La Bonavista ja és una realitat però Manresa seguirà canviant. Com? T'ho expliquem

Encara queden molts projectes urbanístics per enllestir, com el dels entorns de la Fàbrica Nova i el Museu Comarcal; el del Camí de la Gravera o el de l'Avinguda dels Països Catalans

19 de febrer del 2018
Actualitzat el 20 de febrer a les 10:47h
La rotonda de la Bonavista, oberta totalment al trànsit des de primeríssima hora del matí
La rotonda de la Bonavista, oberta totalment al trànsit des de primeríssima hora del matí | Isaac Esteban
Aquest dilluns s'ha obert, de manera definitiva, el trànsit a la rotonda de la Bonavista, un projecte urbanístic que tal com el regidor d'Urbanisme i Llicències de l'Ajuntament de Manresa, Marc Aloy, ha manifestat, "ha passat per mans de molts governs".

El projecte, que vol aconseguir que aquest punt de la ciutat esdevingui un nus comunicatiu amb tots els ets i uts, va posar-se en marxa el mes de juny de l'any passat. Des de llavors, un gran nombre de tècnics i manobres han treballat amb la rotonda però també amb tot el que l'envolta: un gran parc per a vianants de més de 3.000 metres quadrats que acabarà conformant el que s'anomenarà plaça de la Bonavista.

De fet, tal com exposa Aloy, el primer projecte que preveia la construcció de la rotonda no contemplava intervenir en cap espai més dels voltants. "Una mica abans que ERC entréssim al govern vam explorar, amb el grup municipal de Convergència, fer més gran l'àmbit d'actuació, mirant d'adquirir una finca més i afegint-hi la urbanització del carrer Jacint Verdaguer i del gran parc".

El pla va passar de 5.000 metres quadrats d'àmbit a abastir-ne 10.000. "Estem parlant d'una zona on hi van a parar tres de les carreteres que arriben a la ciutat (la de Santpedor, la de Vic i la del Pont de Vilomara), però també un dels carrers on hi passen més vianants, com és el Passeig", exposa el regidor, tot manifestant que "ens semblava que no només havíem d'adequar la zona pels cotxes, sinó que també havíem d'incorporar espais per a vianants per resoldre unes problemàtiques com les voreres que hi ha, que són molt estretes tenint en compte l'amplitud de l'àrea".

Després d'unes obres que han provocat nervis i incertesa a alguns ciutadans, aquest dilluns la rotonda s'ha obert al trànsit pràcticament acabada, amb els dos carrils de circulació, el sistema de semàfors i els passos de vianants més propers a la zona.

El PSC avisa del risc d'atropellament que suposa la nova rotonda de la Bonavista

Què falta per acabar? "Durant les properes dues setmanes ens dedicarem a acabar de pavimentar les voreres i a completar l'enjardinament", diu Aloy. La rotonda comptarà amb un tapís verd i estarà coberta de gespa. A totes les seves vores s'hi plantaran coixinets de monja, uns matolls molt típics de les Illes Balears que necessiten poca aigua i que fan una flor blava molt vistosa. De fet, tota la flora que es plantarà no requerirà de gaire reg. Així, bona part dels arbres seran lledoners i es complementaran amb pereres de flor.
 

La rotonda de la Bonavista, avui Foto: MAG



Un calendari que no s'allunya de la realitat

"Aigües de Manresa ha dut a terme una feina molt important pel que fa a la gestió del clavegueram i l'aigua potable", recalca Aloy, posant de manifest que "el punt de la Bonavista és molt complex perquè hi passen tubs d'aigua que alimenten pràcticament la meitat de la ciutat". En aquest sentit el regidor exposa que "a vegades només es veu la complexitat de l'obra que s'alça, però el subsòl és molt delicat". Aquest fet, comenta, "va fer que les obres es desajustessin en algun moment, però tot i així, si les havíem d'acabar a finals de gener, ho hem fet a mitjans de febrer, complint bastant amb el calendari previst".

Un "regal" que ha funcionat "gràcies a la col·laboració de tothom"

Per a Marc Aloy, les obres de la plaça de la Bonavista han estat "clau per la millora de la mobilitat". Tot i així, si alguna paraula defineix, segons el regidor, totes aquestes intervencions, és "consens": "quan el projecte es va portar al ple, es va aprovar per unanimitat, amb el suport de tots els grups municipals", manifesta, tot afegint que "això representava, de retruc, que els diversos partits donaven el vist-i-plau a tots els governs anteriors, de tots els colors, van treballar per aconseguir adquirir les finques per tirar endavant les obres".

Personalment, per a Aloy -que a banda de regidor també és arquitecte- acabar culminant aquest projecte "ha estat un regal", perquè "al final tot ha acabat encaixant i confluint amb la col·laboració de tothom".

EL RENTAT DE CARA A LA CIUTAT NO ACABA AQUÍ

Centre Històric

Fàbrica Nova i voltants

El Centre Històric de la ciutat serà el punt on es viurà la transformació urbanística més important. Per una banda, gràcies a l'acord de l'Ajuntament amb CriteriaCaixa, propietària de la Fàbrica Nova, en el qual es va pactar que els 2,7 milions d'euros que aquesta entitat de La Caixa hauria d'haver invertit per construir un poliesportiu a la Fàbrica Nova, es destinessin a millorar els entorns d'aquest conjunt històric. Els diners es van utilitzar per ensorrar la Sala Ciutat; per construir l'ascensor que unirà el carrer de Santa Llúcia amb la plaça Major (que es posarà en funcionament en poques setmanes), i s'estan invertint, també, en la urbanització del carrer Vidal i Barraquer i la Baixada dels Drets, i en l'ampliació i millora de la plaça Sant Ignasi.

D'aquest acord amb La Caixa també se'n deriva la urbanització de la Via de Sant Ignasi entre Vidal i Barraquer i Plaça del Remei, i de l'Avinguda Bertrand i Serra fins la carretera del Pont de Vilomara. A banda d'això, també es duran a terme unes obres extrasectorials que assumiran, en parts iguals, els veïns de la zona i l'Ajuntament. Es tracta de l’eixamplament de la vorera de la Via Sant Ignasi, i de la que hi ha al carrer Bertrand i Serra en el seu pas per la Fàbrica Nova.

"Estem parlant d'una intervenció de 3,5 milions d'euros, dels quals 2 milions són assumits per La Caixa; 250.000 per l'Ajuntament i 250.000 pels veïns. Tots aquests treballs és previst que acabin a finals d'any. Llavors, se seguirà amb les obres pròpiament del Pla Especial Fàbrica Nova.

Baixada dels drets

Està previst que estigui acabada entre la Festa Major de Manresa i la Diada de l'Onze de Setembre. Tot i així, diu Aloy, "hem de tenir en compte que per allà hi passava la muralla, i s'haurà de dur a terme un estudi arqueològic". Si no hi apareixen restes, l'obra anirà a bon ritme, però "si en trobem haurem de fer els aixecaments pertinents i analitzar-ne els seu valor".
 

Imatge virtual de com quedarà la Baixada dels Drets Foto: AjM


Museu Comarcal

L'obra de la plaça Sant Ignasi es durà a terme d'acord amb la intervenció que s'està executant al Museu. Segons el regidor d'Urbanisme, durant el mes de març "haurem enllestit la tercera fase del projecte, que inclou una part dels nous accessos". Un cop aquesta finalitzi, se succeirà una quarta fase "que haurà de permetre que aquests accessos quedessin completats". Això vol dir, doncs, que entre finals d'any i principis de 2019 s'urbanitzarà la plaça Sant Ignasi que es destinarà, bàsicament, a vianants i gaudirà d'una forta presència de vegetació.

Camí de la Gravera, el gran oblidat de la Mion

És el que connecta la barriada de Saldes-Plaça Catalunya amb la Mion i una reivindicació històrica que té com a artífex Juan José Porcel, el president de l'AVV de la zona del Puigberenguer. "No era una obra fàcil d'encaixar perquè és un vial que té més de mig quilòmetre i un cost elevat, de mig milió d'euros", argumenta Aloy, que recorda que "la urbanització d'aquest camí, en principi, l'haurien d'assumir els propietaris dels terrenys de la banda de Miralpeix quan la ciutat creixi per allà".

Malgrat això, "arriba un moment que el trànsit és important i que els vianants pràcticament no tenen espai...i és perillós", exposa. A hores d'ara l'obra ja està a concurs públic i amb un mes se sabrà qui n'és l'adjudicatari. Seguidament, començaran els treballs.
 

La millora del Camí de la Gravera serà una realitat durant aquest any Foto: GSV


Un accés segur i natural fins a Viladordis

Una altra de les assignatures pendents que tenia la ciutat de Manresa era la de poder connectar la ciutat amb el barri de Viladordis. Fins ara, els veïns i veïns, si volien anar a peu fins al centre ho havien de fer per la carretera, "perquè no tenien ni vorera", lamenta el d'Urbanisme. Es tracta d'una obra pràcticament acabada que ha costejat la Generalitat i que també ha servit per millorar els accessos a la ronda de Manresa a través de dues rotondes. Tot plegat finalitzarà pels volts de Setmana Santa.

L'Avinguda dels Països Catalans, la gran aposta

L'Avinguda dels Països Catalans, que té 800 metres de recorregut i que va de la rotonda dels Mossos d'Esquadra fins el Decathlon, s'allargarà considerablement i s'acabarà connectant amb les Bases de Manresa. Com? Doncs a través dels camps que l'enllacen fins a la carretera de Viladordis, i d'aquesta, fins la rotonda del Lidl (Prat de la Riba). Es tractarà d'un vial semblant al de l'Avinguda Universitària, amb dues calçades, voreres molt amples i carril bici.

Marc Aloy: «L'Avinguda dels Països Catalans serà, per envergadura, la Bonavista del 2019»

Aquesta iniciativa va sorgir d'un acord de l'Ajuntament amb la Generalitat per tal de millorar la connexió de la ciutat amb l'autopista. El projecte, que es troba en fase de redacció, comptaria amb la inversió per part de la Generalitat de 2,7 milions d'euros, que servirien per a construir la meitat del vial. Segons explica Marc Aloy, "hi ha el compromís que abans d'acabar el 2018 arrenquin les obres". De moment, el que ha fet l'Ajuntament és parlar amb els propietaris dels terrenys per on haurà de passar l'avinguda, i tots han accedit a cedir-los. "En el pressupost de 2018 ja tenim una partida corresponent a la utilització d'aquestes terres", aclareix el regidor.

"Es tracta d'un projecte que, d'envergadura, s'assimila al de la plaça de la Bonavista. La diferència és que l'execució de l'obra tindrà un impacte baix per a la mobilitat de la ciutat", comenta Aloy, que insisteix en el fet que "l'obertura d'aquest carrer suposarà una millora espectacular que ens permetrà recosir la zona de les Bases amb la dels Trullols passant per la Font i la Sagrada Família sense necessitat d'anar per carrers interiors".
 

Recorregut (aproximat) de la futura Avinguda dels Països Catalans Foto: GSV