Vies Blaves recuperarà 300 quilòmetres de les lleres del Llobregat, Cardener i Anoia

Passarà per una seixantena de municipis i està previst que se'n puguin beneficiar uns 5 milions de persones

Redacció
04 de març del 2019
Actualitzat a les 19:26h
El Llobregat al seu pas per Sallent
El Llobregat al seu pas per Sallent | Estefania Escolà
El projecte de les Vies blaves de la Diputació de Barcelona recuperarà 300 quilòmetres de les lleres dels rius Llobregat, Anoia i Cardener destinats a vianants i mitjans no motoritzats, com la bicicleta i el cavall. Aquest dilluns, el president de l'ens, Marc Castells, ha presentat la finalització de la redacció del Pla Urbanístic (PDU) de les Vies Blaves, un projecte que la corporació impulsa des del 2016 i que passarà per una seixantena de municipis. En total, està previst que se'n puguin beneficiar més de cinc milions de persones, ja que el 70% de catalans hi viu o es troba a mitja hora de distància. A més, es millorarà l'accessibilitat a tres parcs naturals, 12 espais naturals protegits i vuit espais turístics.

El president de la Diputació de Barcelona ha destacat la capacita de Vies Blaves per "connectar pobles i persones amb el nostre patrimoni cultural, gastronòmic i arquitectònic" i que "territoris que mai no s'havien comunicat ara ho podran fer municipis que han viscut d'esquena al riu deixaran de fer-ho".

El projecte de les Vies Blaves preveu recuperar destacats elements monumentals del territori al llarg del riu Llobregat i els seus afluents, com ara el pont de l'antic ferrocarril de Berga, el pont del Diable de Martorell i el de la colònia Sedó. També inclou la construcció d'un nou pont al pantà de la Baells.

Les Vies Blaves també posaran en valor els actius patrimonials de la demarcació, donant-los encara més visibilitat i facilitant accessos alternatius. És el cas del conjunt monumental de Cardona, el projecte cultural i turístic Mont Sant Benet de Sant Fruitós de Bages o el barri del Rec d'Igualada.

Amb un pressupost d'execució previst que es calcula en 60 milions d'euros, el projecte representa segons el president de la Diputació de Barcelona, "els milions més ben invertits de la història de la corporació". "Donaran autoestima al territori i seran una injecció de salut amb un efecte multiplicador: generaran economia, progrés i llocs de treball" ha afegit Marc Castells.

Pel que fa al seu impacte turístic, el recorregut de les Vies Blaves inclou més de 5.000 places d'allotjament, entre hotels, pensions, allotjaments rurals, alberg i càmpings; i fins a 10.000 places sumant-hi la seva àrea d'influència. 

La columna vertebral del projecte és la Via Blava Llobregat, que resseguirà la llera del riu Llobregat: l'únic que neix i mor a la demarcació de Barcelona. Recorrerà 186 quilòmetres i passarà per 5 comarques: Berguedà, Bages, Baix Llobregat, Vallès Occidental i Barcelonès. Des de les fonts del riu, a Castellar de N'Hug, fins a la desembocadura del Prat de Llobregat, unirà indrets com Sant Benet de Bages, Montserrat i 15 colònies tèxtils. El recorregut principal, que proposa 16 portes d'accés diferents, es podrà completar amb gairebé 90 quilòmetres més de possibles variants i enllaços. La Via Blava Llobregat suposarà una inversió d'uns 24 milions d'euros.

Pel que fa a la Via Blava Cardener es condicionaran prop de 50 quilòmetres d'itineraris pel Bages. Amb 7 possibles portes d'accés, entrarà a la demarcació de Barcelona per Cardona i confluirà amb la Via Blava Llobregat a Castellgalí. La inversió prevista supera els 10 milions d'euros.

La Via Blava Anoia començarà a la confluència dels camins de Calaf, Sant Martí Sesgueioles, Montmaneu i Argençola, al municipi de Jorba. Passarà per l'Anoia, l'Alt Penedès i el Baix Llobregat i confluirà amb la Via Blava Llobregat a Martorell. Amb un total d'aproximadament 70 quilòmetres de llargada i 12 possibles portes, requerirà una inversió d'uns 9 milions d'euros. 

Actualment ja es disposa del projecte constructiu dels primers 19 quilòmetres de tram d'aquesta via.