Filiprim: crítica de TV

​Publireportatge Tous a TV3

«Quin sentit té utilitzar un espai tan valuós del 'prime time' de la televisió pública per a glossar les virtuts d’una empresa? Qui ho ha pagat això?»

| 19/06/2017 a les 15:06h
Arxivat a: Societat, Sor Lucía Caram, Bibiana Ballbè, Tous, Rosa Oriol, Fora de sèrie, anàlisi, Filiprim, TV3
Bibiana Ballbè entrevistant Rosa Oriol, a TV3 | TV3
Sí, un publireportatge i no gran cosa més. Al Fora de sèrie de TV3 van emetre ahir un monogràfic sobre Tous a compte de la suposada entrevista que Bibiana Ballbè li havia de fer a Rosa Oriol, fundadora de l’empresa junt amb el seu marit Salvador Tous, que es va afegir a la conversa en la seva segona part. No vaig entendre el perquè de tot plegat. Quin sentit té utilitzar un espai tan valuós del prime time de la televisió pública per a glossar les virtuts d’una empresa? Qui ho ha pagat això? Ha desembutxacat alguna cosa Tous per aquest anunci de més d’una hora? Als responsables del programa els sembla bé? A l’emissora també? Aquest és el sentit del Fora de sèrie? Potser estic equivocat però jo diria que no, que l’essència del programa és descobrir facetes interessants dels entrevistats, aconseguir una proximitat especial, proposar un abordatge diferent, original, atrevit sobre la persona escollida.

Res de tot això es va esdevenir. Cap reflexió interessant va sortir de la boca de Rosa Oriol. Es notava d’una hora lluny que estava incòmoda, sense res rellevant a oferir-nos. La majoria de respostes es perdien en el buit, resultaven intranscendents o frívoles: “Hem democratitzat la joieria”. Perdó? L’entrevistadora jugava un paper complicat, gens agraït, molt forçat i no reaccionava davant l’absència total de respostes aprofitables. “Ets tal qual”, “Sense filtres”, “Tot el que penses ho dius”, “T’has perdut alguna cosa?”, “T’interessa la fama?”... Consideracions buides, preguntes fútils. 
 

El programa dedicat a Rosa Oriol, a TV3. Foto: TV3


Van reunir el matrimoni amb les seves filles i tot va continuar igual. El reportatge sobre l'empresa anava avançant sense que res substancial aparegués en pantalla. Van parlar del famós osset emblema de la casa, una de les icones indiscutibles de la uniformització del (mal) gust que viu el nostre temps. Van parlar de la relació conjugal sembla ser que intensa, de com s'entenen i com es discuteixen. I va aparèixer en escena sor Lucía Caram en qualitat de coordinadora de projectes de la fundació Rosa Oriol. Ballbè la va començar a entrevistar a ella també mentre anaven amb cotxe. I un es preguntava a on havia d'anar a parar tot això. I va anar a parar a l'hort de la fundació. "Què hi ha aquí?", "Albergínies!", "Albergínies? Ah, molt bé!". 

Està bé que es donin a conèixer iniciatives solidàries, les faci sor Lucía o qui sigui, però amb quina mirada? Què volem explicar? Amb quina intenció? Què significa aquest monogràfic? "Una monja amb arracades no em sembla correcte", va dir l'entrevistada en ser preguntada per si li havia regalat alguna joia a sor Lucía. Nivellàs. 

"Quasi em va fer més il·lusió obrir la botiga del Passeig de Gràcia que el naixement de la meva primera néta". De veritat TV3 ha de dedicar espai tan valuós de la seva programació perquè algú digui aquestes coses? A qui li interessa això? Quin servei públic suposa? Quin entreteniment proposa? On és l'enriquiment, la profunditat, la millora social? No els veig per enlloc. 

Al final de la conversa, asseguts en una terrassa de Manresa, l'entrevistadora va preguntar a la parella: "Com heu superat els moments difícils?". Pregunta molt genèrica per a posar sobre la taula l'espinosa qüestió del seu gendre, que fa uns anys va matar un lladre intrús que s'havia colat a la finca familiar. Es notaven els equilibris de realització i de guió per salvar els mobles del mal plantejament del tema i que no se sentissin incòmodes. Tal i com havia passat al llarg de tota l'entrevista, cap reflexió útil va ser pronunciada, res que s'assemblés a cap voluntat de formular un pensament compartible socialment. I aquí es va acabar el programa. Impressionant. No donava crèdit a allò que acabava de veure. 

Suposo, només suposo, que una part important de fer un programa de televisió és avaluar els objectius previs i els resultats obtinguts. Fer-ne un còmput, una ponderació, i valorar quina és la satisfacció obtinguda. També suposo, només suposo, que escollir els entrevistats d'un programa de televisió és una part molt important d'aquest procés. Preveure si donaran de si, documentar-se per a analitzar i preparar possibles abordatges, calibrar si val la pena, si és possible obtenir-ne coses noves, de profit, originals. O si, per contra, el perfil no és idoni perquè pot resultar molt estàtic, poc variat, ensopit, formulari... Preguntar-se "per què?", en definitiva. I si la resposta al "perquè" és "per fer-ne un publireportatge", llavors potser, només potser, convindria replantejar-se moltes coses. 

COMENTARIS

100%d,acord
Albert.Pe.Ce., 19/06/2017 a les 16:17
+42
-13
Gairebe les mateixes preguntes en feia jo mentres veia aquest"documental"??
Per cert,en el moment de rodar el publianunci,els TOUS,no van volver ni acostarse a la Manresa "pobre".
Els Tous són molt Tous!
Anònim, 19/06/2017 a les 17:15
+21
-14
Al nivell que estan, no els hi cal fer "publicitat" a TV3, la veritat. El públic objectiu son 7Milions, quan tenen botigues a tot el món.
Jo crec que es mes el to que te la Bibiana Ballbè en fer entrevistes, que no aporten res. El tema del "gendre dels Tous" ho va tractar en els últims 30 segons, deplorable.
No el vaig veure
Enriqueta, 19/06/2017 a les 17:34
+28
-10
Ja d'entrada,no em va interesar,perque quant l'anunciaben per TV3,no em semblava que pogues ser gaire interesant,perque aquesta sra.apart de la seva empresa,no li conec cap mes faceta, ( i la de fer-se propaganda amb sor Lucia) i ara veig que vaig fer be de cambia de canal.
Tracte
Anònim, 19/06/2017 a les 20:02
+48
-11
No sé si van parlar de com tracten als treballadors de malament.
no el vaig veure
Maria 52, 19/06/2017 a les 21:34
+18
-11
El cotxe de sor Lucia deu h'hi do, poc apropiat ja q s'omple la boca de la dedicació als pobres amb el banc dels aliments.
aixi anem
Jordan, 19/06/2017 a les 22:30
+20
-28
Sou uns envejosos tots. En comptes de rajar poseu vos a treballar. Ni soc Tous ni hi treballo ni compro, pero sou una colla d arreplegats envejosos
Quina vergonya de comentaris !!
Anònim, 20/06/2017 a les 07:50
+23
-22
Us ofen si fan un reportatge d' una empresa que triumfa a arreu del Món, una empresa de Manresa !! L' enveja és el pitjor mal que hi ha a la vida.
Aviat en aquest país ser empresari serà delicte. No us doneu compte de la quantitat de feina que dóna una empresa ? Per cert la producció crec que es fa a Manresa, ho ha Taiwan ni a cap lloc dels que sempre tant critiqueu.
Segurament que la majoria dels que heu rabiat en aquest reportatge us cauria la baba veien algun reportatge d' un narcotraficant. Quina pena que hem foteu !!!
Enveja
Anònim, 20/06/2017 a les 09:03
+13
-20
Conec a la Rosa i al Salvador fa molts anys. Érem gairebé veïns a Manresa i les nostres famílies eren amigues. Malgrat una gran distancia geogràfica, he seguit de sempre les seves activitats i crec que són un exemple de professionalitat i fins i tot de modèstia. Menys enveja i més reconeixement.
Bibiana , t'han pres el pèl !!
Anònim, 20/06/2017 a les 09:05
+16
-8
Esperpèntic !!! No el vaig poder suportar !! Voldria veure xifres d'audiència !
Toni Vall, si el reportatge fos de la Moritz que diries?
Gabriel Villegas Domènech, 20/06/2017 a les 14:22
+5
-7
Esperpèntic !!! No el vaig poder suportar !! Voldria veure xifres d'audiència ! EL QUE DIU AIXÓ, AL SER ANÓNIM NO ES NINGÚ, EM DE FER CAS ???????.
No vaig veure el programa però començant pel reporter i gràcies a ell el veuré i amb molt de gust (perqué es dedica a criticar només, com si fos l'únic programa que s'ha fet a la TV parlant d'una empresa pionera a Catalunya?) crec que els manresans hauríem d'estar contents de tenir una empresa tant important i en comptes d'aixó ens dediquem només a criticar, més empreses com TOUS farien falta a Manresa. Pel que fa als comentaris absurds que diuen algunes persones no val la pena ni llegir-los, tots aquests si veiesin un reportatge sobre la cervesa DAMM segur dirien que molt bé, no farien propaganda...Sisplau¡¡¡
Pel que fa als traballadors que diu algú es un altre tema i s'ha de tractar diferent.
va por ustedes!
Aminoàcid, 20/06/2017 a les 16:40
+7
-9
Jo els conec personalment i son unes bellissimes persones, i si, s'estimen Manresa i molt, per això hi tenen les instal.lacions i donen feina a tanta gent. Segur que si anessin a la xina hi ganyarien més, pero no, ells volen fabricar a Manresa.

La Bibiana no m'agrada, sembla que tingui el mal de sant vitu quan parla, y m'atabala.

La Sor Lucia, es una dona amb caracter, si no fos així no hagues aconseguit res del que ha fet.

Ho sento per algu ho habia de dir!.
Lo cortes no quita lo valiente
Anònim, 21/06/2017 a les 09:40
+11
-1
Sin quitarle ningun merito a esta gente que lo tiene.
Reconociendo lo que se dice de producción en Manresa, buena gente y bla bla bla.
Se tiene que decir que fue un pestiño de programa monumental, lavado de imagen, sin ningun tipo de interes que no fuera ver como la Bibiana le doraba la pildora a los Tous.
Fue un Publireportage en toda regla, rozando lo patetico, ensalzando una cualidad que tiene mucha gente ser TRABAJADOR, me quiere explicar alguien por que todo el que tiene o ha hecho fortuna se destaca que ha trabajado mucho?.
Mi abuelo que murio a los 67 años trabajaba una media de 17 horas diarias y era la mejor persona que he conocido en mi vida, era ayudante en una empresa de transportes que se dedicaba a trasportar balas de algodon en Manresa, murio con una pension ridicula y casi miserable(Evidentemente su familia no eran joyeros ni tenian negocios, ni comercios en Manresa, ni en ningun sitio). NO SE MERECE MI ABUELO UN 30 MINUTS COMO MINIMO????
A parte del golpe de suerte que tuvieron, el gran merito que ha tenido esta gente es haber invertido bien el dinero que ya tenian que no era poco, todo mi reconociemiento hacia ellos.
Pero estoy completamente de acuerdo con Toni, fue una cosa innecesaria y completamente ridicula, sin ningun tipo de interes que no fuera el de la familia y conocidos de los TOUS.
Culpa de TV3
Astro , 01/07/2017 a les 23:18
+1
-0
TV3 és un desastre, no saben fer un reportatge com cal, crec que Tous es va equivocar confiant amb ells. I aquests comentaris de que tracten malament als seus treballadors hi haurà de tot perquè conec a varies persones i no tenen cap problema, només es queixen pel salari! Així que si ho llegiu ja sabeu, premieu als bons treballadors 😀