Dos de cada tres municipis del Bages tindran consultes per la independència

| 30/09/2009 a les 22:38h
Especial: Consultes per la independència
Arxivat a: Política, autodeterminació, consultes autodeterminació, bages
Com a mínim 22 ajuntaments del Bages han aprovat o aprovaran properament mocions de suport a consultes populars per l'autodeterminació
Aquesta notícia es va publicar originalment el 30/09/2009 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

Mostra Consultes populars en un mapa més gran. Jordi Masdeu Valverde

Consultats per Manresainfo els trenta-cinc ajuntaments del Bages se’n desprenen uns resultats que mostren un mapa on les consultes populars per la independència seran majoria i on, hores d’ara, només tres consistoris descarten donar suport a iniciatives d’aquest tipus.

Majories d'ERC i propostes aprovades per ple
Als ajuntaments on ERC ja ha mostrat la seva voluntat d’aprovar les mocions gràcies a que hi tenen majoria absoluta (Calders, L’Estany, Sant Feliu Sasserra, Santa Maria d’Oló i Santpedor), s’hi ha de sumar Balsareny, Fonollosa, Moià i Navàs on les mocions ja s’han aprovat gracies a majories formades generalment per CiU, ERC i grups independents, però amb casos curiosos com el de Balsareny on es van aprovar dues mocions en el mateix sentit, una presentada per CiU i l’altra per ERC, Navàs on, tot i no estar en el consistori, la CUP va participar en la redacció de la proposta o Fonollosa, on la moció va prosperar per unanimitat.

Les properes
Aquesta mateixa nit (30-09), Castellbell i el Vilar i Callús han aprovat la moció i avui Monistrol de Montserrat hauria d’aprovar per ple, sense massa contratemps, una proposta en el sentit de donar suport a qui impulsi una iniciativa de consulta popular sobre la independència catalana. Durant octubre i novembre, Aguilar de Segarra, Artés, Avinyó, Cardona, Castellnou de Bages, Rajadell, Sallent, Sant Fruitós de Bages i Sant Vicenç de Castellet, hauran d’atendre en els seus respectius plens propostes en el mateix sentit, en alguns casos consensuades entre tots els grups o entre la majoria, i en altres per mocions d’ERC, CUP o grups independents, però amb una majoria nacionalista en la composició de la taula de regidors que garanteixen la seva aprovació. En alguns d’aquests municipis, fins i tot no es descarta que regidors del PSC o de llistes adscrites a aquesta formació puguin votar a favor, abstenir-se o presentar conjuntament amb els altres grups mocions sobre consultes per la independència.

El paper d'ICV
A Manresa i a Sant Joan de Vilatorrada ICV té la clau per a donar la majoria a una o altra banda del debat. Mentre que a Manresa ICV ja es va mostrar favorable a “qualsevol consulta popular que reforci la democràcia” en l’anterior notícia on Manresainfo preguntava als portaveus del grups de la capital del Bages, a Sant Joan, on històricament la relació entre ICV i PSC ha estat més forta un plantejament similar al de Manresa comportaria l’aprovació de la moció per ple. En altres municipis de la comarca on també hi ha representació d’ICV el seu vot no seria determinant.

No se n'ha parlat a tot arreu
A Marganell, Sant Mateu de Bages i Talamanca confirmen que encara no han parlat del tema ni tenen coneixement de proposta al respecte però la composició dels consistoris amb àmplies majories nacionalistes fa pensar que la moció prosperaria sense dificultats, tot i que en el cas de Sant Mateu on tenen unanimitat de regidories de CiU podria fer endarrerir o adormir la proposta.

La particularitat de la norma
Monistrol de Calders, Sant Salvador de Guardiola i Súria són uns casos particulars. En un cas perquè, tot i tenir el govern, la majoria de regidors del PSC són independents i podrien simpatitzar amb la proposta de consulta; en un altre perquè les constants escissions i disputes entre els regidors fa que el vot particular de cadascun d’ells sigui un secret fins a última hora, tot i que la major part dels regidors haurien d’estar en l’òrbita sobiranista. A Sant Salvador de Guardiola la CUP, tot i no tenir representació, ha entrat una instància per a poder presentar la proposta per la independència als regidors per al seu debat i votació. I en el darrer cas, l’existència de tres formacions independents fa difícil especular amb un resultat concret. En tots tres casos des del consistori s’ha apuntat que encara no hi ha rumors de la postura que adoptarà cada formació –o cada regidor.

Manresainfo no ha pogut obtenir resposta encara de Castellfollit del Boix (7 ICB), de Gaià (4 CiU i 1 PSC) i de Mura (4 PSC i 1 CiU). Els únics tres ajuntament que hores d’ara és segur que la proposta possiblement ni s’arribarà a presentar són els de Castellgalí, El Pont de Vilomara i Rocafort i Navarcles.

En tots els casos la vertebració d’un moviment social que impulsi orgànicament les consultes serà la tasca més feixuga.

COMENTARIS

Referèndum també a Navarcles!
Francesc, 30/09/2009 a les 23:57
+0
-0
Per dignitat, CiU, el PSC i ICV de Navarcles haurien de fer una proposta de referèndum, doncs malgrat no haver-hi cap regidor d'ERC ni de la CUP a l'Ajuntament, sí que l'independentisme és força present al poble i més encara dins dels tres partits amb representació municipal.
A Moià NO ENS CAL !!
Anònim, 01/10/2009 a les 09:03
+0
-0
A Moià no ens calen consultes. El que cal i URGENTMENT és COMENÇAR A ESTALVIAR PER PAGAR ELS DEUTES que ens han fotut els del CiU
Mapes?
Bep, 01/10/2009 a les 12:05
+0
-0
Aquest mapa està molt bé.
N'hi ha més de comarques catalanes?
La justicia social primer!
Albert, 01/10/2009 a les 14:02
+0
-0
No vull ser un pèl 'sociata' en aquest comentari, no gens menys que diria en presi Montilla... començo a detectar massivament reportatges a Manresainfo.cat tots d'un cert perfil polític, es comença a fer evident que els reportatges d'aquest diari són reportatges exclusivament d'una tendència política determinada, per no dir d'una exclusivament, almenys l'afinitat és total amb les Candidatures d'Unitat Popular.

Crec que ara mateix els quatre "indepes de bar" que corren per la comarca deuen tenir les esquenes cobertes amb un sou dintre algun òrgan públic (almenys es percep en molts comentaris i opinions de molts que no ens declarem independentistes), perquè és precisament al Bages on la crisi i l'atur és registra en els pitjors números.

Podeu titllar de lerrouxista, espanyolista, populista de barri de xavolisme vertical, d'embastador de serps, de subnormal profund... , de fet m'és igual tot, sense, amb o dependència d'un estat o d'un altre, la pau social al Bages comença a escardillar-se. Amb gent fent cua a l'atur, amb ERO al 50% d'empreses PYMES, amb ajuntaments endeutats, amb incapacitats de tot tipus en molts CAP de la comarca, amb les grans "famílies" que continuen governant al marge dels ajuntaments... a qui collons li interessa fer aquests referèndums?

Un cop fet el referèndum qui ens diu que el preu del aliments, la roba, els llibres dels nanos del col·legi... serà el mateix, qui ens assegura que la fàbrica seguirà pagant els sous al dia, i no amb retards de 3 mesos? Qui pagarà les factures a les famílies que la hipoteca els absorbeix el 85% dels ingressos mensuals? On és la PUTA JUSTÍCIA SOCIAL!

Bagencs i bagenques voleu ser independents de Catalunya? O pel contrari voleu una república autocràtica del Bages? O Millor... voleu ser una comunitat autònoma d'Espanya a part?

Després de fer 4.000 referèndums la cosa tornarà al seu lloc si el 2010 CiU torna al govern? Són tantes les preguntes, els dubtes, les incerteses que ningú està al joc de "les independències". Un regidor és un polític a escala petita, i té un realitat paral·lela on viu còmodament i plàcidament.

El joc es fàcil, si ets català, tens feina, un sou, un cotxe, una casa i una escola concertada pels fills, la independència la demanarien els peixos del Parc de l'Agulla! Pel contrari, si ets pobre, no tens feina, l'atur s'ha acabat, l'hipoteca et xucla la sang i un llarg etcètera... que donin pel sac... com que ets català ja ets un independentista... algú pensa en aquesta gent?

Volem viure dignament, dins o fora d'un estat nou, però volem ser lliures de totalitarismes i dependències de quatre que es creuen els salvadors del seu temps, viure honradament no és un delicte, i sobretot sentir-se identificat amb un país on no hi ha desigualtats socials. Peró la realitat no és així: hi ha "encàrrecs per enxufats", on els quatre de sempre es reparteixen les nous i les panses, son 50 a cobrar del estat i 1000 a mirar com cobren...

No és millor una cobertura social completa, millor creure que viuràs en un futur estat independent social, just i solidari?

Vostè decideix: Qui vol robar el primer? Barcelona, Madrid, Brussel·les... passi'n per la finestreta 2 si vol que Catalunya i Barcelona robin primer, per la finestra 1 si es vostè un ciutadà espanyol, la 3 si creu que Europa i el seu model unitari l'ajudarà...

"L'egoisme d'uns, és el suïcidi dels altres"

(M'agradaria que el comentari no fos censurat, moltes gràcies. ALBERT)
A Albert
Manresainfo, 01/10/2009 a les 15:01
+0
-0
Benvolgut Albert,

Després del teu extens i acurat comentari voldria dirigir-te dos aclariments, no pas al cos del missatge que és totalment respectable i fins i tot compartible en molts aspectes, sinó a dos detalls que apuntes així, de passada, però que no tenen gairebé rés d’innocència i són injustos, sobretot, amb els col•laboradors de Manresainfo.

- Des de que Manresainfo va aparèixer a les pantalles el passat dia de Sant Jordi només hem hagut de moderar sis comentaris. Tots ells per insults, ofenses o afirmacions no demostrables que si haguessin estat admesos haurien pogut ser motiu de denúncia cap als responsables del diari. No sé on acostumes a penjar comentaris habitualment però et garanteixo que a Manresainfo MAI hem censurat cap comentari. Fins i tot pots comprovar que mantenim comentaris sobre correccions ortogràfiques, que podríem fàcilment obviar simplement corregint el text, i que mantenim amb la voluntat de transmetre que ningú, començant per nosaltres, no és infalible.

- Tots els mitjans de comunicació tenen una línia editorial i Manresainfo i totes les capçaleres del Grup Nació Digital també. En el nostre cas ens declarem obertament sobiranistes. Que Manresainfo pari atenció als municipis que van aprovant mocions per fer consultes per la independència i altres mitjans locals no ho facin també es podria llegir al contrari de com ho fas tu. Podríem dir que els altres mitjans no informen d’aquests processos, i podríem fer, com has fet tu, no només atribuir-los una línia ideològica sinó que simpatitzen amb PSC, PP o qualsevol dels partits que no està per la labor d’obrir processos consultius. Però no ho fem. I no ho fem perquè creiem que independentment dels interessos particulars del mitjà o els seus dirigents, hi ha un bon grapat de companys periodistes que cada dia breguen amb temes de carrer, que assisteixen a rodes de premsa d’associacions de veïns, d’entitats culturals, dels diferents ajuntaments o atenen aquell president de l’AMPA d’una escola que es queixa perquè des de la Generalitat no li han arribat els ajuts promesos, amb temes que rés tenen a veure amb la independència de Catalunya o del Tibet o del Sahara que es mereixen un respecte. Un respecte que no has demostrat en el teu comentari, oimés quan no ens has felicitat quan fa quatre dies penjàvem la llista de totes les empreses del Bages que havien presentat un ERO durant el 2009, amb noms, cognoms i afectacions, i que a banda de haver estat una feina molt feixuga de recopilació, cap altre mitjà proper gosa publicar; quan tampoc he llegit cap comentari teu en el resum de parcs infantils de Manresa o en la llista de piscines del Bages; o quan entrevistem al Quim Aloy o informem de les activitats que promou l’ajuntament de Manresa o de Sant Joan; o quan publiquem les notes que ens arriben del PP, del PSC, d’ICV o de CiU, o quan cobrim la Festa Major de Santa Eugènia de Relat o fem la cobertura digital més gran que s’ha fet mai de la Festa Major de Manresa. Acusar-nos, com has fet, de marcar abusivament una línia sobiranista quan a la portada del diari, en aquest moment, hi ha dues notícies que parlen de temes nacionals vinculats al territori d’un total de més de 40, crec que és injust i parcial per part teva. Assenyalar-nos de simpatitzar amb les Candidatures d’Unitat Popular frega l’esquizofrènia, però pitjor que això, és una falta de respecte imperdonable als vuit o deu companys que col•laboren habitualment amb Manresainfo i que es dediquen a elaborar notícies sobre el dia a dia de la comarca.

Tot això dit sense acritud i respectant totalment el cos del teu missatge que és el que hauries d’haver adreçat si el que realment t’interessa és un debat ideològic.
Mitjans lliures
Anònimament parlant., 01/10/2009 a les 16:03
+0
-0
Fins a cert, punt l'amic Albert té raó, tot mitjà té una línia editorial identificable i fins i tot es deixa veure obertament en alguns aspectes que tracten l'identitat del poble català. En el tema de referèndum s'ha vist (a Manresainfo.cat, Nació Digital en conjunt) que és un mitjà sobiranista, han aparegut moltes noticies de CiU i d'ERC i de la pròpia CUP, que ens agradi o no, estan a l'ajuntament de Manresa i crec que també a Sallent, cert és de forma presencial perquè són pocs, però s'han votat i estan els seus representants amb tot el seu dret a ser-hi, com també hi són formacions independents i galifardeus com el PxC (que amb el que cau ara es poden marcar un festival de vots!)

Peró dir que Manresainfo.cat és el diari de la CUP aquí no comparteixo gens en absolut tal afirmació. Primer perquè el propi mitjà no li interessa gens ni mica que s'identifiqui com a "vocero oficial" de les CUP. Si fos així seria un error que amb els temps els lectors/es s'adonarien de qui ha darrere seu. Aquí ningú té un pèl d'imbecil.

Personalment crec que el Manresainfo.cat és del tot necessari al Bages, tenint un Regió7 que navega en terra de ningú, que molts cops s'ha casat directament amb formacions polítiques de forma interessada (serà que va a buscar diners descaradament?) i d'altres han 'rajat' sense miraments, mostra que són un diari oficial, sempre pendent d'on bufa el vent.

Manresainfo sempre ha parlat de la crisi ecònomica (dintre el marc comarcal), denunciant el problema d'arrel, des de la Pirelli de Manresa, la Rossingol d'Artés i últimament publicant molt correctament (i del tot necessari, fent un exercici d'higiene democràtica) la llista d'empreses amb un Expedient de Regulació d'Ocupació sobre la taula. Tampoc m'han censurat cap comentari, cosa que agraeixo profundament.

Crec que l'amic Albert és un lector habitual del diari, però com a bon lector té un esperit critic, cosa que demostra que es una persona que pensa per ella mateixa.

Endavant el diari!
Navarcles
Xavier, 01/10/2009 a les 21:42
+0
-0
A Navarcles s'ha presentat moció a través de la CUP Navarcles que sense tenir regidor te dret a presentar mocions, però ni l'han posat a l'ordre del dia. L'han desestimat PSC i Iniciativa. CIU els ha deixat no presentar la moció. Ja s'està creant la plataforma per fer el referèndum sense els partits municipals. La maquinària està engegada a Navarcles, només manca apretar l'accelerador !
Adhesions
Anònim, 02/10/2009 a les 09:47
+0
-0
Si consulteu el decidim.cat podreu veure quins regidors i alcaldes s'hi han adherit i deduir quin ha de ser el futur de la consulta en cada municipi.
Municipis i referendums
Anònimament parlant., 03/10/2009 a les 15:35
+0
-0
Ara potser seria millor dir quins municipis del Bages NO faran referèndum?

- Sant Vicenç de Castellet
- Sant Joan de Vilatorrada
- El Pont de Vilomara i Rocafort
- Navarcles

I no vull que penseu malament... xD
santjoanenc
Anònim, 06/10/2009 a les 18:09
+0
-0
Que Sant Joan farà un referendum sobre autodeterminació? Si és aixi us asseguro que a les properes eleccions voto ICV o PSC, però fa molts anys que s'omplen la boca de transparencia, democracia i legitimitat pero els fets demostrables no tenen res a veure amb aquests valors.

No fos cas que algu els fes aixecar el cul que tenen tan ben aposentat a la cadira !!!! Si PSC diu no, ICV diu NO. No fos cas que perdessin la cadira
Cullonades
Anònim, 16/10/2009 a les 17:39
+0
-0
Tot aixó, son cullonades...Aixó és una manera d´esquivar els problemes reals del país. No veieu que el polítics només es dediquen a la corrupció, i que les seves propies butxaques és l´únic que els importa ?
Mentra parlem de l´independència van matant l´aranya i no fan res per la inmigració, per la inseguretat, per l´atur, pels impostos abusius, per sol.lucionar un xic la vida al pobre ciutadà d´apeu... No veieu que no s´enteren ni es volen enterar cap polític dels problemes que tenim ?. S´omplen la boca d´un estatut d´una aprovació, d´unes competències, d´un no se qué fa 3 o 4 anys i aixó els dispensa de no fer res. No veieu que ens prenen el pél i els cuartos ???. Tots i tots els polítics son iguals... Quins volen canviar les lleis o posar.les ja que no en tenim cap ? CAP, ni un . No els interessa, perque tots tindrien que estar al talego si aixó fos un país amb lleis, no ni han ni en volen, pro ells segueixen cobrant i malversant...fins quant ?? Mentres continuem estant distrets amb altres temes, van disfrutant...i cobrant. I el d´apeu queda cada dia més enfonsat...NINGÚ TINDRIA QUE VOTAR RES...TOTS SON IGUAL.
Falta Marganell
Anònim, 17/10/2009 a les 13:44
+0
-0
Segons el Regio7 Marganell també va aprovar una moció. Em podeu confirmar lo de Sant Feliu Sasserra? Quins regidors hi van donar suport i tal...
Al darrer anònim
Manresainfo, 17/10/2009 a les 14:48
+0
-0
A Marganell existeix una plataforma ciutadana que es farà càrrec de l'organització de les consultes, però no ens consta que l'Ajuntament hagi estudiat cap moció en aquest aspecte.

A Sant Feliu Sasserra tots els regidors ho són per ERC.