El Clam més professional creix en oferta i reinstaura les dotacions econòmiques

El festival de cinema més important de la Catalunya Central arribarà al Bages el 26 d'abril

Responsables de l'organització del Clam juntament amb els alcaldes de Navarcles, Manresa i Avinyó i la regidora manresana d'Acció Social
Responsables de l'organització del Clam juntament amb els alcaldes de Navarcles, Manresa i Avinyó i la regidora manresana d'Acció Social | AFT
10 d'abril del 2018
Actualitzat a les 21:51h
Cinquanta pel·lícules de vint països diferents. Aquesta serà l'oferta cinematogràfica de la propera edició del Festival Internacional de Cinema Social de Catalunya, el Clam, que se celebrarà als municipis de Manresa, Navarcles i Avinyó del 26 d'abril al 6 de maig. Serà la quinzena i, també, la que acabarà de consolidar la professionalització que va començar fa un any amb la incorporació de la capital del Bages com una de les seus permanents del certamen.

Casualment, enguany, el festival coincideix amb la proclamació de Manresa com a Capital de la Cultura Catalana, un plus que tal com ha expressat el director del festival, Serafí Vallecillos, "uneix dues manifestacions culturals al territori i permet que se'ns inclogui en la programació de les activitats organitzades" en el marc de la prestigiosa distinció.
 
Afirmant que l'any passat es va plantar la llavor del canvi, Vallecillos ha puntualitzat que "ara el que toca és seguir treballant sobre els nous fonaments per caminar en la direcció que volem que vagi el Clam". En aquest sentit el director ha explicat que aquesta quinzena edició arribarà plena de novetats, la primera de les quals ha comptat amb la col·laboració d'Ampans. Aquesta històrica entitat bagenca "ens permetrà crear el Premi Ampans a la Creació Audiovisual, que reconeixerà els millors films realitzats per persones amb alguna discapacitat", ha explicat, tot afegint que aquesta nova sinergia "ens satisfà especialment perquè omple de contingut el festival i està en total sintonia amb els valors que volem promoure".
 
Un espai dedicat a les dones
 

La quinzena edició del Clam també posarà l'accent a una problemàtica generalitzada però que afecta especialment al món del cinema. Es tracta de la desigualtat entre homes i dones, encara ara latent, que el festival intentarà palesar a través de la taula rodona Invisibles, que comptarà amb la presència de Mireia Ros (actriu i directora); Nausicaa Bonnín (actriu de cinema i teatre); Giovanna Ribes (directora i guionista), i Yolanda Olmos (directora i responsable de l'Associació Dones Visuals). Tindrà lloc el dissabte 5 de maig, a les sis de la tarda, a l'Auditori Agustí Soler i Mas de Navarcles i estarà moderat per l'actriu i crítica de cinema Mireia Iniesta.
 
Així mateix, i tal com ha exposat Jesús Fernández, un altre pal de paller de l'organització del certamen, "la programació de la secció no competitiva té una gran representació de films dirigits per dones, i això ens enorgulleix molt". Es confirma, doncs, que la producció de films dirigits, produïts o escrits per dones en el moment actual tracten temàtiques vinculades als drets humans i valors solidaris, que és precisament al que es remet el Clam.
 
El Sitges Film Festival, el primer Festival Convidat
 
Si bé el Clam sempre havia col·laborat amb altres festivals de cinema portant algun dels films que s'havien projectat a les pantalles de Navarcles o Manresa, enguany s'ha volgut batejar aquesta acció amb el nom de Festival Convidat, que també tindrà continuïtat en les pròximes edicions. La idea és que cada any es projecti una pel·lícula d'algun certamen que tingués força èxit entre el públic. En aquesta edició, i tenint en compte que el convidat serà el Festival de Cinema Fantàstic de Catalunya (el Sitges Film Fest), es passarà el film que va rebre el premi del públic, Matar a Dios.
 
Tornen les dotacions econòmiques en els concursos de llargs i curts
 
Un altre dels aspectes que evidencia la voluntat del Clam de professionalitzar-se és el fet que tornarà a premiar econòmicament els guanyadors del concurs de llargmetratges i de curtmetratges. "Serà una dotació modesta, de 1.500 euros pel guanyador del llarg i de 500 pel del curt", ha dit Vallecillos. Cal recordar que en els darrers anys, i a causa de la manca de recursos, els premis eren totalment honorífics. "Amb això el que volem és donar suport a la gent que fa cinema i que a vegades té dificultats per arribar als circuits comercials", ha assegurat el director.

Pel que fa al concurs de llargmetratges, s'han rebut 80 propostes, de les quals se n'han seleccionat vuit. Es tracta de Huellas del tiempo (Argentina); Das Letze Mahl (Alemanya); Fucking my way back home (Canadà); Sidney & Friends (Gran Bretanya); Horse riders (Mecedònia); Dad is pretty (Corea del Sud); Nosotros (Espanya), i Un jour ça ira (França).
 
En la categoria de curts hi han participat més de 196 produccions, dels quals 14 lluitaran pels guardons de la quinzena edició de la secció oficial. Ells són Irreversible (Espanya); iRoni (Austràlia); La giornata (Itàlia); Pax de deux, Froid (Espanya); Tel (Turquia); Fu (Rússia); El vestido (Espanya); Bienvenido a casa (Espanya); The neverending wall (Espanya); Primeros días (Espanya); Solitud (Espanya); Triunfadores (Espanya); Un hombre de palabra (Espanya), i Nada que ver (Espanya).

Propostes compromeses a Pantalla Oberta
 
El Clam presentarà, fora de concurs, pel·lícules que s'agrupen dins la secció Pantalla Oberta, una selecció de films que no s'han estrenat comercialment o que ho han fet recentment, però que tenen un gran interès cinematogràfic, il·lustren qüestions d'actualitat i aporten noves visions al públic del festival. Moltes d'aquestes obres seleccionades han rebut premis importants en altres festivals internacionals per la seva qualitat. En destaquen:

- Los perros (2017) Xile. Directora: Marcela Said. Una dona de la burgesia xilena descobreix les connexions de la seva família amb la dictadura de Pinochet.

- Acqua e zucchero (Carlo di Palma; i Colori della vita) (2016) Itàlia - Director: Fariborz Kamkari. Des de molt jove, Carlo di Palma va treballar amb els millors realitzador del neorealisme italià per acabar treballant durant tota una dècada amb Woody Allen. Un documental que repassa la trajectòria d’un dels més grans directors de fotografia.

- Lucky (2017) Estats Units. Director: John Carroll Lynch. Testament cinematogràfic del gran actor Harry Dean Stanton. Inauguració del Festival.  

- Western (2017) Alemanya. Directora: Valeska Grisebach. Drama social d'uns treballadors d’una empresa alemanya en la Bulgària rural d’avui.  

Just Charlie (2017) Regne Unit. Directora: Rebekah Fortune. Una mirada sensible al tema de la identitat sexual en adolescents.  

El orden divino (2017) Suïssa. Directora: Petra Volpe. La sorprenent història del sufragi femení a Suïssa, que curiosament no es va autoritzar fins el 1971. Clausura del festival. 

Caras y lugares (2017) França. Documental. Directors: Agnés Varda i JR. Agnés Varda i JR, un jove francès conegut per les seves impactants obres visuals que consisteixen en grans intervencions gràfiques a carrers i teulades de diverses ciutats del món. 

Cíborgs entre nosaltres (2017) Director: Rafael Duran. Producció catalana que explora els límits de la ciència i l'ètica. 

Shootball (2017) Director: Félix Colomer. Producció catalana que narra un viatge als abismes del cas Maristes. 

Casa de ningú (2017) Directora: Ingrid Guardiola. La realitzadora catalana proposa una reflexió sobre l'envelliment de diverses comunitats. 

Altres pel·lícules d'interès en la secció de pantalla oberta seran Las guardianes (França); Diferent Kinds of Rain (Alemanya); Tijera contra papel (Espanya); Most Beautiful Island (Espanya); Cromosoma cinco (Espanya); La fábrica de nada (Portugal); Los objetos amorosos (Espanya); La sargento Matacho (Colòmbia), i Ganar al viento (França).
 
Se segueix apostant pel públic jove i infantil

Com cada any, el Clam proposa una programació específica per al més joves i especialment al públic escolar, en horari lectiu, per promocionar els valors vinculats als drets humans i educar en la lectura i comprensió del llenguatge cinematogràfic. Aquest 2018 els títols proposats són Ocells de pas (Bèlgica); Yo, él y Raquel (Estats Units), i La chica dormida (Austràlia).

Reconeixement a Agustí Villaronga
 
Com a plat fort, el certamen atorgarà el Reconeixement Clam a un autèntic referent del cinema català i espanyol; el director Agustí Villaronga, que serà a Navarcles el dia 28 d'abril per ser homenatjat. En aquest sentit es projectarà la seva obra El testament de la Rosa (2015), un documental on ret tribut a l'actriu catalana Rosa Novell.

Villaronga té una brillant carrera cinematogràfica com a director, amb premis com l'Ariel a Mèxic, el Goya al millor guió pel film El niño de la luna, el Fotogramas de Plata, el Sant Jordi o el Premi Nacional de Cinema de la Generalitat de Catalunya, així com el Goya  a la millor pel·lícula i millor direcció pel gran èxit cinematogràfic Pa negre, que va ser la primera pel·lícula en català en representar Espanya als Premis Òscars.
 
Mònica Terribas entregarà el Premi Pere Casaldàliga a la Solidaritat
 

Cada any, l'organització de Clam farà el lliurament del premi Pere Casaldàliga a la Solidaritat, un reconeixement honorífic a l'entitat o persona que, per la seva obra o actitud, hagi contribuït a fer que la solidaritat entre els pobles o les persones sigui un fet i no tan sols un desig.

Compta amb la col·laboració de l'associació Araguaia amb el bisbe Casaldàliga i aquest any celebra també la seva 15a edició. L'acte de lliurament serà el diumenge 29 d'abril, a les dotze del migdia, al Teatre Auditori Agustí Soler i Mas. Lliurarà el premi la periodista catalana Mònica Terribas .