La pedalada d'enguany estrena l'accés per a bicicletes al Parc de l'Agulla

Redacció
27 de setembre del 2009
576_1254053981DSC_1844
576_1254053981DSC_1844

Diverses imatges de la pedalada pel la mobilitat. Fotografies d'Ajuntament Manresa

Avui diumenge 27 de setembre, un centenar de persones han fet la tercera edició de la Pedalada contra el canvi climàtic que s’organitza en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura. Les principals novetats d’enguany és que bona part del recorregut s’ha fet a través de carril bici i això ha permès que els ciclistes es poguessin moure amb més autonomia. Una altra novetat és que el recorregut ha inclòs la visita a tres equipaments de l’aigua de Manresa: Els Dipòsits Nous, Can Font (centre de l’Aiuga) i el Parc de l’Agulla. A Can Font i al centre d’interpretació del Parc de la Sèquia els visitants han rebut explicacions i també han pogut refer-se de l’esforç bevent aigua amb cantis.

La novetat més important per a la implantació de la bicicleta a Manresa és l’estrena d’un espai reservat a la carretera de Santpedor (entre el camí de Can Font i el Gimnàstic). I que aquest tram permet relligar l’accessibilitat des del centre de la ciutat al Parc de l’Agulla amb bicicleta.

Aquesta reserva d’espai és possible aprofitant la repavimentació de la carretera de Santpedor i la nova senyalització horitzontal que es farà dilluns. Es substituirà l’aparcament en bateria del costat de la Illa Verda per aparcament en cordó i l’espai que es guanyarà amb aquest canvi, s’utilitzarà per crear un carril bici a l’altra costat de vorera.

En aquesta ocasió els ciclistes han passat protegits per conus però a partir de dilluns es senyalitzarà d’una forma permanent.

El fil conductor de la pedalada d’enguany ha estat, en sentit literal, l’aigua. La jornada ha estat organitzada per Manresa en bici, el Parc de la Sèquia i l’Ajuntament.

L’itinerari que uneix els Dipòsits Nous amb el Parc de l’Agulla és, precisament, un dels trams del recorregut que l’Ajuntament de Manresa està treballant per facilitar-hi la circulació amb bicicleta. El projecte preveu la unió del Parc de l’Agulla fins al Congost pel centre de Manresa i d’aquesta manera garantir l’accés condicionat per a bicis des del centre a les dues principals zones lúdiques de Manresa.

Recordem el projecte d’Itinerari per a bicicletes: Congost – Parc de l’Agulla
El llistat d’actuacions previstes per canalitzar el pas de bicicletes entre el Congost i el Parc de l’Agulla preveu diferents tipus de vials utilitzable per a la bicicletes segons cada tram.
  • Des del Congost fins a l’accés a l’aparcament de la Reforma des del passeig del Riu: Serà i, en alguns trams ja és, carril verd (Via per a vianants i ciclistes, segregada del trànsit,que discorre per espais naturals i boscos).
    • Des del passeig del Riu hi ha dues possibilitats:
      • L’accés a l’aparcament de la Reforma serà carrer de Zona 30 (Via no segregada del trànsit on els cotxes no poden circular a més de 30 Km/h). De la Reforma al Passeig Pere III serà carrer de convivència (Via compartida amb vianants i el trànsit amb limitació a 20 Km/h i preferència pels vianants).
      • El primer tram de la Muralla de Sant Francesc (del passeig del Riu fins era d’En Coma) serà Vorera Bici (Via ciclista senyalitzada sobre la vorera)
  • El Carrer Era d’en Coma serà carrer de Zona 30.
  • Quatre Cantons i Magraner serà carrer de Convivència
  • Plaça Clavé i Jaume I serà carrer de Zona 30.
  • El primer tram del Passeig (entre Muralla i Crist Rei) serà carrer de Convivència
  • De Crist Rei a plaça Espanya serà carril bici (via per a ciclistes adossada a la calçada).
    • Des d’aquest punt hi haurà dues opcions:
      • Pel carrer Josep Maria Planes i el Carrasco i Formiguera (Vorera Bici)
      • Per la plaça Espanya i el passeig fins el carrer Primer de Maig (Vorera Bici). El Primer de Maig serà amb carril bici.
  • Carrer de Súria serà amb carril bici
  • Font del Gat, Abat Oliba, Bertrand de Castellbell i Bernat de Cabrera (fins el carrer Bernat de Sallent) són en Vorera Bici
  • El segon tram del carrer Bernat de Cabrera, Pere Vilella  fins a davant dels Dipòsits Nous seran carrers de Zona 30
  • Dels Dipòsits nous a Can Font i a la Illa verda és camí verd
  • Per l’entorn de la illa verda i del Gimnàstic serà vorera bici fins a connectar-se amb el camí de l’aigua
  • El camí de l’aigua condueix fins el Parc de l’Agulla i és camí verd
Recordem que, en la Setmana de la Mobilitat, ahir es va celebrar la primera Gimkabus de Manresa (gimcana del Transport públic), amb la idea d’incentivar l’ús del transport públic entre la ciutadania i donar a conèixer les novetats del servei de bus urbà de Manresa d’una manera lúdica.

Millores en la mobilitat coincidint amb la Setmana
  • Concentració de serveis de bus a la parada més propera de l’Estació d’Autobusos, la del Pare Clotet (a la cruïlla dels carrers Sant Antoni M. Claret i Pare Clotet). L’objectiu és promoure el transport públic entre les persones que arriben a la ciutat d’altres localitats del Bages (representen un 50 % dels desplaçaments en cotxe particular per la ciutat).
Per fer aquesta concentració, les línies 2, 4, 5 i 8 del Bus Manresa modificaran el seu recorregut per aconseguir que els viatgers que arriben a Manresa per l’Estació d’Autobusos tinguin un bus urbà cada cinc minuts.
Aquesta mesura es duu a terme un cop consolidada la integració tarifària dels autobusos del Bages, de tal manera que les persones que vinguin dels pobles de la comarca o de qualsevol altra localitat, podran anar a qualsevol punt de la ciutat pel preu que val un tiquet integrat del bus.
  • Ampliació de la illa de vianants al carrer Na Bastardes. El tram de carrer de les Piques entre Baixada de Nabastardes i Plana de l’Om s’integrarà a la illa de vianants i el tram del Na Bastardes quedarà tallat permanentment a la circulació. Els canvis de circulació entraran en vigor en funció de l’acabament de les obres de reparació del paviment del carrer Nou.
  • Oferta de tarja de bus per als menors de 12 anys. L’Ajuntament de Manresa s’ha sumat a l’oferta de l’Autoritat del Transport Públic per fer més econòmic l’accés dels menors de dotze anys a través de la distribució de la T-12. Aquesta tarja també pretén reduir el nombre de viatges amb cotxe particular per acompanyar els infants a la seva escola.