El projecte de les Vies Blaves que passarà pel Bages serà una realitat d'aquí 6 anys

Manresa va acollir l'acte de presentació dels equips redactors del Pla Urbanístic i de la Via Blava del Llobregat

El vicepresident segon de la Diputació, Marc Castells, explicant el projecte de les Vies Blaves al Museu de la Tècnica de Manresa
El vicepresident segon de la Diputació, Marc Castells, explicant el projecte de les Vies Blaves al Museu de la Tècnica de Manresa | DiBa
21 de juny del 2017
Actualitzat a les 10:34h
El Museu de la Tècnica de Manresa va ser l'escenari, aquest dimarts, de la presentació de l'equip redactor del Pla Director Urbanístic (PDU) del projecte de les Vies Blaves, una iniciativa pionera al sud d'Europa que permetrà rehabilitar i fer transitables a peu, en bicicleta o a cavall les lleres del riu Llobregat, Cardener i Anoia, a través de 300 quilòmetres de camí. "Es tracta d'un gran projecte turístic que posa en valor el patrimoni industrial, el patrimoni natural i el patrimoni gastronòmic del territori", va explicar Marc Castells, vicepresident segon de la Diputació de Barcelona i alcalde d'Igualada, tot afegint que "la intenció és que el PDU es pugui aprovar abans d'acabar l'any i al mateix temps es posi en marxa la redacció de les tres Vies Blaves".

De fet, l'acte de dimarts també va servir per presentar l'equip redactor de la Via Blava del Llobregat, que al llarg de 140 quilòmetres, començarà a Castellar de N'Hug i acabarà a Martorell, tot passant per La Pobla de Lillet, Guardiola de Berguedà, Cercs, Gironella, Puig-reig, Navàs, Balsareny, Sallent, Navarcles, El Pont de Vilomara, Sant Vicenç de Castellet, Castellbell i el Vilar i Monistrol de Montserrat. En els propers dies, va assegurar Castells, es faran públics els equips redactors de la Via Blava de Cardener i la Via Blava de l'Anoia.

El projecte de les Vies Blaves, que compta amb un total de 25 milions d'euros d'inversió per part de la Diputació (14 per a la del Llobregat; 5 per a la del Cardener i 6 per a la de l'Anoia), suposarà que "en el territori es generin unes sinergies en l'àmbit del turisme però també en les comunicacions a través dels rius", va recalcar Castells, que va posar èmfasi en el fet que "els pobles i ciutat per on passarà la via deixaran de viure d'esquena a les aigües fluvials". 

La previsió és que d'aquí 5 o 6 anys el projecte estigui acabat. Tot i així, Castells és optimista: "això és com el viatge a Ítaca. El nostre repte és que aquestes Vies Blaves les puguem enganxar a la Via Verda de Girona i, fins i tot, a la Ruta Mediterrània que enllaça Atenes amb Cadis".

Un projecte de país

El projecte de les Vies Blaves neix com un instrument prioritari per a la dinamització turística de les comarques de Barcelona. Al llarg dels rius es faran actuacions per a millorar el recorregut, recuperar camins històrics i fer accessibles a la ciutadania espais naturals fins ara desconeguts o descuidats. "Quan vam iniciar l'avantprojecte de les Vies Blaves vam descobrir lloc preciosos que fa centenars d'anys que no hi passa ningú. Això ho posarem en valor i generarem una dinàmica en la qual la gent descobrirà el seu territori i també se'n sentirà orgullós", va dir Castells.

La columna vertebral del projecte serà la Via Blava Llobregat, que resseguirà la llera del riu Llobregat, l'únic que neix i mor a la demarcació de Barcelona.  Per la seva banda, la Via Blava Cardener tindrà una longitud de 50 quilòmetres que transcorreran íntegrament per la comarca del Bages i confluirà amb la Via del Llobregat al municipi de Castellgalí. Finalment, la de l'Anoia resseguirà els 70 quilòmetres del riu per les comarques de l'Anoia, l'Alt Penedès i el Baix Llobregat. 

En global, les Vies Blaves passaran per 65 municipis i recorreran 3 parcs naturals, 12 espais naturals protegits, 8 espais turístics i més de 5.000 places d'allotjament. "És un somni fet realitat i mes rere mes tot plegat avançarà a un ritme important", va posar de manifest l'alcalde d'Igualada, tot contemplant el fet que "aquests camins els podrem tenir a disposició de la gent per crear riquesa, per posar en valor el territori i per estirar tot el turisme que té Barcelona cap a la resta de la demarcació".

La trobada d'aquest dimarts, en la qual hi van assistir alcaldes de la província de Barcelona així com també membres de la Diputació i la Generalitat, va servir per a explicar als ajuntaments la metodologia de treball que es durà a terme a partir d'ara. "La feina que fem requerirà de molta col·laboració per part dels ajuntaments que participeu en el projecte", va manifestar Xavier Font, cap de l'Oficina Tècnica de Turisme de la Diputació.

Les dues empreses contractades per a elaborar el Pla Director Urbanístic i la redacció de la Via Blava del Llobregat són, respectivament, el despatx d'arquitectes Jornet Llop Pastor (amb seus a Barcelona i Lleida), i l'empresa Batlle i Roig Arquitectes, situada a Esplugues de Llobregat.