Més de 3.000 persones passen per l'Anònima durant el FABA

Hores i hores de música, orelles atentes al teatre, visites poètiques per les carboneres, l'olor dels esprais i les pintures i els ulls meravellats de contemplar joies, art i artesania

Clazzics a l'edifici de l'Anònima durant el FABA
Clazzics a l'edifici de l'Anònima durant el FABA | Àlex Belza
Redacció
13 de maig del 2018
Actualitzat el 14 de maig a les 12:00h
Tres àvies revisiten records d'infància a l'indret on pagaven el rebut de la llum, mentre òpera i jazz es fusionen a l'Espai Km0. Colles i colles de joves, pares i mares amb canalla petita ballen sota les carpes del pati de l'Anònima, aliens a la tarda grisa. Una primera fila d'infants s'asseuen al peu de l'escenari de punt rodó on un jove (t)raper despatxa amb poesia i crítica. Hores i hores de música, orelles atentes al teatre, visites poètiques per les carboneres, l'olor dels esprais i les pintures i els ulls meravellats de contemplar joies, art i artesania. Tot això en un sol dia, organitzat per diversos agents del mateix Centre Històric que acull el FABA i ha tingut a NacióManresa com a col·laborador. L'expressió, el somriure: com un termòmetre emocional del bon ambient que es respira. I la remor d'una possibilitat, d'una esperança determinada: l'Anònima com a fàbrica de creació contínua per una ciutat (i més territori!) que la reclama. 

Més de 3.000 persones de totes les edats han gaudit d'una programació artística d'allò més completa, sense deixar que la pluja d'última hora afectés la jornada. I és que la varietat de públic que ha omplert l'Anònima és un dels èxits de la 2a edició del FABA, que enguany ha fet un salt qualitatiu en la seva proposta. 

Si un dels objectius de l'organització era reivindicar el Centre Històric de Manresa com a node creatiu i cultural a través dels seus agents, ho han aconseguit. Joiera contemporània i d'autor km0 amb Pedra del Toc, associació de joiers del barri, la presència protagonista del Mercat de Puigmercadal durant tota la jornada o les actuacions dels artistes del projecte Murs Plàstics que van donar color al festival, ho demostren. 

El FABA també té la voluntat de reivindicar l'Anònima com a fàbrica de creació. D'aquesta manera, un dels reclams de l'organització ha estat a través de la proposta escènica oferta, en dos escenaris principals, que comptava amb artistes de la nova escena emergent catalana, més consolidats, amb una presència femenina potent o, fins i tot, que s'estrenaven enguany oferint concerts únics i exclusius per al festival. 
Des de les propostes bagenques de Clazzics, Toia, Los Valientes, Ara Nescio i T.U.P.P.E.R.S, fins a grups musicals d'arreu de Catalunya o de la península amb Bigott, Blondie, Júlia, Renaldo & Clara, The Crab Apples i Mr.Rombo, l'antiga fàbrica elèctrica va reivindicar la presència d'un circuit no habitual a la ciutat i aconseguir fer emocionar, sentir i vibrar als assistents. 

Amb tot això, des de l'organització també es va llançar un missatge al públic: l'artista també ha d'omplir la nevera. El FABA reivindica el desig (i necessitat) d'una cultura lliure, però que si és gratuïta deixarà d'existir. Si els artistes tenen l'oportunitat de viure del que fan, ens emocionarem amb l'art i la cultura per sempre. La iniciativa és un projecte sense ànim de lucre - no persegueix obtenir un benefici econòmic - que vol transformar en positiu l'entorn social i cultural que l'envolta. 

D'aquesta manera, el FABA d'enguany ha estat possible gràcies a l'aposta d'organitzadors, col•laboradors i artistes que han invertit el seu temps sense una finalitat lucrativa, a més de mecenes i col·laboradors.