El PDECat presentarà mocions als ajuntaments demanant el traspàs de Rodalies

Es recorda que en el marc del Pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015 el govern de l'Estat va prometre una inversió de 4.000 milions d'euros, però que només se n'ha executat un 13,5%

El PECat reclama el traspàs de Rodalies a la Generalitat
El PECat reclama el traspàs de Rodalies a la Generalitat | ACN
Redacció
22 de novembre del 2018
Actualitzat a les 19:24h
El PDECat del Bages ha impulsat una moció perquè sigui presentada pels grups municipals de la comarca així com de les altres comarques per on passa la línia R4 de Rodalies instant l'Estat a traspassar el servei de Rodalies a la Generalitat. La moció centra l'argumentari en l'accident del tren de la línia R4 Manresa-Sant Vicenç de Calders, en el qual viatjaven 131 persones, que va descarrilar el passat dimarts a causa d'una esllavissada pel trencament d'un mur de contenció de la trinxera.

La moció recorda que com a conseqüència del descarrilament, es va produir la mort d'un veí de Castellbell i el Vilar, tres persones més van resultar ferides menys greus i quaranta-una més ferides lleus. A més, segons el comunicat emès per Renfe, els viatgers afectats arran de l'accident van ser uns 26.000. 

El text també explica que no és el primer incident en aquesta línia 4, tot recordant que l'estiu del 2017, la caiguda d'una pedra a les vies, a l'altura de Sant Vicenç de Castellet, ja va causar el descarrilament d'un tren i al març del 2011 la presència de terra i roques sobre la via entre Vacarisses i Olesa va causar un accident que va deixar diversos passatgers ferits. 

Es recorda que en el marc del Pla de Rodalies de Barcelona 2008-2015 el govern de l'Estat va prometre una inversió de 4.000 milions d'euros, però que només se n'ha executat un 13,5%, no s'ha creat cap nova línia, ni desdoblament, ni la majoria de les noves estacions previstes al pla, a part de la construcció de l'estació de la Sagrera-Meridiana. 

La moció posa de manifest que davant l'incompliment, el 2013 l'Estat es va comprometre pactant un pla d'actuacions prioritàries a la xarxa de rodalies, sobretot en aspectes de seguretat, amb un paquet de 306 milions d'euros per executar abans del 2016, però d'aquest només se n'ha executat un 12%, i que l'Estat té el compromís de transferir 130 milions d'euros anuals per a corregir el dèficit de servei/tarifari, però els paga directament a Renfe. 

Es torna a recordar que la situació de les infraestructures de rodalies a Catalunya és greu i crònica històricament: "falten trens, estacions, infraestructura en general, en un sistema de rodalies que, a l'àrea de Barcelona, transporta uns 400.000 usuaris diaris". 

La moció indica que el problema real és que, tot i que l'any 2010 el Ministeri de Foment va traspassar a la Generalitat la gestió dels serveis de rodalies, tal com estableix l'Estatut, la titularitat de la infraestructura segueix a mans d'Adif, l'empresa pública que depèn de Foment, que el Ministeri és qui es reserva la responsabilitat sobre vies, estacions i andanes i que Renfe és l'empresa que opera el servei, "deixant tota aquesta situació ben poc marge de maniobra a la Generalitat". 

El PDECat demana, a més, exigir al govern de l'Estat que faci efectiu el traspàs del servei de rodalies al govern de Catalunya, per tal de poder prestar "el servei de qualitat que la ciutadania mereix", i que "millori urgentment la xarxa ferroviària de Rodalies, inclosa la R4, i materialitzi totes les inversions necessàries no efectuades fins el moment per ADIF, així com sol·licitar a l'empresa estatal ADIF que es portin a terme totes aquelles actuacions que siguin necessàries per garantir la seguretat de tota la infraestructura i recuperar el servei de tren entre Manresa i Barcelona, reclamant amb caràcter d'urgència al Ministeri de Foment les inversions necessàries a la línia R4 per tal d'oferir un servei competitiu, eficient i segur que uneixi la capital de la comarca del Bages amb Barcelona en menys d'una hora".

Per últim, la moció reclama que la Generalitat sigui convidada i present en el Comitè Rector Estratègic del Pla de Rodalies (Comitè on només hi ha membre de Renfe i d'Adif), així com denunciar les declaracions del Ministre de Foment José Luís Ábalos, on condicionava la millora a les línes a un suport als pressupostos, que es consideren "oportunistes i desafortunades".