Passeig del riu

Els arquitectes proposen soterrar la via fins a una nova estació al Congost i fer un gran parc al costat del Riu

La Delegació del Bages-Berguedà del COAC va presentar una proposta "volgudament agosarada" que pretén convidar a reflexionar i posar en valor el potencial urbanístic de Manresa, així com tenir il·lusió per la ciutat i el seu futur

| 22/11/2017 a les 18:15h
Arxivat a: Municipis, urbanisme, passeig del Riu, arquitectes, COAC
Plànol de la proposta d'entrada a la ciutat | COAC
La Delegació del Bages-Berguedà del COAC va presentar el passat dilluns una proposta ambiciosa d'urbanització del sector Passeig del Riu de Manresa a l'altura del colze abans de l'estació de la Renfe. L'estudi realitzat proposa canviar el traçat de les vies d'Adif i fer un túnel sota la torre Santa Caterina que condueixi els combois fins a una nova estació a la zona del Congost, per alliberar espai i generar zona verda.

La iniciativa, "volgudament agosarada", pretén convidar a reflexionar i posar en valor el potencial urbanístic de Manresa, així com tenir il·lusió per la ciutat i el seu futur.

Aspectes rellevants de la proposta

La proposta d'urbanització suprimeix la barrera física de les actuals platges de vies, recupera la voluntat de traslladar la nova estació de Renfe prevista al Nou Congost. El projecte possibilita la reconversió de l'actual estació, deixant una sola via de connexió, a manera de tramvia, entre les dues estacions.

La ubicació de la nova estació al Nou Congost possibilita suprimir l'actual traçat i fer-ne un d'alternatiu amb túnel, a manera de variant, passant per sota de la Torre de Santa Caterina, eliminant l'actual impacte visual.

En aquest sentit, la supressió de les actuals platges de vies regenera el paisatge de l'arribada a la ciutat pel camí de Sant Ignasi des de la Torre de Santa Caterina.
 

Simulació de l'aspecte del parc des de la vora sud del Cardener. Foto: COAC


Al treure les platges de vies, se segueix el concepte de recuperació dels cursos fluvials, les anomenades vies blaves, generant un gran espai de parc fluvial que es pot dotar de continguts d'oci, culturals, restauració, etc.

Així, es recupera el riu com a actiu patrimonial i obre la ciutat cap a les activitats que al seu voltant s'hi generin. La posada en valor del parc fluvial genera sinergies molt positives pel que fa al Nucli Antic.

I el parc fluvial resultant relliga el patrimoni industrial de la Fàbrica Blanca, la Vermella, la dels Polvorers i l'antiga estació de Renfe, generant un conjunt d'equipaments públics o privats articulats entre ells.

Els ponts actuals i noves passeres de vianants permetran connectar les dues parts del parc, a banda i banda del riu, sense la barrera de les vies. La proposta adverteix que el trasllat de les platges de vies i l'activitat associada, s'ha d'estudiar entre els Condals i Sant Vicenç de Castellet, buscant la interconnexió entre les línies d'Adif i les de FGC, que a la vegada cal enllaçar amb el Corredor Mediterrani. 

La proposta, a més, posa en valor la cornisa patrimonial històrica de la ciutat, formada per la Seu i la Cova de Sant Ignasi. Per tal de fer accessible el mirador privilegiat que representa l'entorn de la Torre de Santa Caterina, es proposa un ascensor panoràmic en la zona més vertical de la balsera, a la part posterior de la actual estació de Renfe.

La proposta, finalment, adverteix que cal complementar la proposta amb un estudi de modificació de la vialitat actual per generar una zona de baixa intensitat de trànsit. 

COMENTARIS

és bo somiar, però sense oblidar la realitat
Fina Bages, 22/11/2017 a les 21:17
Interessant
+55
-4
Com farem totes aquestes obres fantàstiques o fantasioses, quan no som capaços de fer instal·lar unes escales mecàniques o un ascensor per creuar les vies. Com podem permetre els problemes que tenen amb aquesta estació la gent amb mobilitat reduïda anys i anys, quan en estacions de pobles petits fa anys que en tenen. Potser que posem els peus a terra i ens ocupem de les necessitats immediates dels usuaris d'aquest transport públic. Entre el tren i el bus, anar a Barcelona és un esport de risc i som la riota de la capital.
Em sembla fantàstic, però amb quin finançament ?
Albert Sellarés, 22/11/2017 a les 21:54
+7
-1
Em semblaria fantàstic que Manresa pogués gaudir d'una estació intermodal al congost i a més es poguessin alliberar les platges de vies que fan de frontera entre la ciutat i el barri de l'estació.

Però no fem volar coloms i posem el peus a terra. Falta el finançament i començar a treballar en el projecte. Ja es hora que es fassi una obra de gran abast que aglutini la il.lusió de molts manresans.
És bo començar a parlar-ne.
Gregori Garcia Lladó, 22/11/2017 a les 23:33
+4
-3
Manresa té un potencial enorme per als urbanistes, són ells els que han de proposar projectes i els ciutadans fer-se'ls seus. La financiació ja la buscarem !! Que no vol dir que sigui fàcil.
Somnis de Santa Caterina
Anònim, 23/11/2017 a les 10:29
+5
-3
No es gasta ni un chavo la Generalitat amb nosaltres, i ho farà l'estat dels espanyols?
No, per favor.
Anònim, 23/11/2017 a les 11:05
+10
-2
No cal que feu res, només és te de veure com teniu el Parc del Cardener, o el desproposit que representa el parc Vila-Closes. ¿Ja teniu preparat el formigó omnipresent en totes les vostres obres? L'aparcament, és clar sera de pago, ¿no? Despres haureu de posar més zona blava per cubrir els costos. No cuideu els parcs i plaçes que tenim, fen de Manresa una ciutat gens atractiva. Per favor, és millor que no feu res.
Fer volar coloms
Anònim, 23/11/2017 a les 11:09
+11
-2
I si en lloc de fer volar coloms, arreglesim els paviments dels carrers de Manresa que fan pena.
Primer les comunicacions amb Barcelona
Anònim, 23/11/2017 a les 12:44
+11
-0
Està molt bé com a idea, de moment per això el millor és guardar-la al calaix, el que li cal a Manresa és un fron comú i efectiu, mque superi les disciplines de partit, per millorar les comunicacions amb Barcelona, especialment les comunicacions per carretera, les més factibles de millorar.
Bla,bla,bla
Anònim, 23/11/2017 a les 14:01
+5
-0
El 23 de Novembre fum, fum, fum ......
Els Comdals
Anònim, 23/11/2017 a les 21:20
+15
-2
A veure, una miqueta de sentit comú. Després de dir la tonteria del segle, com suposa foradar Manresa per sota per fer una estació terme de Renfe, una obra faraònica impossible per una ciutat de 75000 h, potser seria estudiable per una de 250000 cap amunt, caldria aportar una miqueta de sentit comú.

Al Congost no és pot ubicar, encara que no ho sembli el Congost fa pujada i la línea de FFCC de Adif, (abans Renfe i abans d'aquesta, Companyia de Ferrocarrils del Nord d'Espanya) també té una forta rampa fins a Rajadell. Això, que ja es va estudiar en el seu dia, (fa més de 150 anys quant va arribar el tren a Manresa), implica que una estació necessita ser instal·lada en una zona completament plana. Els trens convencionals no superen rampes superiors a un 2.5%, fora de l'AVE o de trens de muntanya amb limitacions notables d'explotació.

On si és viable instal·lar un baixador és a on antigament ja hi era l'antic baixador dels Comdals. Requisits: habilitar una bona explanada de parquing disuassiu, de fet ara ja hi és, i cumplimetar l'enllaç del centre ciutat amb el nou Baixador amb una connexió de BUS que integraria una tarifa combinada BUS + TREN, (quelcom semblant al que ja funciona a la zona metropolitana).

Més simple, més econòmic, viable a curt termini i menys faraònic.
M´Agraden els trens
Anònim, 23/11/2017 a les 23:05
+5
-0
Està clar que Catalunya és tan o més anti-ferroviaria com ho és Espanya. També us fa nosa l´estació de la Renfe ... La estació de Manresa està a menys de 10 minuts del centre caminant , ara que el tren de Ercros ( Saler ) deixa de funcionar. Tan sols rodalies a Barcelona i regionals a Lleida, es el que veure´m a Manresa. Jo faria una aposta clara pels trens directes a Barcelona ... amb la saturació del tram de Plaça Catalunya , a l´alçada de Moncada Bifurcació, moltes circulacions poden desviar-se per Passeig de Gràcia , Barcelona Sants, amb uns temps de viatge de 1h.05 minuts. El país en general i Manresa en particular , tenen al meu entendre , infinites prioritats. Salut

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
01/01/1970
Relació de serveis funeraris al Bages per al dia 13
01/01/1970
Tindrà lloc aquest diumenge a dos quarts d'onze del matí
01/01/1970
Hi intervindran el regidor vigatà Joan Coma i la militant manresana Gemma Boix
Anna Gabriel davant del faristol a l'acte central de la CUP al Bages | Pere Fontanals
Pere Fontanals
01/01/1970
Ramon Vancells avisa que "la postura de la CUP serà de bloqueig davant un hipotètic govern unionista" | La formació rupturista omple el Teatre Conservatori amb Meritxell Prat, Bel Olid, l'exdiputada i l'exalcalde de Monistrol de Calders
«Els tres aniversaris» es veurà al Kursaal a primers de desembre | Promocional
01/01/1970
Al Kursaal, el diumenge 17 de desembre