Transport públic

Només el 16,4% dels usuaris opina que el servei de bus a Barcelona ha empitjorat amb Monbus

L'auditoria de la Generalitat i l'ATM a l'empresa concessionària revela que les queixes han baixat significativament i no es detecten problemes de capacitat

per Pere Fontanals, Manresa, 26 de gener de 2019 a les 13:04 |
Cua d'usuaris del bus que fa la línia Manresa – Barcelona, operat per la companyia Monbus | Laura Busquets
Aquesta informació es va publicar originalment el 26 de gener de 2019 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L'informe tècnic que la Generalitat de Catalunya i l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) han portat a terme sobre la concessió de la línia Manresa-Olesa-Barcelona de Monbus revela que només un 16,4% dels usuaris enquestats considera que el servei ha empitjorat respecte del que prestava anteriorment l'UTE Bages Exprés. Un 45,9% dels enquestats considera que el servei ha millorat i el 37,7%, que està igual.

Aquesta és una de les dades més rellevants que es pot extreure de l'informe que analitza la línia en dos períodes: febrer, març i maig de 2018, i agost, setembre i octubre del mateix any. Una altra de les conclusions importants que valora l'informe és que les reclamacions els usuaris s'han tornat a situar en xifres equiparables a 2016, després d'un important repunt quan Monbus va iniciar el servei, de les 97, per exemple, de gener de 2017 a les 9 de maig del 2018.


El número de viatges realitzats a la línia durant l'any 2018 -a l'informe faltes les dades de novembre i desembre- se situarà en una xifra molt similar a la de 2017, uns 590.500 viatges. Aquesta dada significa un encallament del creixement de viatgers que es vivia, de forma molt pronunciada des de 2010, quan la UTE Bages Exprés va agafar el servei. Cal tenir en compte, però, que aquest 2018 s'ha viscut la separació de la línia en dues, la e22 i la e23 (només des d'Olesa) i que s'han implementat des de juliol, els autobusos Expres.cat.

Més enllà de possibles disfuncions en expedicions concretes, l'informe no detecta problemes de capacitat. L'estudi ha posat a prova les expedicions tradicionalment més saturades i determina que l'oferta és suficient per respondre a la demanda. En una enquesta realitzada a peu d'autobús, un 78,2% dels usuaris respon que no acostuma a viatjar a peu dret, mentre que un 21,3% diu que a vegades i només un 0,5%, que sempre.

Malgrat que la flota d'autobusos és "relativament" jove, un 80% dels vehicles té menys de 8 anys, un dels problemes detectats en l'informe és el de l'accessibilitat als vehicles, que no està adequada a persones amb mobilitat reduïda. Una altra de les desatencions és que els busos acostumen a sortir abans d'hora -entre 1 i 4 minuts- de la parada de Valldaura, i en les parades intermèdies, a Monistrol i Olesa, l'hora de pas pot arribar a ser de 14 minuts d'avançament segons els horaris oficials. Això provoca que els usuaris arribin a la parada quan el vehicle ja ha sortit.

Finalment, l'altre problema detectat és el relatiu al dèficit de comunicació amb el públic, tant a nivell general com de incidències. L'informe valora que l'aplicació per a mòbil de Monbus no dona informació dels combois a temps real, sinó que es limita a fer operacions sobre l'horari previst. També s'ha detectat que la notificació d'incidències és insuficient.

 

Participació