Renfe treballarà aquest dilluns en la retirada de l'última part del tren accidentat a Castellgalí

Es podria restablir el servei durant el dia tot i que la previsió segueix sent dimarts

Combois accidentats a Castellgalí
Combois accidentats a Castellgalí | Norma Vidal
Redacció
11 de febrer del 2019
Actualitzat a les 8:55h
Renfe treballarà aquest dilluns en la retirada de l'última part del tren accidentat a Castellgalí. La resta del material s'ha apartat a les estacions de Sant Vicenç de Castellet i Manresa. Un cop es retiri, tècnics d'Adif repararan els danys en la infraestructura.

Es podria recuperar el servei per les dues vies en aquest tram durant el dia, però es manté la previsió de recuperar la normalitat en les línies R4 i R12 quan comenci el servei de dimarts. Mentrestant, es manté el servei alternatiu per carretera entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa pels trens de la línia R4 i entre Sant Vicenç de Castellet i Calaf per als de la R12.

Des del moment de l'accident la circulació està tallada entre Sant Vicenç de Castellet i Manresa i s'està oferint un servei alternatiu per carretera entre aquestes dues localitats per a la R4, i entre Sant Vicenç i Calaf per a la R12.

Recopilació d'informació

Adif i Renfe estan treballant en la recopilació, anàlisi i avaluació de tota la informació disponible per a establir "de forma exhaustiva i exacta" la seqüència de fets i les condicions concretes prèvies i durant l'accident. En concret, Adif està realitzant la comprovació de totes les circumstàncies per les quals el tren de Mitjana distància, que realitzava el trajecte entre Lleida i L'Hospitalet de Llobregat va accedir a la via per la qual estava circulant el tren de Rodalies, que realitzava el trajecte entre Sant Vicenç de Calders i Manresa. Aquesta recerca és paral·lela i complementària a la qual està duent a terme la Comissió de Recerca d'Accidents Ferroviaris.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, va apuntar que l'accident de trens a Castellgalí es va produir "per una concatenació d'errades tant de senyalització automàtica com d'errades de comunicació manuals entre els trens i el centre de control". Però també a la falta d'inversions, ja que a la "xarxa ferroviària catalana hi falta una injecció important de milions".

Un mort, sis ferits greus i quinze lesionats de gravetat menor

La conductora d'un dels combois implicats en el xoc frontal, de 26 anys, va resultar morta. El cos va ser excarcerat a quarts de cinc de la matinada. A més, també hi ha sis ferits greus, 15 persones ferides amb lesions de gravetat menor i 37 ferides lleus. El nombre de ferits greus ha pujat aquest dissabte a sis, dos més que els quatre d'ahir al vespre.

A més, per la zona habilitada pels equips d'emergències, hi han passat 47 persones més, que han marxat pel seu propi peu. Entre els dos combois hi havia 400 passatgers, segons va informar Renfe.

Els alcaldes reivindiquen "un servei en condicions"

L'alcalde de Castellgalí, Cristòfol Gimeno, ha reclamat un "servei en condicions" per als ciutadans del Bages, una petició que assegura que té "unanimitat" entre el consell d'alcaldes de la comarca. "Dissortadament, s'han produït dos accidents en una línia que ja té mancances i en la qual s'hi han fet inversions però no suficients", ha asseverat. 

En aquest sentit, ha demanat esperar el resultat de les investigacions per aclarir les causes de l'accident i que expliquin per què des de l'estació de Manresa un tren va poder circular uns set quilòmetres per una via en què també hi havia un altre comboi.