Salut acredita 34 equips de primària de la Catalunya Central per la seva bona pràctica

Amb aquests ja són 369 els EAP de Catalunya acreditats a tot el país

Redacció
21 de març del 2019
Actualitzat a les 12:01h
El Departament de Salut va lliurar dimarts a Barcelona els certificats d'acreditació a un total de 130 equips d'atenció primària (EAP) de Catalunya, dels quals 12 pertanyen al Bages i el Moianès, per la seva bona pràctica assistencial. Amb aquests ja són 369 els EAP de Catalunya acreditats, que suposen la pràctica totalitat ja que els equips nous s'acreditaran de manera progressiva. 

Els centres acreditats al Bages i el Moianès són l'EAP Artès, EAP Cardona, EAP Manresa-2, EAP Manresa-4, EAP Montserrat, EAP Navarcles-Sant Fruitós de Bages, EAP Navàs –Balsareny, EAP Sallent, EAP Sant Joan de Vilatorrada, EAP Sant Vicenç de Castellet, EAP Súria i EAP Moià-Castellterçol.

Durant l'acte de lliurament dels certificats, -que s'ha fet a l'Auditori AXA de Barcelona i que ha aplegat prop d'uns 600 professionals-, la consellera de Salut, Alba Vergés, ha destacat "l'aposta claríssima d'aquesta legislatura per l'Atenció Primària com a eix vertebrador del sistema de salut" i alhora com a "peça clau per millorar l'estat de salut i el benestar de la població".

Vergés ha subratllat també "l'esforç dels equips" i ha aplaudit "l'entusiasme i l'orgull d'equip" amb què els professionals han recollit els certificats. 

"Estem al vostre costat, som el mateix equip" ha afirmat la consellera que ha destacat que "per justícia" el consell executiu de Govern d'aquest dimarts ha aprovat un Decret llei que garantirà que els professionals de l'Institut Català de la Salut (ICS) recuperin enguany ja el 75% del complement de productivitat, és a dir, de les DPO. Aquest complement de productivitat variable s'abonarà anualment durant el mes d'abril i l'any que ve s'arribarà al 100%. "És de justícia el retorn i alhora un reconeixement per a tots els professionals de la salut", ha reblat la consellera Vergés. 

Avaluar la qualitat de la primària

L'objectiu principal de l'acreditació és impulsar la millora contínua de la qualitat en l'atenció primària de salut. En total, s'avaluen 347 aspectes, inspirats en estàndards europeus, de bona pràctica assistencial com el lideratge, la planificació, la gestió de l'equip, la satisfacció dels pacients o les aliances i la gestió dels recursos. 

Un cop assolida l'acreditació, -condició imprescindible per formar part de la xarxa pública d'atenció primària i que s'ha de renovar cada quatre anys-, els equips d'atenció primària han d'implantar plans de millora en aquelles categories que han obtingut un resultat més feble, i posteriorment es fa un seguiment de la seva evolució. 

Aquest sistema d'acreditació va ser impulsat pel Govern de la Generalitat de Catalunya i elaborat per professionals experts en atenció primària i experts en metodologia d'avaluació de la qualitat, amb el consens de les societats científiques, col·legis professionals i patronals. L'acreditació d'equips d'atenció primària comprèn les activitats desenvolupades per aquests equips, tant de Medicina de Família, Pediatria, Infermeria, Treball Social i Odontologia i en els vessants, tant assistencials, com preventius, educatius i de promoció de la salut. 

Catalunya va ser pionera a Europa a implantar un sistema d'acreditació l'any 1981, iniciat llavors en l'àmbit dels centres d'atenció hospitalària aguda. Actualment tots els hospitals, públics i concertats, estan obligats a acreditar la seva qualitat amb aquest model. 

En aquesta línia innovadora, l'experiència assolida en l'acreditació d'hospitals es va traslladar a partir del 2014 als equips d'atenció primària de Catalunya, una experiència inèdita a l'Estat. Els resultats obtinguts en les avaluacions fetes fins ara superen amb escreix el nivell fixat pel Departament de Salut. El fet que l'acreditació s'apliqui de manera continuada afavoreix que el nivell de qualitat augmenti de manera racional i progressiva. 

Catalunya, doncs, continua a l'avantguarda apostant per un projecte de garantia de qualitat de l'atenció amb una clara orientació al ciutadà i usuari del sistema.