La Producció Nacional de Dansa arriba aquest divendres al Kursaal

Estrenada al Mercat de les Flors de Barcelona, l'obra, amb coreografies de López Espinosa i Noone, farà gira per dinou teatres municipals de Catalunya

La Producció Nacional de Dansa es podrà veure al Kursaal
La Producció Nacional de Dansa es podrà veure al Kursaal | Promocional
Redacció
02 de novembre del 2017
Actualitzat a la 13:40h
La Sala Gran del Kursaal acollirà aquest divendres, 3 de novembre a les 21h, la Producció Nacional de Dansa, un muntatge amb un programa doble amb L'estol de Roser López Espinosa i Many de Thomas Noone. 

Per tal de visibilitzar, compartir i apropar a públics més amplis els creadors del país, el Pla d'Impuls a la Dansa de la Generalitat de Catalunya -amb la complicitat dels equipaments escènics municipals i del Mercat de les Flors de Barcelona- produeix aquest espectacle de gran format escènic, amb vuit ballarins dalt l'escenari, que es va estrenar el 28 de setembre al Mercat de les Flors i que farà gira per 19 teatre municipals de Catalunya. 

Roser López Espinosa, formada a Amsterdam, ha treballat amb coreògrafs catalans com Àngels Margarit, Cesc Gelabert, Iago Pericot o Pere Faura. Des de l'any 2006 també desenvolupa la seva pròpia obra com a creadora, que li ha valgut el reconeixement amb diversos premis i és regularment present a escenaris internacionals. La peça que presenta, L'estol, pren com a partida el fascinant viatge de migració de les aus i el desig de volar. És una proposta que neix de l'imaginari de Lowland, un duet d'alta fisicalitat estrenat al 2013 al Mercat de les Flors.

Thomas Noone treballa amb la seva pròpia companyia a Barcelona des de 2001. També treballa com a coreògraf convidat per a companyies internacionals. Des de 2006 és director artístic del festival Dansat. El 2011 va rebre el Premi Ciutat de Barcelona. Noone proposa Many, una peça abstracta que té com a fil conductor el moviment i la música per abordar el tema de l'individu versus el grup. Many es un espectacle originalment creat i produït pel Ballet de l'Opéra National du Rhin.

En acabar l'espectacle hi haurà una xerrada amb la coreògrafa Roser López Espinosa i els ballarins de la Producció Nacional de Dansa. 

Les entrades per veure la Producció Nacional de Dansa tenen un preu de 24€ (22 euros amb Carnet Galliner, majors de 65 anys i menors de 25 anys). Més informació a les taquilles, per telèfon (938723636) i per internet.

L'estol, de Roser López Espinsa

L'estol pren com a partida el fascinant viatge de migració de les aus i el desig de volar. És una proposta que neix de l'imaginari de Lowland, un duet d'alta fisicalitat estrenat al 2013 al Mercat de les Flors. L'estol aporta aquest imaginari físic a peça de gran format i es centra en l'entramat de cossos i de complicitats possibles dins del grup per avançar plegats i aconseguir un objectiu comú: volar a través d'immensos paisatges i arribar al punt de destinació. És un viatge en grup que ens retorna a l'animalitat del cos i del moviment, a l'aprenentatge, l'esforç i la resistència, la bellesa, l'esperit de superació i l'esperit de llibertat. Un paisatge ple de complicitat per resistir la travessa i els seus obstacles. Un imaginari ple de llum i vitalitat, amb fisicalitat forta i alhora amb molta delicadesa. Un joc d'enginy per desplegar les pròpies ales, L'estol és la gran formació d'ocells que es mou al cel com si fos un. Al capvespre el cel es cobreix de murmuris.

Roser López Espinosa és llicenciada en dansa contemporània per l'MTD de la Theaterschool, Escola Superior d'Arts d'Amsterdam (AHK). L'any 2005 va obtenir una beca danceWEB a Viena i es va estar entrenant amb l'ex-entrenador olímpic de gimnàstica Jaume Miró. Ha actuat als Països Baixos amb Katie Duck (Magpie Music Dance Company), Marta Reig Torres i Pere Faura. A Barcelona, ha treballat sobretot amb Àngels Margarit (Cia. Mudances) i també amb Cesc Gelabert i Isaki Lacuesta, Iago Pericot, Las Malqueridas i Bebeto Cidra, entre altres artistes.

Des de l'any 2006 també ha desenvolupat la seva pròpia obra com a creadora, amb els espectacles The Lizard's Skin, Còncau, Miniatura i Stranger & Stranger. Aquesta tasca li ha valgut el reconeixement internacional, amb premis als certàmens Masdanza, Burgos-NY i el Certamen Coreogràfic de Madrid. Miniatura va ser seleccionada per la xarxa Aerowaves l'any 2011.

L'any 2013 va estrenar Lowland, un duet en coproducció amb el Mercat de les Flors que des d'aleshores segueix de gira internacional. El 2014 va crear Hand to Hand per a la companyia de dansa Conny Janssen Danst, de Rotterdam, en coproducció amb Dansateliers. Obra que va resultar seleccionada per a la gira que la companyia dur a terme la primavera del 2015. Estrena Novembre al Moving Futures Festival de Rotterdam al 2015, en coproducció amb Dansateliers i el suport del Graner fàbrica de creació i de La Pedrera a Barcelona. 

El 2016 crea The flock, peça curta per a 18 ballarins a partir del treball físic de Lowland, per a la MTD2/Escola Superior d'Arts d'Amsterdam. The flock és seleccionada per al 30è Festival Holandès d'Acrobàcia. Al 2016 crea també Solo per a Sala da Ballo per a RE-AL Dances al festival Teatro A Corte a Torino (Itàlia). Al 2017 crea Trama per a 14 ballarins estudiants del Conservatori Superior de Dansa de l'Institut del Teatre de Barcelona. També al 2017 crea La despedida per a 19 estudiants de dansa a la Universitat de Belles Arts de Querétaro (Mèxic).

Roser López Espinosa és artista associada a La Caldera – Centre de creació de dansa i arts escèniques contemporànies de Barcelona des del 2012. És professora al Conservatori Superior de Dansa de l'Institut del Teatre de Barcelona i professora convidada a centres i festivals internacionals. Interessada en l'acrobàcia i les disciplines del circ, ofereix assessorament coreogràfic per l'espectacle L'home que perdia els botons de la cia Circ Pànic (Premi Zirkòlica al Millor espectacle de circ de carrer 2012).

El seu treball de creació ha format part de programacions internacionals de referència a Europa, així com a Egipte, Canadà, Argentina, Xile, Panamà i Japó.

Many, de Thomas Noone

Many és una peça abstracta per 8/10 ballarins on la narrativa sorgeix del mateix moviment i organització del grup. El fil conductor és la dinámica del moviment i la música, que porta a l'espectador des del principi fins al final. La temática es centra en l'individu versus el grup, quan lluitem per a destacar o intentem desaparèixer entre la massa. La paradoxa de voler ser individu però no voler patir la vulnerabilitat de l'ésser solitari, o agonitzar entre l'homogeneïtat per beneficiar-se de l'anonimat del grup.

La música la signa Philip Sheppherd, destacat compositor que ha creat i interpretat nombroses bandes sonores como ara la de Sacred Monsters d'Akhram Khan i Sylvie Guillem.

Thomas Noone és un coreògraf amb un estil físic, atlètic i poètic que s'ha convertit en el segell de les seves creacions. Treballa amb la seva pròpia companyia a Barcelona des de 2001. Des d'aleshores ha creat una veintena d'espectacles de variats formats que han girat regularment per Catalunya, Espanya, Europa, Amèrica del Sud i altres països com ara Corea o Beirut, participant en destacats festivals i cites internacionals com ara el PAMS de Seul, la Tanszmesse de Dusseldorf o al prestigiós Southbank Center de Londres. 

És director artístic del festival Dansat des de 2006 i assessor de dansa de la programació regular del SAT!. Ha organitzat per al teatre activitats addicionals de caràcter internacional. L'any 2011 va rebre el Premi Ciutat de Barcelona per la seva tasca creativa i per la feina feta en la difusió i visibilització de la dansa amb el sat! teatre.

També ha treballat com a coreògraf convidat per a companyies internacionals com ara Norrdans (Suècia), Ballet du Rhin (França), Company E (Washington), Stopgap (Gran Bretanya) o el Tanztheater de Munster (Alemanya).

Entre les seves darreres creacions per altres formacions trobem Beautiful Beast l'any 2013 per la companyia sueca Norrdans, una coreografia per a 8 ballarins i l'ensemble musical Gjallahorn. El 2014 col·labora amb el Ballet Nacional de Peru creant Orpheus and Euridice per 20 ballarins, peça estrenada al Teatro Nacional de Lima. El 2017 presenta Don Q, creació basada en el Don Quixot de Cervantes per a 14 ballarins del Ballet Nacional Chileno, amb música de Minkus interpretada per l'orquestra simfònica del país i dirigida per Jorge Rotter. 

El 2015 crea Medea per la seva companyia en coproducció amb el Mercat de les Flors, obra que va rebre el Premi de la Crítica al millor espectacle de dansa de l'any. Medea continua en gira nacional i internacional, combinant calendari amb altres creacions en repertori de la Thomas Noone Dance com el familiar Alicia o el programa doble Breathless/Until the End.

Actualment esta treballant en Perverso, peça de carrer que se estrena a Sundsvall, Suècia el 6 de juny i en Closer, una peça per espais no convencionals en la qual ha buscat la complicitat de artistes del circ, tot buscant noves poétiques corporals que el permetin seguir avançant en la relació d'apropament amb el públic.

Fitxa artística de la Producció Nacional de Dansa

L'estol

Dedicada als “ocells” d'Amsterdam (MTD).

Coreografia i direcció Roser López Espinosa / Ballarins Iris Borrás Anglada, Nora Baylach Delgado, Samuel Minguillón, Maria Hernando Blasco, Enrique López Flores, Roberto Provenzano, Daniel Rosado Ávila, Andrea Vallescar García O'meany / Disseny il·luminació Joana Serra / Col·laboració Katinka Marac / Assessoria espai Max Glaenzel / Música original Ilia Mayer i Mark Drillich / Disseny vestuari Lluna Albert, Roser López Espinosa / Producció vestuari Lluna Albert, Marc Udina / Assistents en pràctiques Ana Barroso, Albert Bassas / Agraïments John Ashford per encendre la guspira, als alumnes de la MTD2 de la Theaterschool d'Amsterdam (AHK), a Domènec López, Sergio Roca Saiz i Rosa Espinosa

Many*

Coreografia i direcció Thomas Noone / Assistent coreògraf Núria Martínez / Ballarins Iris Borrás Anglada, Nora Baylach Delgado, Samuel Minguillón, Maria Hernando Blasco, Enrique López Flores, Roberto Provenzano, Daniel Rosado Ávila, Andrea Vallescar García O'meany / Disseny il·luminació Jimmy Ström / Escenografia Max Glaenzel / Música original Philip Sheppard / Disseny vestuari Thomas Noone, Marc Udina / Producció vestuari Marc Udina 

*Many és un espectacle originalment creat i produït pel Ballet de l'Opéra National du Rhin.

Repetidora i coordinació artística en gira Laura Vilar

Equip tècnic en gira : Coordinació tècnica Toni Ubach i Oscar Villar / Llums Joana Serra / So Marina Ballestà / Maquinària Anna Cuscó-Daniel Pino / Producció en gira i regidoria Tamara Rodríguez / Sastreria Maria José Torres 

Producció Generalitat de Catalunya / Producció executiva i coordinació Mercat de les Flors / Amb la col·laboració Teatre Zorrilla (Badalona), Teatre Municipal El Jardí (Figueres), Teatre Municipal (Girona), Teatre Auditori (Granollers), Teatre Joventut (L'Hospitalet), Teatre de la Llotja (Lleida), Kursaal (Manresa), Teatre Monumental (Mataró), Teatre Principal (Olot), Teatre Fortuny (Reus), Teatre Principal (Sabadell), Teatre-Auditori (Sant Cugat), Teatre Josep Maria de Sagarra (Santa Coloma de Gramenet), Teatre Alegria (Terrassa), Teatre Auditori Felip Pedrell (Tortosa), Teatre L'Atlàntida (Vic), Atrium (Viladecans), Teatre Principal (Vilanova i la Geltrú) / Residència Graner fàbrica de creació.