplicar administrativament el decret del 2015 de manera efectiva". Segons l'ens, el fet de fer-ho permetrà tenir informació "més real" de quin és el valor real de l'autopista. Cal recordar que les darreres informacions apuntaven que rescatar la C-16 rondaria els 800 milions d'euros, una xifra que ara el Consell Comarcal diu que se situaria més a prop dels 300.

Segons l'ens, el rescat de l'autovia permetria "estalviar" a la Generalitat i disposar dels fons necessaris per desdoblar la carretera C-55. Fins al 2036, que és quan finalitza la concessió d'Autema, la Generalitat pagarà uns 1.300 milions d'euros a la concessionària.

Descomptes a curt termini

Conscients que tant el rescat de l'autopista com la voluntat de l'executiu d'implantar el sistema de la vinyeta per substituir els peatges són mecanismes "a llarg termini", des del Consell apel·len a la necessitat de mantenir i millorar el sistema de descomptes existents per tal de descongestionar la C-55. Comas ha recordat que al setembre finalitza la pròrroga de la bonificació del 45% en el peatge de la C-16 en el tram de Sant Cugat del Vallès, Terrassa i Manresa. "Mirarem que segueixin efectius i no només els telemàtics", ha assegurat el president del Consell Comarcal. També exigiran que la gratuïtat entre Manresa i Sant Vicenç de Castellet, que ara només s'aplica en hores puntes, s'apliqui les 24 hores del dia.

El Consell Comarcal del Bages té intenció de traslladar les peticions a l'executiu català en el marc de la propera trobada dels representants de l'ens amb secretari general d'infraestructures.