Igualtat i apoderament

Creu Roja idea un «supermercat» per implicar els pares i mares en la tria de regals de Nadal

Es tracta d'una iniciativa innovadora que, tal com explica el president de l'entitat, "apoderarà les famílies"

per Aina Font Torra, Manresa, 21 de novembre de 2017 a les 13:57 |
Un voluntari de Creu Roja Manresa classificant els regals per la Campanya de Joguines | CRM
Aquesta informació es va publicar originalment el 21 de novembre de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Fa vint-i-cinc anys que Creu Roja Manresa duu a terme, en el marc de les festes de Nadal, la Campanya de Joguines, una iniciativa que busca aconseguir que tots els infants, vinguin d'on vinguin i es trobin en la situació que es trobin, tinguin un regal nou el dia de Reis. En aquest sentit, cada mes de novembre i desembre, els voluntaris i treballadors de l'entitat concentren els seus esforços en aconseguir que tots aquells nens i nenes en situació de vulnerabilitat derivades de Serveis Socials de l'Ajuntament, rebin una joguina.

El funcionament de la campanya és simple. Primer de tot, cal tenir joguines (han de ser noves), la majoria de les quals arriben de la mà de ciutadans a nivell particular que, o bé les porten presencialment al local de Creu Roja o bé fan un ingrés econòmic al seu número de compte. En aquest segon cas, és la gent de l'entitat qui s'encarrega d'anar-les a comprar.


Després d'això s'elabora una llista de les famílies que s'han d'atendre, especificant el nombre de fills i l'edat de cadascun d'ells. Un cop acabat aquest procés, els voluntaris trien els regals per a cada infant (segons l'edat) i els posen en una bossa que, posteriorment, passaran a buscar els pares i mares.

Aquest mecanisme, però, fa aigües. I és que segons el president de Creu Roja Manresa, Miquel Riera, "hem de deixar de ser tan assistencialistes i promoure l'apoderament d'aquestes famílies en situació de vulnerabilitat". De fet, aquesta voluntat de "no donar-ho tot fet i mastegat" ja es va fer palesa a la capital del Bages amb les targetes BonÀrea i Decathlon. "Ara les famílies ja no ens vénen a buscar el menjar a nosaltres, sinó que el que fem és donar-los una targeta perquè puguin anar a l'Àrea de Guissona a comprar el que necessiten, tenint en compte que el pressupost que conté els ha de durar un temps determinat", exposa Riera. El mateix passa amb les targetes Decathlon: cada hivern les famílies poden anar a comprar roba d'abric.

Seguint, doncs, amb aquesta línia, des de Manresa s'ha decidit repensar la Campanya de Joguines "perquè els pares i mares s'hi impliquin més". La idea que han tingut és convertir una part de la seu de l'entitat en una mena de supermercat de joguines, en el qual "els progenitors triaran quines es volen endur pels seus fills", exposa el president, que recalca que "nosaltres no volem fer de pares dels infants: volem donar eines perquè els pares i mares puguin exercir com a tal".

La Campanya de Joguines arriba, cada any, a més de cinc-cents infants de Manresa. Això és possible, en gran part, gràcies a les aportacions a nivell individual dels ciutadans. Unes aportacions que Riera insta a seguir-les duent a terme, ja sigui comprant una joguina i portant-la a la seu de Creu Roja, o fent un ingrés al número de compte de l'entitat, que es pot demanar trucant al 938 72 56 44 o enviant un correu a manresa@creuroja.org.


Totes aquelles persones que vulguin posar el seu granet de sorra per a la campanya, podran portar les joguines noves (amb el requisit que no poden ser sexistes ni violentes) fins el 22 de desembre al local de Creu Roja Manresa, ubicat al carrer Joc de la pilota, número 6. L'horari de recollida serà, de dilluns a divendres de nou del matí a una del migdia, i els dimarts, dimecres i dijous, de tres a sis de la tarda.

 

Participació