El ple de Manresa aprova un Pla de Camins Rurals pioner a Catalunya

Es tracta d'un document que posa les bases per compatibilitzar l'ús agrícola i el de lleure dels 180 quilòmetres de camins que té el terme municipal

Redacció
16 de febrer del 2018
Actualitzat a les 15:45h
Camí de la zona del Poal
Camí de la zona del Poal | AjM
El Ple Municipal de l'Ajuntament de Manresa va aprovar aquest dijous, provisionalment i per unanimitat de tots els grups polítics, el Pla Especial Urbanístic de Camins de Manresa, un document pioner a Catalunya que té l'objectiu de definir la xarxa de camins rodats, una xarxa de camins per a vianants, un conjunt d'actuacions per completar i optimitzar la xarxa, i la protecció d'aquells elements amb valor històric i paisatgístic. Aquest Pla Especial tracta de fer compatible l'ús de camins rurals de Manresa per a l'activitat agrícola, forestal i ramadera que hi al seu voltant i també per a un nou ús, el lleure. El terme municipal de Manresa té 180 quilòmetres de camins.

Els objectius i criteris generals a partir dels quals s'ha desenvolupat el Pla de Camins de Manresa són els següents:

- Definir una xarxa de camins d'acord amb un model territorial que té en compte la funció productiva i també la funció d'espai obert ciutadà del sòl no urbanitzable tenint en compte el seu encaix en l'àmbit del conjunt del pla de Bages.
- Donar resposta a la doble funcionalitat territorial de la xarxa de camins: la funcionalitat lligada al desenvolupament socioeconòmic de l'activitat agropecuària i la funcionalitat lligada a l'ús de lleure ciutadà. Per tant, es pretén garantir adequadament tant l'accessibilitat rodada i motoritzada al sòl no urbanitzable -per permetre'n el desenvolupament econòmic i la seva vigilància- com l'accés ciutadà a l'espai obert com a espai cultural, de coneixement i de lleure.
- Fixar criteris de gestió de la xarxa que incloguin aspectes com l'ús, la vocació pública, la garantia de pas o el manteniment.
- Detectar els punts crítics en la continuïtat dels camins en les zones de pas d'infraestructures territorials.
- Definir propostes d'actuacions que permetin completar i racionalitzar la xarxa.
- Cartografiar les traces de la xarxa històrica de camins.
- Protegir els elements amb valors històrics i paisatgístics de la xarxa.
- Fixar criteris constructius (pavimentació, drenatges, vores) i de senyalització de la xarxa proposada.

Finalment, un dels altres objectius que s'ha fixat el pla ha estat el de fixar una toponímia dels camins per tal que tots ells puguin ser denominats, localitzables i, si es creu oportú, senyalitzats. Així doncs, el pla planteja criteris per a la seva senyalització amb un nom consensuat i a quins punts principals del territori porta.

La tramitació i la participació

El Pla de Camins que va ser aprovat inicialment per junta de govern el 26 d'abril del 2016. Després es va fer una presentació púbica del document oberta als ciutadans. Entre el 9 de maig i l'1 de setembre del 2016, el Pla especial va restar en exposició pública i s'hi van presentar un total de 8 al·legacions. Entre els mesos de juny i octubre del 2016, l'Ajuntament va celebrar reunions amb les entitats i col·lectius socials i econòmics implicats. Durant aquest període també es van celebrar reunions amb representants de les diferents àrees agrícoles de Manresa.

El dia 12 de gener del 2017 es va rebre l'informe del Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat. Fruit de les vuit al·legacions presentades durant el període d'informació pública (de les quals set han estat acceptades) i de les converses amb les entitats i col·lectius socials i econòmics implicats, i d'acord amb els informes sectorials sol·licitats, s'ha redactat el document que finalment ahir es va aprovar per unanimitat avui portem a aprovació. Un cop aprovat provisionalment, el pla serà tramès a la Comissió Territorial d´Urbanisme de la Catalunya Central.

Segons el regidor d'Urbanisme i Llicències, Marc Aloy, "aquest és un document cuit a foc lent, treballant amb els diversos sectors agrícoles de la ciutat, amb la Unió de Pagesos i amb la Junta de la Sèquia, ja que para una especial atenció als camins de la Sèquia", i ha afegit "que aquest és un pla pioner al nostre país, ja que és el primer que serà aprovat. És una eina fonamental per la bona gestió del nostre espai obert".