infraestructures

Adif i Renfe tornen a incomplir el 2017: no executen el 27% d'inversions aprovades a Catalunya

El percentatge d'inversions finalment gastades per l'Estat a Catalunya va ascendir al 81% del pressupostat, sis punts menys que la mitjana de comunitats i 37 punts per sota de Madrid

per Roger Tugas, 31 de maig de 2018 a les 08:22 |
Uns usuaris arriben amb tren a Manresa provinents de Terrassa | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 31 de maig de 2018 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Més d'un de quatre euros pressupostats per Adif i Renfe a Catalunya el 2017 no van arribar a gastar-se. Així es desprèn de l'informe d'execució pressupostària del ministeri d'Hisenda, fet públic aquest dimecres, segons el qual aquestes dues empreses públiques només van arribar a executar 165,5 milions dels 225,4 milions previstos a Catalunya en els comptes de l'Estat de l'any passat, un 73,4% del total.

Una xifra substancialment superior a la del 2016 -quan Adif i Renfe només van gastar 58,8 milions dels 227,4 milions previstos-, però igualment lluny del total de recursos habilitats. Tot i això, analitzades per separat, Renfe -que gestiona els trens- sí que va executar fins i tot 8 milions més dels 93 milions d'euros pressupostats, però Adif -que gestiona les vies i les estacions- no va fer ús ni de la meitat dels 132,4 milions que tenia disponibles.


Pel que fa a Adif-Alta Velocitat -que gestiona els TGV-, la inversió executada va ser de 146 milions, el 85,1% dels 171,6 milions que li tenien reservats els pressupostos generals de l'Estat de l'any passat. Incloent aquesta tercera empresa pública, la inversió total en infraestructures ferroviàries a Catalunya ascendeix a 396,9 milions, el 78,5% del que marcaven els comptes, però quasi el doble de la inversió executada el 2016.
 
INVERSIÓ EXECUTADA A CATALUNYA EN INFRAESTRUCTURES FERROVIÀRIES, EL 2017 (EN EUROS)

 
Si s'amplia el focus de l'anàlisi de l'execució pressupostària, la inversió finalment realitzada a Catalunya va pujar el 2017 fins a 901,8 milions d'euros, un 81% dels 1.114 milions previstos en els pressupostos. Gairebé un 20% dels recursos, per tant, no van arribar a gastar-se. Tot i que el grau de compliment és superior al del 2016 -quan tan sols es va gastar el 56,3% d'allò pressupostat-, Catalunya es queda uns sis punts per sota de la mitjana de territoris de règim comú, ja que aquesta va situar-se en un 87,2% d'execució.

El percentatge d'execució va ser a la Comunitat de Madrid quasi 37 punts superior a la catalana, elevant-se fins al 117,8%, uns 1.031,5 milions, molt per damunt d'allò pressupostat. Tot i això, encara va ser més alt a Aragó (139,2%) o Castella-la Manxa (119,6%). L'Estat també va gastar més del previst a Múrcia (110,8%). Per contra, el grau de compliment ha estat especialment baix a Cantàbria (46%), les Canàries (59,8%) o La Rioja (67,2%).

 
PERCENTATGE D'EXECUCIÓ DE LA INVERSIÓ PRESSUPOSTADA EL 2017, EN TERRITORIS DE RÈGIM COMÚ

 
Entre els organismes estatals amb un percentatge superior d'incompliment amb Catalunya, destaca Ports de l'Estat, que tan sols va executar-hi 69,8 milions dels 197,4 milions previstos en els comptes -un 35,3%-. El consorci de la Zona Franca també va gastar molt poc, només un 41,5% dels 10,2 milions pressupostats. En canvi, Enaire -que gestiona els aeroports- va executar un 84,1% dels 52,7 milions previstos i la Societat Estatal d'Infraestructures del Transport Terrestre va invertir 169,7 milions, tot i que, en principi, només tenia 158,8 milions disponibles.

Execució de la inversió territorialitzada de l'Estat el 2017 by naciodigital on Scribd

 

Participació