El Centre d'Informació de Treballadors Estrangers de Manresa ha atès 561 persones el 2018

Els responsables d'aquest servei han presentat el balanç del treball realitzat el darrer any per oferir assessorament especialitzat en matèria d'estrangeria

Carles Bertran, Mercè Rosich i Lluís-Vidal Sixto durant la presentació dels resultats del CITE-CCOO
Carles Bertran, Mercè Rosich i Lluís-Vidal Sixto durant la presentació dels resultats del CITE-CCOO | AjM
Redacció
11 de febrer del 2019
Actualitzat a les 15:35h
El Servei d'informació i assessorament del Centre d'informació de treballadors estrangers CITE-CCOO a la ciutat de Manresa ha atès 561 persones (45% homes i 55% dones), ha fet 924 visites i ha donat resposta a 1.115 consultes durant l'any 2018.

Del total de persones ateses,  414 persones eren de Manresa (73%); 37 de Sant Joan de Vilatorrada (6'6%); 15 de Sant Vicenç de Castellet (2,67%); i 11 persones de Sallent  (1,96%). Per origen, el primer grup atès és el d'origen marroquí, amb un total de 154 persones (el 27'45% del total), seguit d'Hondures (49 persones), Senegal (46), Bolívia (38) i Colòmbia (34).

Aquestes són algunes de les principals dades de la Memòria anual d'aquest servei que funciona a Manresa (Sindicat de CCOO al Passeig Pere III, 62, bxs), i que han estat presentades aquest dilluns per la regidora delegada de Cohesió Social, Gent Gran i Salut de l'Ajuntament de Manresa, Mercè Rosich; pel responsable de Nova Ciutadania de CCOO del Vallès Occidental-Catalunya Central, Lluís-Vidal Sixto; i pel director de CITE de CCOO de Catalunya, Carles Bertran.

El CITE té un conveni anual amb l'Ajuntament de Manresa (Programa d'Acollida) per garantir el seu funcionament,  i rep suport de la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya. La oficina està oberta tots els dilluns, de 9h a 14 h i de 15h a 18 h.

La regidora de Cohesió Social, Gent Gran i Salut de l'Ajuntament de Manresa, Mercè Rosich, ha manifestat el seu agraïment a la feina fonamental que es realitza des d'aquest servei perquè "és molt important per a les persones que es troben en una situació de vulnerabilitat".

Per la seva part, el responsable de Nova Ciutadania de COO del Vallès Occidental-Catalunya Central, Lluís-Vidal Sixto,  ha assenyalat que l'oficina de Manresa funciona des de l'any 1990, quan es va crear com a "punt d'informació, assessorament i suport a la primera oficina de tota la xarxa, creada l'any 1986". Ha afegit que atenen gent de tota la comarca del Bages, i que des de que van començar,  han fet unes 20.000 atencions a persones.

Al seu torn, el director de CITE de CCOO de Catalunya, Carles Bertran, ha afirmat que el CITE és un bon observatori de la situació social perquè "està en contacte amb les persones" i que "la memòria serveix per marcar tendències i tenir una visió de la realitat".  Bertran ha remarcat l'increment de persones provinents de països llatinoamericans, com Veneçuela, Hondures i Nicaragua, a causa de la inestabilitat als seus països. També ha parlat de la mala qualitat de l'ocupació de persones que sovint fa anys que estan en situacions irregulars, i la necessitat de la dignificació del treball de la llar, exercit per dones, i sobre el quals convé "prendre mesures per acabar amb l'explotació laboral d'aquest sector, on és més difícil que hi arribi el protocol d'inspecció". 

Ofereix assessorament en matèria d'estrangeria

El CITE ofereix assessorament especialitzat en matèria d'estrangeria (regularitzacions, renovacions, reagrupaments, irregularitats sobrevingudes, etc) a la població d'origen estranger i a professionals diversos de l'àmbit municipal o similar que precisen consultes relacionades amb seguiments socials o similars.

La població estrangera té una gran necessitat de comptar amb un assessorament especialitzat , de confiança i proximitat, en totes les temàtiques d'estrangeria, ja que formen part de la seva realitat quotidiana i portar a terme adequadament o no certs tràmits suposa tenir  o no la situació legal resolta. La impossibilitat  -moltes vegades-  de fer front a serveis privats, fa encara més necessari comptar amb aquest servei gratuït.

Arrelament social i tràmit de la targeta comunitària són els temes més tractats

Per problemàtiques ateses el 2018, les principals han estat: arrelament social (tràmits per fer la regularització) amb un total de 201 caos (el 18%); seguit de tràmits relacionats amb la targeta comunitària, amb 193 casos (17'3%); la renovació d'autorització de treball, amb  162 casos (14'5%); renovació d'autorització de residència, 116 casos (10'4%); altres processos d'autorització, amb 108 casos, i el reagrupament familiar, amb un total de 104 casos.

Per edat, el major gruix de població atesa seria  entre 32 i 51 anys (59'2%) i entre 18 i 31 anys (23'7%), és a dir, edat laboral.

Per la seva situació legal, trobem, que el 61'3% del total tenen autorització, i el 38'7% estan sense permís de residència /treball, és a dir en situació d'irregularitat. Dins el treball irregular, i la gent que no té autorització de treball,  sobresurt el col·lectiu femení (71'96%), moltes en servei domèstic.

I finalment, per nivell d'estudis,  en el col·lectiu femení trobem que el 44'7% te estudis bàsics, seguit a molta distància d'estudis mitjans (3'9%), superiors (3'8%), professionals (1'6%) i analfabetisme, amb l'1'1 %. En el col·lectiu masculí, trobem , que te estudis bàsics el 35'2%, seguit dels mitjans (5'2%), professionals (3'1%), universitaris (1'1%), i analfabetisme (0'4%).

34 oficines CITE arreu de Catalunya

La xarxa d'oficines del CITE a Catalunya està formada per 34 punts d'atenció, ubicats en locals sindicals o en dependències municipals. Hi ha oficines Barcelona SAIER, Barcelona Via Laietana, l'Hospitalet de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Rubí, Terrassa, Castellar del Vallès, Cerdanyola del Vallès, Canovelles, Ripollet, Sant Cugat del Vallès, Gavà, Sant Feliu de Llobregat, El Prat de Llobregat, Molins de Rei, Cornellà de Llobregat, Martorell Ajuntament, Martorell sindicat, Igualada, Manresa, Manresa Consell Comarcal, Berga, Vic, Manlleu, Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú, Granollers, Premià de Mar, Mataró, Pineda de Mar, Girona, Lleida, Tàrrega i Tarragona.

Durant l'any 2018, les oficines del CITE a Catalunya han rebut 15.935 visites. Això ha comportat que s'hagin atès 11.381 persones, que han plantejat 26.797 consultes. La mitjana de visites per persona ha estat d'2,35 i la de consultes per visita de 1,68. Cal destacar l'elevat nombre de visites i de consultes realitzades com a indicador de la feina feta pels nostres assessors i assessores a la xarxa d'oficines del CITE arreu de Catalunya. En relació amb l'any 2017, s'observa un augment del nombre de persones ateses i de les visites (0,6 % i 19,6 % respectivament) i, per contra, una reducció del 3,4 % de les consultes.

Pel que fa a la distribució per gènere, es manté el percentatge de dones ateses d'anys anteriors, que se situa en el 58 % del total de persones ateses. Les principals consultes realitzades per les persones ateses en aquestes oficines han estat les d'arrelament social (19,2 %), seguides de les targetes comunitàries (16,7 %), la renovació de l'autorització de residència (9 %), la renovació de l'autorització de treball (8,8 %) i el reagrupament familiar (8,5 %). En relació amb l'any 2017, s'observa un increment important de les consultes vinculades a l'arrelament social i de les targetes comunitàries. Per contra, es redueixen les consultes sobre renovació d'autorització de residència, d'autorització de treball i de reagrupament familiar.