Aparcar el llibre de text per viure la creació musical en primera persona

Els alumnes de 6è de primària de l'escola FEDAC de Manresa han gravat una cançó i un videoclip amb l'objectiu d'aprendre música a través d'una mirada més professional

VÍDEO Videoclip dels alumnes de 6è de l'escola FEDAC Manresa
VÍDEO Videoclip dels alumnes de 6è de l'escola FEDAC Manresa | FEDAC
27 de juny del 2017
Actualitzat a les 21:55h

David Bernal, el professor de música de l'escola FEDAC de Manresa va decidir, el mes de març, deixar en un segon terme el llibre de text de la seva assignatura i donar l'oprtunitat, als alumnes de 6è, d'aprendre, en primera persona, com es crea la música i tot el procés que es duu a terme des que es té una cançó fins que es dona a conèixer. 

"Aquesta idea se'm va acudir quan em vaig adonar que les classes que feia eren bastant monòtones i repetitives, sempre amb el llibre de text com a pilar per a impartir les classes", explica Bernal. Quan va arribar l'hora d'encarar el segon trimestre del curs, el professor de música va plantejar un repte als seus alumnes: "aprendrem a fer música de veritat". Però com? 

Primer de tot, els 50 alumnes de 6è dividits en dues classes es van posar per grups. Tots ells van escollir una cançó. La premissa del professor era que havia de ser en anglès. Totes les propostes es van sotmetre a votació popular. Finalment en van quedar dues: Can't stop de feeling, de Justin Timberlake i Cake by the Ocean, de la banda americana de pop-rock DNCE. Els vots van fer que guanyés la darrera.

Un cop fet aquest primer pas, explica Bernal, "vaig imprimir la lletra de la cançó i vaig esborrar unes quantes paraules, deixant espais en blanc amb l'objectiu que, a través de l'escolta, els mateixos alumnes escrivíssin els mots que faltaven". És en aquest punt on el projecte no només vincula l'assignatura de música sinó que també ho fa amb la d'anglès. "Vam traduir tota la cançó i ens vam adonar que hi havia paraules una mica grolleres, que les vam substituir per mots més planers", recorda, tot posant de manifest la importància de saber què diu una cançó per a poder-la interpretar amb sentiment.

I va arribar el moment d'assajar. No només la part de l'afinació, sinó també de la pronúncia. Aquesta tasca va rebre el suport dels tutors i de la mestra d'anglès que "des del primer moment es van bolcar en el projecte", somriu Bernal, que afegeix que "el projecte ha suposat un repte per als nens i nenes pel seu plantejament globalitzador, interdisciplinari i per la metodologia emprada en l'aprenentatge tant de la lletra de la cançó com el treball vocal que s'ha dut a terme".

Finalment, tota la feina feta es va veure recompensada. L'aula de plàstica de l'escola es va convertir en un estudi de so. El productor musical Oriol Puig va ser l'encarregat de gravar les veus dels nens i nenes, que van enregistrar la peça musical per grups. En la gravació també hi va participar el cantant bagenc Jordi Repullés, vocalista del grup Hey! Pachucos.

Però les propostes no van acabar aquí. Els mateixos alumnes van proposar de fer un videoclip per il·lustrar la cançó. "D'acord, però haureu de ser vosaltres els que haureu d'elaborar l'escaleta per a tirar-lo endavant", els va dir Bernal, que els va advertir que havien de tenir molt clar què volien que aparegués a la càmera en cada moment. La gravació del videoclip- que va anar a càrrec de Biel i David Macià-, a banda de comptar amb els alumnes de 6è, també va incloure infants i professors de diferents cursos. 

"L'objectiu principal de tot això era que els nens i nenes aprenguessin
música a través d'una mirada més professional", explica el mestre, que conclou: "ha estat una gran experiència que els ha fet viure el procés de creació musical en primera persona, tot entenent que en aquest món, com en tot, no hi ha res immediat i que es necessita esforç i perseverança per aconseguir resultats".