UManresa lliura els diplomes a la primera promoció d'alumnes amb discapacitat intel·lectual

Universitat i patrocinadors han assegurat que el programa UniversiMés tindrà continuïtat

Redacció
26 de juny del 2017
Actualitzat el 27 de juny a les 12:01h
Alumnes d'UniversiMés recollint els seus diplomes
Alumnes d'UniversiMés recollint els seus diplomes | UManresa
El primer programa universitari de l'Estat espanyol adreçat a persones amb discapacitat intel·lectual amb l'objectiu d'ajudar-les a ampliar els seus coneixements culturals i socials ha estat un èxit.

En aquesta primera edició, que ha estat iniciativa d'Ampans, UManresa-Fundació Universitària del Bages i BBVA CX, hi han participat 21 persones que aquest dilluns, 26 de juny, han recollit els diplomes d'aprofitament del curs en un acte al qual han assistit tant ells com els seus familiars. L'acte també ha comptat amb la participació del president d'Ampans, Sebastià Catllà, del director general de la Fundació Universitària del Bages, Valentí Martínez, i del director territorial de BBVA Catalunya, Xavier Llinares. El programa s'ha tancat amb una valoració totalment positiva per l'impacte que ha tingut en el col·lectiu. Per aquest motiu s'ha decidit donar-li continuïtat ampliant-ne tant les places com les hores de dedicació.

De fet, Llinares ha aprofitat la seva intervenció per anunciar que BBVA ampliarà el suport econòmic al programa per a la propera edició. Llinares ha expressat l'orgull que sent la institució bancària per haver format part d'una iniciativa com aquesta, que demostra que "amb actitud, ganes i motivació podem aconseguir el que volem a la vida i els alumnes d'UniversiMÉS en són un clar exemple". De la seva banda, Sebastià Catllà ha destacat que el programa ha servit als alumnes "per demostrar-nos el que són capaços de fer i que tenen capacitat de continuar aprenent". A més ha destacat la tasca entusiasta de tots els professionals que hi han intervingut i ha assegurat que, un cop fet el balanç d'aquesta primera edició, "UniversiMÉS no té marxa enrere". Finalment, Valentí Martínez, ha assenyalat la il·lusió dels alumnes, el suport de les seves famílies, l'aportació de la universitat al creixement personal i l'aprenentatge, el lideratge de les coordinadores del programa, l'aliança estratègica amb Ampans i el suport econòmic de BBVA com a elements que han fet possible l'èxit del programa.

La lliçó de comiat als alumnes d'aquesta primera promoció ha anat a càrrec del periodista Gonçal Mazcuñán que els ha dit que "l'aprenentatge que heu adquirit us ha de servir per saber escoltar, per tenir esperit crític, opinar, participar i, d'aquesta manera, contribuir al benestar de la societat".

El músic Natxo Tarrés ha intervingut en nom del professorat destacant un dels principals aprenentatges que han fet alumnes i docents en aquesta primera edició: "la capacitat de meravellar-nos que tenim tots i d'adonar-nos del potencial que té tothom de ser el que volem ser'". En l'acte ha parlat una de les alumnes en nom dels alumnes que han fet de mentors dels participants de l'UniversiMÉS, Carme Ramos, que els ha definit "com a persones riques i plenes, amb ganes d'aprendre i molta voluntat".

"Una experiència inclusiva, de vida, única i innovadora" ha estat el que han destacat els alumnes Meritxell Garcia i Antonio Hinojo després de participar en aquesta primera edició. Tots dos han explicat les pors i incerteses amb les quals van iniciar la seva participació en el programa, pors que han superat gràcies a la pròpia motivació, però també per l'empatia i el tracte proper que han rebut durant la seva estada a la universitat.

Impacte positiu a tots nivells

L'experiència d'aquesta primera edició del programa s'ha tancat amb una valoració totalment positiva per l'impacte que ha tingut tant en l'alumnat com en el seu entorn, que ha superat les expectatives inicials. En l'àmbit personal ha afavorit l'autoestima dels alumnes, la seva motivació i la seguretat en ells mateixos. En l'entorn més proper a l'alumnat, aquest impacte s'ha traduït amb una major confiança en les seves capacitats. A nivell universitari, el programa ha enriquit la vida de la comunitat i ha obert un nou àmbit de relació entre alumnes del grau en Logopèdia i persones amb discapacitat intel·lectual a través d'un programa de mentoria. Aquest programa ha fet canviar el concepte dels estudiants de grau sobre les persones amb discapacitat intel·lectual. A més l'experiència ha fet que hi hagi més predisposició dels alumnes a implicar-se en les accions de mentoria. El mateix ha succeït amb el professorat universitari, que també ha mostrat una major predisposició a participar en properes edicions del programa.

L'impacte ha arribat també a les institucions impulsores del projecte, que han viscut una excel·lent experiència de coordinació, cadascuna des del seu àmbit d'expertesa i coneixement. Aquesta col·laboració ha estat possible gràcies a una bona connexió en les maneres d'entendre el treball, la cultura i els valors.

Continuïtat i ampliació de places

Els bons resultats d'aquesta primera edició han motivat la continuïtat del programa que de cara al nou curs introduirà millores a partir de l'experiència. Una de les millores consistirà en ampliar el nombre d'hores de dedicació dels alumnes a les diferents activitats. Si fins ara, assistien a classe dues hores cada quinze dies, a partir del curs que ve es faran sessions setmanals de dues hores i mitja.

A més s'ampliarà el nombre de places amb una vintena de noves per a persones que es vulguin incorporar al programa. Aquests alumnes faran els mateixos continguts que han seguit els alumnes de la primera edició: conèixer el món, economia i cultura i creació artística. Per participar-hi hauran de tenir 25 anys o més, tenir un certificat de discapacitat intel·lectual, tenir un grau de discapacitat de menys del 65%, capacitat per desplaçar-se de manera autònoma i comprensió i expressió verbal en català i castellà.

El grup que aquest curs ha participat en la primera edició continuarà la seva formació en el programa amb nous continguts d'actualitat, història, artístics i culturals. En tots els casos, el professorat estarà vinculat a la institució universitària i rebrà l'assessorament de personal especialitzat d'Ampans per adaptar els continguts a les característiques del col·lectiu.

En la primera edició, el professorat que ha impartit els tres blocs formatius ha estat integrat pel cantant del grup Gossos, Natxo Tarrés, Jordi Conca, director dels estudis d'ADE de la Facultat de Ciències Socials del Campus Manresa de la UVic-UCC, i Marta Tiñena, sociòloga especialitzada en màrqueting estratègic i comunicació. A més de les classes, l'alumnat ha participat en sortides i en altres activitats, entre les quals destaca la sessió que van compartir amb la presidenta del Parlament, Carme Forcadell. Les impressions dels alumnes en totes les sessions i activitats van ser recollides en el blog que ells mateixos han redactat i publicat.

Dades per a la investigació

UniversiMÉS ha estat una iniciativa pionera a Espanya, ja que fins ara no existia cap iniciativa de formació universitària per a persones amb discapacitat intel·lectual perquè aquestes puguin ampliar els seus coneixements culturals i socials. Els promotors de l'experiència plantegen que el programa serveixi per impulsar treballs d'investigació i recerca sobre l'impacte del programa en els diferents grups d'interès i en la societat i per adaptar i validar una eina metodològica per mesurar la motivació per la formació en persones amb discapacitat intel·lectuals adultes.

De cara al futur també es planteja que l'experiència serveixi per definir un model de programa universitari que puguin replicar altres universitats.