Ja és oficial: el Teatre Conservatori es convertirà (algun dia) en un centre de les Arts Escèniques

El ple de Manresa va votar, de manera unànime, a favor de la iniciativa impulsada per la plataforma Amics del Conservatori

Núria Soler, en representació de la plataforma Amics del Conservatori, durant la seva intervenció en el ple de Manresa
Núria Soler, en representació de la plataforma Amics del Conservatori, durant la seva intervenció en el ple de Manresa | Pere Fontanals
21 de desembre del 2018
Actualitzat a les 11:29h
La moció que els grups municipals d'ERC i el PDECat van presentar en el ple d'aquest dijous de donar suport a la iniciativa impulsada per la plataforma Amics del Conservatori de transformar el teatre més antic de la ciutat en un centre de les Arts Escèniques, va ser aprovada, per unanimitat, per totes les formacions polítiques.

Tal com ja va explicar aquest diari, la idea de donar una nova vida a l'equipament cultural va sorgir l'any 2013 quan, en el marc de la presentació del POUM, l'alcalde Valentí Junyent va anunciar que seria la ciutadania qui decidiria, mitjançant un referèndum, si volia o no enderrocar el Conservatori. La resposta va ser clara: el teatre s'havia de mantenir dempeus.

A partir de llavors, i amb la voluntat de vetllar per conservar l'edifici amenaçat, va crear-se la plataforma Amics del Conservatori que, des del juliol del 2014 i fins el maig del 2015, va estar treballant en l'elaboració d'un document que incloïa reflexions i propostes sobre com concebre l'equipament de cara al futur. De totes les que van sorgir, la que va tenir més consensos va ser la de transformar-lo en un centre de les Arts Escèniques.

Aquest resum cronològic també el va explicar, durant el ple, Núria Soler -de la plataforma pro Conservatori- que, fent ús del reglament de participació ciutadana, va destacar la "col·laboració desinteressada a l'arquitecte Pere Santamaria", que va ser l'encarregat de, a partir de la proposta del col·lectiu ciutadà, elaborar un estudi "amb els possibles continguts que podria acollir l'edifici del Conservatori que garantís una mínima viabilitat des del punt de vista tècnic i arquitectònic".

L'estudi, que va començar a bastir-se l'any passat, va tenir en compte les necessitats tècniques dels agents que podrien veure's afectats pels canvis (com l'escola de circ La Crica; els responsables de l'Aula de teatre del Kursaal; els responsables del batxillerat d'arts escèniques o la Fundació Orfeó Manresà) i va presentar-se, en societat, el passat dimarts 11 de desembre, en un acte celebrat a l'auditori de l'Espai Plana de l'Om que va palesar la voluntat d'obrir un procés participatiu -al llarg dels propers mesos- per debatre, entre d'altres qüestions, la viabilitat tècnica del projecte, els costos i el calendari d'actuacions.

Canviar de lloc la porta d'accés, construir-hi un bar i disposar de sales d'assaig obertes

L'estudi impulsat pels Amics del Conservatori i materialitzat per Santamaria contempla, segons va explicar Soler durant el ple, "reformar el vestíbul del teatre i del local que ocupen els Armats per donar visibilitat a les naus de l'antic claustre"; traslladar l'entrada principal del teatre a la plaça de Sant Domènec i construir-hi un bar "que actuaria com a element aglutinador i dinamitzador de l'edifici i l'entorn", i consolidar i ampliar l'espai dedicat a l'escola de circ que gestiona l'Associació La Crica.

El document, va assenyalar la portaveu de la plataforma, també preveu "consolidar l'espai que ocupa la Fundació Orfeó Manresà com a seu social" i traslladar-hi els alumnes de les Aules de Teatre que actualment acull el Kursaal, els del Cicle Formatiu de Grau Superior de Teatre que es posarà en marxa el proper curs, i els del batxillerat d'arts escèniques de l'Institut Lluís de Peguera. Així mateix, el nou Conservatori disposaria de "sales d'assaig obertes a grups o col·lectius de diferents disciplines artístiques" i d'"un viver o hotel d'entitats relacionades amb les arts escèniques".
 

Projecte del nou centre de les Arts Escèniques vist des de la plaça Sant Domènec. Foto: ATC


Fer-ho "per fases" i sense cap data d'acabament prefixada

"A ningú se li escapa que es tracta d'un projecte agosarat i ambiciós que tindrà costos econòmics importants", va dir Soler, tot afegint que "[el projecte] es pot desenvolupar per fases i sense prefixar-ne una data d'acabament".

En aquest sentit, i donant per finalitzada la seva intervenció, va demanar als regidors que es comprometessin a elaborar una diagnosi "completa" de l'estat del Conservatori "per contrastar la viabilitat tècnica de fer-hi aquest centre de les Arts Escèniques"; a "convocar un concurs d'idees per trobar la millor solució al programa funcional i l'encaix urbà de l'edifici", i a redactar un Pla Director i un projecte executiu "que permetin contractar, per fases, les obres necessàries en funció de la disponibilitat econòmica de l'Ajuntament".

La proposició, que va aprovar-se per unanimitat, va rebre la felicitació de totes les forces polítiques, tot i els "dubtes raonables" del socialista Felip González, que va reflexionar sobre la necessitat de "distribuir territorialment" les inversions culturals.