Cleries insta el Govern espanyol a que faci les inversions necessàries a la xarxa viària del Bages

Josep Lluís Cleries, en una imatge d'arxiu al Senat
Josep Lluís Cleries, en una imatge d'arxiu al Senat | ACN
Redacció
30 de novembre del 2018
Actualitzat a les 16:39h
Aquest divendres, el senador del PDECat, Josep Lluís Cleries, ha sol·licitat a la Comissió de Foment del Senat la tramitació d'una moció per instar a l'acompliment dels compromisos d'inversions en la xarxa de comunicacions de la comarca bagenca. 

La moció que ja va impulsar el PDECat la setmana passada pensada per ser aprovada als plens dels Ajuntaments, ara s'eleva al Senat. Recordem que l'incident es va produir al tren 25000 de la línia R4 Manresa-Sant Vicenç de Calders, en el qual viatjaven 131 persones, i va descarrilar a causa d'una esllavissada pel trencament d'un mur de contenció de la trinxera, fet que va causar la mort d'un veí de Castellbell i el Vilar, tres persones més van resultar ferides greus i quaranta-una més ferides lleus. 

A la moció també es recorda que, lamentablement, aquest no és el primer incident que es produeix a la línia 4, i en destaca el del 2007, arran d'una caiguada d'una pedra a les vies, a l'altura de Sant Vicenç de Castellet, i el del 2011, que la presència de terra i roques a la via entre Vacarisses i Olesa va causar diversos ferits. 

Exposa la moció que, des de fa anys s'han promès previsions milionàries d'inversions a la xarxa de Rodalies de Catalunya que després no es materialitzen (el govern espanyol es va comprometre a fer una inversió de 4000 milions d'euros en marc del Pla de Rodalies de Barcelona i només se n'ha executat un 13,5%), sinó que es destinen a altres projectes. 

La moció posa de manifest que davant l'incompliment, el 2013 l'Estat es va comprometre pactant un pla d'actuacions prioritàries a la xarxa de rodalies, sobretot en aspectes de seguretat, amb un paquet de 306 milions d'euros per executar abans del 2016, però d'aquest només se n'ha executat un 12%, i que l'Estat té el compromís de transferir 130 milions d'euros anuals per a corregir el dèficit de servei/tarifari, però els paga directament a Renfe. 

Es torna a recordar que la situació de les infraestructures de rodalies a Catalunya és greu i crònica històricament: falten trens, estacions, infraestructura en general, en un sistema de rodalies que, a l'àrea de Barcelona, transporta uns 400.000 usuaris diaris. 

S'indica que el problema real és que, tot i que l'any 2010 el Ministeri de Foment va traspassar a la Generalitat la gestió dels serveis de rodalies, tal com estableix l'Estatut, la titularitat de la infraestructura segueix a mans d'Adif, l'empresa pública que depèn de Foment, que el Ministeri és qui es reserva la responsabilitat sobre vies, estacions i andanes i que Renfe és l'empresa que opera el servei, deixant tota aquesta situació ben poc marge de maniobra a la Generalitat. 

S'explica que en referència a tota aquesta problemàtica, el Consell d'Alcaldes del Bages i els representants del Consorci Viari de la Catalunya Central reunits en sessió ordinària el passat dimecres, 21 de novembre, va aprovar una declaració en la que sol·liciten a l'empresa estatal ADIF que es portin a terme totes aquelles actuacions que siguin necessàries per garantir la seguretat de tota la infraestructura i recuperar el servei de tren entre Manresa i Barcelona amb caràcter d'urgència, i, en segon terme, que l'Estat espanyol, i en concret al Ministeri de Foment, faci les inversions necessàries a la línia R4 per tal d'oferir un servei competitiu, eficient i segur que uneixi la capital de la comarca del Bages amb Barcelona en menys d'una hora. 

Des del Partit Demòcrata al Bages ja fa molt temps que s'estan reclamant aquestes millores, tal com es va exposar en roda de premsa el passat mes de maig amb el diputat al Congrés, Carles Campuzano, la Presidenta Comarcal del Bages, Ivet Castaño i diversos alcaldes i regidors del partit a la comarca. 

Finalment, la moció reprova les declaracions del Ministre de Foment José Luís Ábalos, que es consideren d'oportunistes i desafortunades, atès que les inversions necessàries per evitar que es tornin a produir tragèdies humanes han de ser activades de forma immediata, independentment de les conjuntures polítiques.