Infraestructures

Territori invertirà prop de 6 milions en obres de seguretat viària a la C-55 i la C-58

El Departament licita els treballs per reforçar la separació dels sentits de la circulació amb l'objectiu de minimitzar el risc de xocs frontals

| 10/08/2017 a les 13:04h
Especial: C-55 i C-16
Arxivat a: Municipis, C-55, carreteres, C-58, Territori

Mapa de les obres a la C-55 i C-58 Foto: Territori

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha iniciat la licitació, per un valor de 5,9 milions d'euros, d'obres de millora a la C-55 i a la C-58, entre els termes municipals de Collbató (Baix Llobregat) i Castellbell i el Vilar. Aquesta actuació s'emmarca en el conjunt de mesures que el Departament està desplegant en aquest corredor viari per afavorir la seguretat i la mobilitat. Es preveu que els treballs, que abasten un total de 8,5 quilòmetres, comencin l'hivern vinent i tinguin un termini d'execució de nou mesos.
 
Entre les mesures que la Generalitat està aplicant en aquest entorn, cal remarcar aquelles encaminades a reforçar la separació entre els sentits de la circulació, amb l'objectiu de minimitzar el risc de xocs frontals.

És també el cas de les obres que ara es liciten, que comprendran el tram de la C-55 entre la zona de Can Gomis, a Collbató i la connexió amb la C-58 –uns 7 quilòmetres– i entre aquest punt i el túnel de la Bauma –1,5 quilòmetres. A més, les obres comportaran la millora del ferm d'aquestes carreteres, amb el tractament previ específic d'aquells punts que presentin més desgast o algun desperfecte. En aquest entorn, la C-58 registra un trànsit d'uns 18.000 vehicles diaris i la C-55, uns 27.000.
 
Aquesta actuació es pot dividir en els trams següents:
 
- Can Gomis (600 metres).  Es preveu la remodelació de la intersecció existent entre la C-55 i la B-112, on també se situa l'accés cap al pont que comunica amb l'Aeri de Montserrat. Així, es preveu la formació d'un enllaç amb carrils centrals d'espera i illetes per a canalitzar els moviments, de manera que es reordena aquest àmbit, en una actuació que es complementa amb l'obra en marxa en el tram de la C-55 anterior. El nou accés es configura també com a zona de canvi de sentit per als vehicles que surten de la zona d'aparcament existent al marge de la carretera i que volen retornar en direcció Barcelona.
 
Al tronc de la carretera, es crea una banda zebrada central amb balisa per a la separació de fluxos de vehicles, de 60 centímetres d'amplada. D'altra banda, s'eixamplarà i es pavimentarà el camí de vianants que voreja l'exterior de la carretera des del Pont de l'Aeri i les zones de Can Gomis i els diversos camins d'accés al massís de Montserrat. Es protegirà els vianants mitjançant una barrera de formigó.
 
- Tercer carril en un tram d'1,1 quilòmetres, entre Can Gomis i Monistrol de Montserrat. Es preveu la implantació d'un tercer carril en sentit Barcelona, mitjançant l'eixamplament de la carretera, a més de projectar una barrera de formigó que separi els dos sentits de circulació. En dos trams, la nova plataforma transcorrerà en voladiu per la proximitat, en un nivell inferior, del riu Llobregat.
 
- Travessera de Monistrol de Montserrat (1,4 quilòmetres): Al pas de la carretera C-55 per l'interior de Monistrol de Montserrat, es preveuen diverses actuacions de caire urbà per afavorir la seguretat dels moviments de vehicles en les interseccions i del pas de vianants.
 
- Tram entre l'enllaç del cremallera de Montserrat i la connexió amb la C-58 (1,5 quilòmetres). En aquest tram, s'amplia la separació central actual amb un zebrejat de 60 centímetres d'amplada i es col·loquen balises cilíndriques.
 
Es remodelarà l'actual enllaç entre la C-55 i la C-58, per millorar-ne les prestacions; en concret, en la incorporació cap a la C-55 en sentit Manresa. Així, el llaç de canvi de sentit i el ramal actuals se substituiran per un nou ramal d'un carril de 400  metres de longitud, que connectarà directament ambdues carreteres. Es formarà també un carril d'acceleració de 200 metres de longitud.
 
- Túnel de Bogunyà i àmbit de Castellbell i el Vilar (2,5 quilòmetres). En el túnel, es reconfiguraran els carrils per implantar un espai central zebrejada de 60 centímetres d'amplada. A la resta del tram, també s'instal·laran balises.
 
- Tram de la C-58 (1,5 quilòmetres): També es disposarà una banda zebrejada de 60 cm i es col·locaran balises cilíndriques.
 
Millores a la C-55
 
Aquesta actuació s'afegeix als treballs de millora que el Departament de Territori i Sostenibilitat ha dut a terme en els últims anys a la C-55. Pel que fa a actuacions en marxa o que estan programades, cal remarcar:

- Implantació d'un tercer carril a la C-55, a Collbató: Estan en execució des del mes passat les obres per a implantar un tercer carril i una barrera central de separació en el tram just anterior a l'obra que ara es licita. El carril addicional previst es formarà en el sentit Manresa i tindrà 1,1 quilòmetres de longitud, per donar més capacitat i seguretat a la carretera. També es col·locarà al centre de la via una barrera de seguretat de formigó per reforçar la separació dels dos sentits de circulació i evitar els xocs frontals. Les obres, amb un pressupost de 2,8 milions d'euros, finalitzaran la primavera de 2018.

- Sistema de gestió intel·ligent de la mobilitat al corredor de la C-55, C-16 i C-58, a l'entorn de Manresa: Inclou la instal·lació de sistemes de detecció d'incidències, càmeres de vigilància i panells amb senyalització variable. Es preveu iniciar les obres durant aquest estiu, amb una inversió d'uns 2,3 milions d'euros.

- Millora de la seguretat viària a la travessera de Castellgalí: Actualment, està en licitació la millora de la seguretat viària a la travessera de Castellgalí i altres punts de la C-55. Les obres començaran l'últim trimestre de 2017, amb un pressupost de 520.000 euros.

COMENTARIS

LA C-55 MANRESA-solsona - el tram oblidat..
Anònim, 10/08/2017 a les 14:09
+14
-8
Un cop més, el tram Manresa-Solsona queda fora de qualsevol previsió de millora de seguretat. I continua mal asfaltada fins a passat Callús, direcció nord. Carretera amb un alt índex d'accidents i suportant més i més camions de transport d'Iberpotash i altres, a gran velocitat...

Matem la comarca
Anònim, 10/08/2017 a les 20:18
+13
-4
I el tram sud, cada dia més ratera! No és pot fotre una mitgera sense desdoblar en una carretera de més de 36.000 vehicles diaris. On estan els nostres polítics per defensar aquesta comarca? Són uns llepes que només diuen amén a totes les bestieses que fan per afavorir Ferrovial.
Finalment no podrem moure'ns de Manresa
Anònim, 11/08/2017 a les 11:17
+8
-2
No n'han tingut prou amb l'experiencia religiosa del que ens han deixa't a la c-55 que a mes a mes ho allargaran encara mes enlla.
Seriosament, aixo no es normal. Amb la densitat de transit que absorveix aquesta carretera, que pretenen? que tots passem per l'autopista o que passa aqui? I els alcaldes no pensen fer res de res? A fer l'egipci o com funciona aixo?
DESDOBLAMENT C-55, NO PEDAÇOS
PLATAFORMA CIUTADANA NO MÉS MORTS PER LA C-55, 12/08/2017 a les 07:29
+7
-0
Sabeu quina és la densitat màxima de trànsit diari a la C-16 nord al Berguedà en dades de l'any 2015, i que la conselleria de Territori vol desdoblar: 12.174 vehicles dia!!!
Sabeu quina és la densitat màxima de trànsit diari a la C-55 sud Bages-Baix Llobregat Nord en dades de l'any 2015, i que la conselleria de Territori NO vol desdoblar: 36.335 vehicles dia!!!
Felicitats a la gent del Berguedà!!! i per la gent del Bages i el Baix Llobregat Nord pel premi rucs de dos segles!!!
Si és manifesta un de sòl, el "maxaquen" si són milers és més difícil.
Plataforma c.55
Anònim, 12/08/2017 a les 08:08
+1
-1
On sou que no us escolto...

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
01/01/1970
Relació de serveis funeraris al Bages per al dia 13
Anna Gabriel davant del faristol a l'acte central de la CUP al Bages | Pere Fontanals
Pere Fontanals
01/01/1970
Ramon Vancells avisa que "la postura de la CUP serà de bloqueig davant un hipotètic govern unionista" | La formació rupturista omple el Teatre Conservatori amb Meritxell Prat, Bel Olid, l'exdiputada i l'exalcalde de Monistrol de Calders
La número 2 del PP, Andrea Levy, conversa amb clients del mercat ambulant de la Font | Pere Fontanals
Pere Fontanals
01/01/1970
La número 2 del PP reparteix clavells i rialles blanques en el popular mercat manresà dels dimarts
El conseller Rull es dirigeix a un auditori ple de gom a gom | David Garriga
Pere Fontanals | 4 comentaris
01/01/1970
El conseller, just una setmana després del seu alliberament, ha compartit cartell amb Elsa Artadi, Pilar Calvo, Joan Torres, David Bonvehí i Valentí Junyent en l'acte central de Junts per Catalunya al Bages
«Els tres aniversaris» es veurà al Kursaal a primers de desembre | Promocional
01/01/1970
Al Kursaal, el diumenge 17 de desembre