Conflicte a les grues de Manresa

El servei de grua de Manresa es queda amb dos operaris per cobrir les 24 hores del dia i els 365 dies de l'any

Les "pèssimes" condicions laborals que ofereix la concessionària EYSA als gruistes han fet plegar darrerament dos treballadors i dificulten l'entrada de nous operaris

per Pere Fontanals , Manresa, 16 de juliol de 2018 a les 11:51 |
Un camió grua de Manresa | AjM
Aquesta informació es va publicar originalment el 16 de juliol de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El servei de grua municipal de Manresa per retirar vehicles mal estacionats només compta en la seva plantilla amb dos operaris després que en les darreres setmanes hagin plegat dos operaris més, dels quatre que hi havia en total. El servei de grua de Manresa el porta a terme la concessionària EYSA en coordinació amb la Policia Local de Manresa, i forma part del paquet de concessions que l'Ajuntament li va adjudicar a canvi de la construcció del pàrquing de la Reforma. Abans, el servei de grua l'oferia directament la Policia Local.

Segons el conveni que té signat l'Ajuntament amb l'empresa concessionària del servei, EYSA -la mateixa que gestiona el pàrquing de la Seu i la zona blava-, el serveis de grua ha d'estar disponible les 24 hores del dia i els 365 dies l'any. Així, els dos treballadors que queden, han de cobrir el seu torn habitual de dilluns a divendres de 7 a 1 del matí i de 4 a 9 de la tarda i els dissabtes amb el mateix horari, però fins a la 1 de la matinada, però s'han de combinar la guàrdia la resta d'hores dels migdies, nits i caps de setmana. La situació, a més a més, es pot agreujar si hi ha alguna baixa laboral.


El motiu pel que han deixat la feina els dos operaris és "les pèssimes condicions laborals que han de patir, amb un sou molt, però que molt, baix", segons han assegurat a NacióManresa persones properes al conflicte. Els operaris, per exemple, no cobren les guàrdies si no fan cap sortida, i les sortides les cobren a uns 10 euros (el preu que es cobra al propietari d'un cotxe retirat oscil·la entre els 110 i 120 euros). Això pot fer que l'operari que es trobi de guàrdia no pugui merxar de Manresa, però que si no acaba fent cap servei, no cobri ni un euro per aquesta molèstia.

Aquestes "pèssimes" condicions laborals fan que també li costi a la concessionària incorporar nous treballadors per cobrir les baixes i que, en algunes ocasions, hagi usat personal propi no gruista per fer el servei, amb la dificultat i el risc laboral que li significa retirar un vehicle.


Altres mesures que s'han aplicat per salvar aquesta mancança de personal ha estat avisar a grues privades de servei en carretera. Aquestes grues, però, són de plataforma en comptes de cadenes i d'un volum més gran que les d'ús convencional, de manera que en algunes ocasions no han pogut completar el servei.

El servei de retirada de vehicles mal estacionats amb la grua és un servei municipal que a Manresa porta a terme l'empresa concessionària EYSA. Malgrat que l'empresa és privada, el servei és d'interès general.

Consultat per NacióManresa, l'Ajuntament de Manresa, ha explicat que, tal com recull el contracte de la concessió administrativa del servei de retirada de vehicles i dipòsit, li correspon vetllar pel seu bon funcionament. Per aquest motiu, "ha exigit, exigeix i exigirà a l'empresa concessionària el compliment íntegre dels servei", que està estipulat de dilluns a divendres de 7 a 14 h, i de 16 a 21 h, així com també els dissabtes de 7 a 14 h i de 16 a 1 h. 

L'Ajuntament és coneixedor, a través de la direcció de l'empresa, que s'han produït "substitucions i canvis de personal", i ha demanat que es resolgui ràpidament i que no afecti en cap cas el servei.

 

Participació