La vaga de bitllets a l'R4 de Renfe comença amb poc seguiment i força desconeixement

Molts dels usuaris de la línia s'han assabentat de l'acció un cop han arribat a l'estació de Manresa

Una quants dels protagonistes de l'acció, just al punt on s'han de validar els bitllets de tren
Una quants dels protagonistes de l'acció, just al punt on s'han de validar els bitllets de tren | ACN
NacióManresa
18 de febrer del 2019
Actualitzat el 19 de febrer a les 10:34h
La vaga de bitllets que han convocat per les xarxes socials alguns usuaris de Renfe de la línies R4 i R3 ha tingut poc seguiment aquest dilluns al matí a l'estació de Manresa. Molts desconeixien la iniciativa i han pagat i validat el bitllet. D'altres, en canvi, disposaven d'un abonament mensual i, tot i estar-hi d'acord, no els ha comptabilitzat. 

Un dels usuaris habituals del servei, Josep Pere Miquel, no sabia que avui començava la campanya de no pagar. Tot i això, ha decidit afegir-s'hi, "perquè en aquesta línia manquen moltes inversions i és bo que la gent es mobilitzi". Altres usuaris, malgrat estar a favor de les protestes, han començat el trajecte no picant el bitllet (el que es fa amb autobús), però quan han arribat a l'estació de Sant Vicenç de Castellet, sí que l'han acabat validant.

Davant un fort desplegament policial, els usuaris de l'R4 anaven arribant a l'estació de Manresa aquest dilluns al matí per agafar el bus que els porta per carretera pel tram accidentat fins a Sant Vicenç de Castellet, per després seguir direcció Barcelona. En aquesta línia, un grup d'impulsors de l'acció recordava a altres usuaris que s'havia engegat una vaga de bitllets per protestar per l'estat de la línia. Alguns dels viatgers ho desconeixien i han optat per validar el bitllet, mentre que d'altres, en solidaritat, han optat per no picar els tiquets.

La majoria dels usuaris s'han mostrat a favor de les reivindicacions per a un millor servei i l'exigència de noves inversions per posar la infraestructura al dia. En aquest sentit, Miquel creu que aquells qui han impulsat la iniciativa "tenen tota la raó", perquè l'estat d'aquesta via és "lamentable". A més, ha recordat que el trajecte de Manresa a Barcelona fa 70 anys que triga el mateix. Per a ell, els darrers episodis d'accidents tant a Vacarisses com a Castellgalí demostren que la via necessita inversions "de manera urgent". "Això clama el cel", ha exclamat, tot afegint que "és bo que la gent és mobilitzi perquè algú es bellugui". 
 

Una quants dels protagonistes de l'acció, just al punt on s'han de validar els bitllets de tren Foto: ACN


L'Anna treballa a Terrassa i també s'ha solidaritzat amb la iniciativa. Ella ha explicat que sovint opta pel vehicle privat perquè li costa molt aparcar i l'ha d'acabar deixant al pàrquing. Aquest dilluns volia agafar el tren i deixar el cotxe a casa i quan s'ha assabentat que hi havia vaga de bitllets ha decidit canviar els plans i no utilitzar el servei. "S'han d'arreglar les condicions de la via. No pot ser que en tres mesos hi hagi hagut dos morts", ha criticat.

Una altra de les usuàries habituals, la Marta, ha destacat que "és evident que cal fer alguna cosa", però la vaga de bitllets li sembla "feble". Segons ella, són "pocs" els que compren el bitllet senzill, perquè la gran majoria de gent "compra la targeta mensual i llavors això ja no serveix de res". En questa mateixa línia s'ha expressat la Maria: "jo tinc un bitllet mensual, tan li fa que piqui com que no validi perquè ja està pagat. És absurd no pagar un dia pels que paguem mensualment". 

Tot i l'inconvenient d'haver d'agafar l'autobús des de Manresa fins a Sant Vicenç de Castellet per després fer el canvi i pujar al tren, la Marta agraeix la decisió que van prendre els maquinistes: "sort que anem amb autobús, perquè són els conductors que han dit que no volen anar en aquest tram perillós. Si ells s'hi mostressin d'acord, els usuaris continuaríem anant pel tram perillós una altra vegada", s'ha queixat. 

A través de les xarxes, la plataforma #StopPujadesTransport ha denunciat que a l'arribada dels combois a Sant Andreu la seguretat de Renfe no els ha deixat obrir les portes. Tot i això, han pogut mantenir oberta una de les portes per permetre que els que no havien validat el bitllet poguessin sortir.