Alícia s'alia amb la IGP Gall del Penedès per millorar el posicionament de l'au autòctona

Un exemplar de Gall del Penedès
Un exemplar de Gall del Penedès | Gemma Sánchez
Gemma Sánchez
29 de maig del 2018
Actualitzat a les 19:58h
El Consell Regulador de la Indicació Geogràfica Protegida (IGP) Gall del Penedès s'ha proposat millorar el posicionament del producte i desestacionalitzar-ne el consum més enllà de les festes de Nadal. Per fer-ho, aquest dimarts ha signat un conveni amb la Fundació Alícia, especialitzada en la recerca en l'àmbit de la gastronomia, per tal d'impulsar el consum i fer que el Gall del Penedès guanyi visibilitat i, sobretot, prestigi. "Creiem que el Gall del Penedès no està al lloc que li pertoca", explicat el president del Consell Regulador, Enric Ferré, tot recordant que fa un any i mig que es comercialitzen els pollastres etiquetats amb el distintiu IGP. Ferré lamenta que els esforços dels criadors durat més de deu anys per aconseguir la marca de qualitat europea ara quedin descompensats perquè, assegura, la qualitat del Gall del Penedès no és prou reconeguda.

Els criadors recorden que és una classe de pollastre que se singularitza de la resta d'aviram per la raça, pel temps de criança –entre 4 i 5 mesos a l'aire lliure- i per l'alimentació –incorpora un 5% de gra de raïm-. "Això fa que tingui un preu de cost molt elevat, per tal d'aconseguir una qualitat molt alta", remarca Enric Ferré, que fa una crida als consumidors a canviar la percepció que tenen sobre el Gall del Penedès, assegurant que "no es pot comparar amb el pollastre normal perquè és un producte totalment diferent, de manera que no es pot esperar que el quilo costi dos euros".

En aquest sentit, el president del Consell Regulador augura que un millor posicionament de cara als consumidors també els permetria apujar el preu, en consonància a l'esforç i a la qualitat que envolta el producte. Ferré apunta que actualment no poden vendre el Gall del Penedès al preu que li correspondria perquè topen amb el recel dels mercats i restaurants, temorosos que un preu elevat foragitarà els compradors i consumidors. "Si ens està passant això és perquè no coneixen bé el producte, perquè no el tenim ben posicionat", insisteix.

Per revertir aquesta situació, els criadors de la IGP i la Fundació Alícia han posat en marxa el projecte ‘El Gall del Penedès i el seu valor gastronòmic. Inici de posicionament del producte', amb el qual els investigadors del centre de Sant Fruitós de Bages elaboraran un pla estratègic que permeti "posar remei" a les mancances que té el gall penedesenc a nivell de distribució. En aquest sentit, el president de la Fundació, Toni Massanès, destaca la importància de "protegir" els productes locals. "Està molt de moda enamorar-se d'allò que és nou, però hem de començar per estimar-nos el patrimoni", ha afegit.

Massanès ha destacat que un equip d'antropolègs, experts en cultura de l'alimentació i nutricionistes començaran ara un treball de camp per estudiar el lligam del Gall del Penedès amb el territori i veure quin és el seu potencial. L'objectiu final és elaborar diverses propostes per a la restauració i el consum domèstic per a què "aquells que el cuinin, hi trobin la satisfacció que el producte mereix". Tant la Fundació Alícia com el Consell Regulador confien que la primavera de l'any vinent ja estaran definits els primers passos a seguir per millorar el posicionament i desestacionalitzar el consum, que ara lamenten que està massa "lligat" a la Fira del Gall prèvia a les festes de Nadal.