Els vigilants de zona blava han proposat més de 50 denúncies per infraccions comunes

Els avisos de sancions són, principalment, per estacionar en passos de vianants, en aparcaments de motos i sobre línies grogues

Una furgoneta xafant una zona d'aparcament per a motos
Una furgoneta xafant una zona d'aparcament per a motos | Pere Fontanals
21 de novembre del 2018
Actualitzat a les 20:16h
Des de gener fins a octubre els vigilants de zona blava de Manresa han proposat un total de 51 denúncies per infraccions d'aparcament fora del seu àmbit estrictament competencial, en zones que no són d'aparcament regulat, segons la informació que el govern municipal va compartir amb els grups de l'oposició.

D'aquestes, 14 (27%) han estat per aparcar amb el turisme en una zona d'aparcament reservat per a motocicletes; 21 (41%) per fer-ho en zones zebrejades, o sigui, passos de vianants i illes pintades a terra; 11 (22%) per aparcar sobre línies grogues, i 5 (10%) per altres conceptes.

Ara farà un any que el ple de l'Ajuntament de Manresa va aprovar la renovació del conveni amb EYSA, l'empresa concessionària de la zona blava, que incloïa que els vigilants també denunciarien infraccions d'aparcament comunes dels conductors.

Des de llavors, només 3 dels 7 vigilants de la zona blava tenen instruccions per denunciar vehicles mal estacionats fora de les seves competències habituals. A més a més, l'àmbit d'aquesta actuació es limita a les zones d'aparcaments de motos, a les zones marcades amb línia groga i als passos de vianants.

Per ara, no denuncien ni zones de càrrega i descàrrega ni guals perquè no s'ha trobat una fórmula pràctica per a què els vigilants puguin proposar una sanció des de l'objectivitat sense que sigui fàcilment recurrible per la persona multada.

A finals de l'any passat es va fer una sessió de formació amb treballadors i responsables de l'empresa Eysa, Policia Local i Mobilitat. En la mateixa es va establir un primer protocol d'actuació que prioritzava els estacionaments indeguts que provoquin problemes de seguretat viària associats a manca de visibilitat en passos de vianants i cruïlles, o sigui, on estigui senyalitzat amb zones reservades per a motos, zones zebrejades i línies grogues.

Al juliol es va fer una segona sessió de formació valorant com estava anant, i proposant-ne millores. Cal tenir en compte que al vigilant de zona blava no se'l considera un agent de l'autoritat, de manera que les seves denúncies no es regeixen pel principi de veracitat que sí que tenen els agents de policia i, per tant, les denúncies es tramiten de la mateixa manera que si les posés un particular: amb detall i fotografia de la infracció.

El sindicat majoritari de la policia, "desconcertat" per les denúncies dels vigilants

El sindicat majoritari de la Policia Local de Manresa, SPPM-Cat, es va mostrar "desconcertat" pel fet que els vigilants de la zona blava denunciïn infraccions comunes des de primers d'any. "A nosaltres no se'ns ha informat, ni ara, ni quan es va aprovar per ple", explicaven a NacióManresa ara fa un mes.

Des del sindicat es mostren també "sorpresos" perquè "des de l'Ajuntament sempre s'havia defensat l'objectiu de zero denúncies", buscant alternatives i actuant amb empatia "quan fos possible". La incorporació dels vigilants "pot trencar aquesta metodologia, ja que no tenim constància que existeixi cap mecanisme de coordinació" entre agents i vigilants, i "es pot donar el cas que el vigilant denunciï infractors que, amb més experiència, hauria resolt d'una altra manera".

Des del sindicat es defensa la creació d'un Pla Integral que contempli les incidències d'aquestes característiques.