Cardona penja a la xarxa 4.020 fotografies i 11.100 pàgines d'actes de plens

Aquest divendres es presentarà a la població el cercador per poder consultar l'arxiu des de casa

El governador civil i cap provincial del Movimiento, Felipe Acedo, i l’alcalde de Cardona, Joan Claret, en una imatge de 1956
El governador civil i cap provincial del Movimiento, Felipe Acedo, i l’alcalde de Cardona, Joan Claret, en una imatge de 1956 | Fotografia Boixaera
Redacció
25 d'abril del 2018
Actualitzat a les 16:24h
Un total de 4.020 fotografies de Cardona —que arrenquen als anys 50— i 11.171 pàgines d'actes de plens municipals —entre els segles XV-XXI— ja es poden consultar des de casa a través del cercador Arxius en Línia del Departament de Cultura. Les xifres de documents consultables s'aniran ampliant de mica en mica, ja que en aquests moments l'Arxiu Històric de Cardona està immers en la tasca de bolcar milers d'imatges que, en els tres darrers anys (2015-2018), s'han anat digitalitzant. 

Aquest divendres 27 d'abril es farà un acte de presentació obert a la població en el qual s'explicarà el servei i es donarà a conèixer el seu funcionament (a les 19.30 hores al Casal Cívic).

Les 4.020 fotografies corresponen als fons fotogràfics de la sèrie general pròpia de l'Ajuntament de Cardona, que en l'actualitat suma més de 6.000 imatges. Són instantànies fetes per Fotografia Boixadera, amb qui es va signar un conveni l'any passat que autoritza a l'Arxiu Històric de Cardona a penjar la sèrie de reportatges institucionals fets per aquesta marca des del 1952 per encàrrec de l'Ajuntament. En les properes setmanes, també es tancarà un conveni amb Foto-Art encarat en la mateixa direcció. Es tracta d'imatges que mostren un ampli repertori de la vida social i cultural de la vila: des d'actes institucionals de l'Ajuntament —com ara els relleus d'Alcaldia, visites institucionals, concessió d'honors i distincions, i homenatges— fins a les obres de restauració del castell i l'evolució urbanística de la vila, endemés dels reportatges anyals de les Fires de Pentecosta i la Festa Major.

Una altra de les línies estratègiques que ha seguit la regidoria de Patrimoni que encapçala Joan Hernández és la de la digitalització dels fons documentals a través del Pla Bruniquer del Departament de Cultura. En aquest sentit, l'any passat ja es van fer 26.034 captures d'actes de plens municipals i enguany es preveuen escanejar altres 24.910 pàgines més amb la previsió de concloure la sèrie de les actes, i continuar amb la documentació i manuscrits més rellevants del fons documental custodiat a l'Arxiu Històric. En total, sumaran 50.944 pàgines, 11.171 de les quals ja estan disponibles per a la població a través del cercador Arxius en Línia.

A banda, i gràcies a un conveni signat amb la Fundació Family Search-Societat Genealògica de Utah (Estats Units), es digitalitzaran les sèries de l'Arxiu Històric del seu interès, com ara els padrons i altres documents relacionats amb els estudis genealògics.

Una tasca que s'inicia el 2013

Des del 2013, l'Arxiu Històric de Cardona té accessibilitat a la logística operativa del GIAC (Gestió Integral dels Arxius Catalans) i al portal de Cultura Arxius en Línia, que possibilita a l'usuari la cerca i consulta on-line de la documentació digitalitzada. Aquesta cooperació entre administracions, de la qual gaudeixen només els deu arxius municipals distingits com a altres seus dels respectius comarcals, és el resultat de la tutela exercida pel Departament de Cultura sobre l'arxiu cardoní d'ençà de la seva creació, l'any 1986.

A partir del 2015, un cop resolt l'enllaç remot per a poder treballar amb el software, es va procedir a bolcar el catàleg guia de l'arxiu i les seves seccions, a més d'altres inventaris i catàlegs d'altres fons ingressats, com ara Mines de Cardona-UEE, Casa Santamaria, Manuel Bertran i Oriola,  Fàbrica de la Costa (societat Compte i Viladomat). Per enguany es preveu el fons de la Baronia d'Abella.

Ja en aquest mandat, el regidor de Patrimoni, Joan Hernández, ha marcat tres línies estratègiques de treball: la que fa referència als fons fotogràfics de l'Ajuntament, la que fa referència a les actes de plens municipals (Pla Bruniquer) i la que fa referència als padrons (conveni amb Fundació Family Search-Societat Genealògica de Utah). 

Hernández explica que l'Ajuntament "continuarà amb la tasca de signar convenis amb els propietaris dels fons que estan ingressats a l'Arxiu Històric per tal de poder disposar del dret de difusió i, així, poder bolcar les imatges perquè cada cop hi hagi més documents que puguin ser consultats des de casa".
Arxivat a