Una rotonda al Campus, el debat entre Mobilitat i Urbanisme en la planificació de la zona universitària

Els plànols d'una i l'altra regidoria no coincideixen a l'hora de dibuixar una plaça per millorar el trànsit a la cruïlla entre les avingudes de les Bases de Manresa i Universitat

Cruïlla entre les avingudes Universitat i de les Bases de Manresa
Cruïlla entre les avingudes Universitat i de les Bases de Manresa | GSV
10 de setembre del 2018
Actualitzat a les 15:44h
Amb el creixement de Manresa a l'entorn de la zona universitària i les Bases de Manresa, sobretot des de l'obertura de l'avinguda fins al cinturó nord de la ciutat i l'eix transversal, el trànsit a la cruïlla de les avingudes de les Bases de Manresa i Universitat ha anat augmentant fins al punt que en breu obligarà l'Ajuntament a realitzar alguna intervenció en aquest espai.

A la dificultat de fer quadrar semafòricament els desviaments a l'esquerra tant des d'una avinguda com des de l'altra, donant temps, també, als que segueixen en línia recta, cal sumar-hi l'enrenou que suposa un canvi de sentit a l'avinguda Universitària quan se circula en sentit sud.

Una possible solució que contemplen alguns documents de l'Ajuntament sobre futures intervencions a la zona, seria la creació d'una rotonda en la intersecció que estalviaria semàfors i que, urbanísticament, es podria portar a terme tenint en compte l'espai que ocupen les finques adjacents.

L'Ajuntament, però, ha explicat a NacióManresa que a dia d'avui encara està estudiant quina serà la millor intervenció per articular el trànsit de la cruïlla. Per una banda admeten que la rotonda podria ser una de les solucions, però no descarten la millora de la semaforització, que a través dels carrils centrals i amb unes fases curtes permeti fer els girs a l'esquerra.
 

En el mapa d'ordenació de finques del POUM no apareix la rotonda. Foto: AjM


Amb les diferents planificacions municipals passa el mateix. El Pla de Mobilitat de 2011 de l'Ajuntament de Manresa sí que preveu una rotonda en la cruïlla entre les dues avingudes. El POUM recentment aprovat, en canvi, els plànols d'ordenació urbanística marquen les directrius dels terrenys a l'hora d'edificar-hi (qualificacions de sòl), i no mostren cap rotonda en aquesta zona, tot i que no seria la funció d'aquests plànols.
 

Planificació de rotondes i semaforitzacions en cruïlles al Pla de Mobilitat de 2011. Mapa: AjM


D'altra banda, en els plànols de la xarxa de mobilitat del mateix POUM, és a dir, en els que contemplen els recorreguts de vianants i la planificació de la xarxa viària, sí que esbossen quines necessitats d'infraestructures tindrà la ciutat en el futur. Si bé la plaça no surt als plànols de detall de la qualificació del sòl, si que surt als plànols de mobilitat i futura xarxa viària.
 

En els plànols de la xarxa viària projectada del POUM sí que apareix la rotonda. Foto: AjM


De manera que la rotonda no està contemplada en la documentació i grafisme d'Urbanisme, però sí que ho està en els plànols de Mobilitat, tant en el POUM, com en el pla director específic.