De Calders a la cimera de Copenhaguen

El Centre d'Art i Sostenibilitat el Forn de la Calç de Calders inicia aquest dissabte un nou projecte destinat a fer aportacions a la sostenibilitat des del món de l'art i la cultura

ACN/Montse Ayala
09 d'octubre del 2009
576_1255081210413373
576_1255081210413373

Eva Figueras treballant al seu taller. Montserrat Ayala

Sota el títol d'Encontres, aquest centre d'art posa en contacte un grup de creadors perquè dialoguin durant unes hores sobre aquest tema i facin les seves propostes, bé en forma de manifest, bé en un projecte artístic. El resultat del treball que es dugui a terme en aquestes trobades tindrà algun tipus de presència a la pròxima cimera sobre el canvi climàtic, que se celebrarà a Copenhaguen. En el primer dels encontres hi participaran les artistes Eva Figueras, Àurea Bellera, Clemente Calvo i Elisenda Trilla.

Des del món de l'art es pot contribuir a la sostenibilitat. Ho demostren investigacions com les que ha dut a terme l'artista, investigadora i docent de Moià, Eva Figueras. Figueras, que és professora titular de gravat a la Universitat de Barcelona, ha estudiat i treballat des de l'any 2003 en la introducció de canvis en l'ús de productes en el món del gravat per fer aquesta tècnica artística més sostenible i menys perillosa per als artistes.

La tècnica del gravat utilitza productes químics com l'àcid clorhídric, l'àcid nítric o dissolvents derivats d'hidrocarburs que, entre d'altres, són molt contaminants i perjudicials per a la salut. El seu treball d'investigació, seguint les tendències iniciades anteriorment al nord d'Europa i als EUA, s'ha centrat en la substitució d'aquests productes per d'altres més respectuosos amb el medi ambient i menys perillosos per a la salut dels artistes. Aquest treball es va recollir en el primer llibre en llengua castellana sobre l'anomenat "gravat no tòxic".

El recorregut fins aquí, reconeix, no ha estat fàcil, perquè ha calgut vèncer moltes reticències a introduir canvis en la forma de treballar. No obstant això, assegura que cada vegada són més els docents que estan entrant en aquesta línia i que això contribuirà a que els nous creadors ho visquin de forma més normalitzada. De moment ha aconseguit que alguns d'aquests canvis s'hagin introduït al taller de gravat de la Facultat de Belles Arts.

Tan senzill com canviar uns productes per uns altres
Fins ara s'utilitzaven àcids, que desprenien vapors molt nocius per la salut i que posteriorment es llençaven a l'aigüera. Això, afirma, és un "atemptat ecològic". Ara, aquests àcids es poden substituir per perclorur de ferro i en el cas dels àcids per mossegar les planxes es poden fer servir sals. Els dissolvents fets amb hidrocarburs molt contaminants, com l'aiguarràs, també s'han eliminat. Explica que s'obtenen els mateixos resultats netejant-se les mans amb les tovalloletes o els olis que s'utilitzen per als bebès o amb oli de girasol. Les tintes grasses s'han substituït per tintes ecològiques i els vernissos grassos per vernissos acrílics.

A més de les conseqüències en el medi ambient, l'ús d'aquests productes també incideix en la salut dels artistes. Les principals conseqüències del contacte amb àcids i dissolvents provoca càncer de pulmó, problemes de ronyó i de fetge, dermatitis i al·lèrgies.

Tot i defensar l'ús de productes menys tòxics i contaminants, Eva Figueras reconeix que per algunes tècniques no funcionen i que cal continuar utilitzant els que s'han fet servir tradicionalment. Per això, diu, és important tenir coneixement de quina és la millor forma d'utilitzar aquests productes per evitar tant danys en el medi ambient com en la salut dels creadors.

Experiència per a l'Encontre
Eva Figueras aportarà la seva experiència en aquest àmbit en el primer Encontre que es durà a terme aquest dissabte al Forn de la Calç de Calders. També ho faran l'artista andorrana Àurea Bellera, que en la seva obra investiga la relació entre l'home i la natura; la creadora audiovisual tarragonina Elisenda Trilla, implicada en diferents sectors socials i ambientals; i el també artista audiovisual aragonès, Clemente Calvo, que treballa en l'exploració de les interaccions i l'harmonia entre diferents expressins artístiques per integrar-les i crear pel·lícules en les quals el temps actua com un nou element expressiu.

Tots quatre es trobaran al Forn de Calders i dialogaran a partir de les seves experiències concretes. La responsable del Centre d'Art i Sostenibilitat, Roser Oduber, explica que l'objectiu és posar sobre la taula les aportacions que es poden fer des del món de l'art i de la cultura a la sostenibilitat, un dels eixos de treball del Forn de la Calç.

El diàleg dels creadors ha de culminar amb un manifest o amb una proposta artística. Segons Oduber es poden fer instal·lacions, intervencions, accions o projectes de videoart que es traslladaran a la cimera del canvi climàtic que es durà a terme a Copenhaguen.

El Forn de la Calç té programats fins a deu encontres d'aquestes característiques. El resultat de tot aquest treball es publicarà en un llibre.

Un centre de d'art compromès amb el medi ambient
El Forn de la Calç de Calders funciona des de fa un any com a Centre d'Art Contemporani i Sostenibilitat. Està ubicat, com el seu nom indica, en un edifici que fins als anys 50 va funcionar com a forn de calç. La seva localització en plena natura ha fet que els seus impulsors hagin vinculat tot el projecte artístic a la sostenibilitat. Un projecte que té com a principal objectiu difondre i educar en l'art contemporani.

El Forn de la Calç disposa d'una sala d'exposicions temporal, que programarà quatre exposicions anuals vinculades a un projecte educatiu perquè els escolars entrin en contacte amb la creació artística contemporània. En una altra petita sala hi ha una exposició permanent dedicada a explicar la història del forn i el valor patrimonial de l'edifici, fet amb la tècnica de la pedra seca.

En una altra construcció annexa, el Forn de la Calç disposa d'una sala gran per a dur-hi a terme seminaris artístics i una residència per a artistes que vulguin fer una estada mentre treballen en algun projecte artístic.
 

El Forn de la Calç de Calders. Montserrat Ayala