«Amazona» obre dimecres el DocsBarcelona, que s'estrena enguany a Manresa

La capital del Bages acollirà la projecció de cinc documentals del cicle entre dimecres i divendres

Forograma del documental «Amazona», amb el que s'inicia el DocsBarcelona
Forograma del documental «Amazona», amb el que s'inicia el DocsBarcelona | Promocional
Redacció
06 de juny del 2017
Actualitzat a la 13:49h
L'auditori de l'Espai Plana de l'Om de Manresa acollirà la projecció de cinc documentals de la 20a edició del Festival Internacional de Cinema Documental DocsBarcelona entre dimecres i divendres. I és que Manresa és una de les sis ciutats de la demarcació de Barcelona que enguany acollirà, per primer cop, el festival. Inaugurarà el DocsBarcelona a Manresa aquest dimecres a les 8 del vespre Amazona, l'òpera prima de Clare Weiskopf; una contundent història sobre el significat de la maternitat, protagonitzada per la mateixa directora i la seva mare. 

Dijous, 8 de juny, es projectaran dos documentals: The grown – ups. Los niños de Maite Alberdi (19h) que planteja la realitat d'un grup d'alumnes amb Síndrome de Down que ronden la cinquantena i volen que no se'ls tracti com nens. I també la producció catalana La Chana de Lucija Stojevic (20.30h), premi del públic a IDFA, que ens descobrirà una poderosa artísta del flamenc. I finalment, divendres dia 9 de juny es projectaran els dos darrers films: In loco parentis de Neasa Ní Chianaín i David Rane (19h) en què coneixerem un internat irlandès amb un mètode educatiu que barreja els fonaments de les humanitats clàssiques amb la diversió de la modernitat. I Hacking justice de Clara López Rubio i Juan Pancorbo (20.30 h), en què a través d'un accés privilegiat durant tres anys, seguim la història de dos figures controvertides: el fundador de Wikilieaks, Julian Assange, i el jutge Garzón.

Les entrades es poden comprar anticipadament al preu general de 5 euros, 3€ amb els carnet Galliner, socis de Cineclub i el Col·lectiu Una altra educació és possible, majors de 65 anys i menors de 25. Les entrades es podran comprar el mateix dia a les taquilles del Kursaal i per internet a www.kursaal.cat.

Amb la voluntat d'acostar el cinema documental als habitants del Manresa, tant Manresana d'Equipaments Escènics, com Cineclub i l'Ajuntament de Manresa van entomar amb molt interès la proposta del DocsBarcelona que, amb el suport de la Diputació de Barcelona, farà que el festival arribi enguany a sis ciutats de la província: Berga, Granollers, Vilafranca del Penedès, Badalona i La Garriga, a més de Manresa

Dimecres, 7 de juny – 19.00 h – Espai Plana de l'Om de Manresa

Amazona. De Claire Weiskopf (Colòmbia, 2016). VO castellà i anglès amb subtítols en castellà. 82 minuts

Què fa que una persona sigui bona mare? Clare Weiskopf, la directora del film, tenia 11 anys quan la seva mare va fugir a la jungla colombiana, abandonant-la a ella i al seu germà petit. Trenta anys després, la Clare queda embarassada i decideix retrobar-se amb la seva mare per buscar respostes i tancar ferides. Necessita tenir el seu propi concepte del significat de la maternitat.

Un viatge fascinant entre mare i filla per l'Amazona de Colòmbia, ple de converses que fan saltar espurnes i que ens situa davant d'un dilema moral sobre llibertat i responsabilitat.

La directora

Clare Weiskopf és una directora de cinema i periodista centrada en temes socials, des del conflicte armat a Colòmbia i la violència sexual com a arma de guerra fins a la difusió de la música cúmbia a Amèrica Llatina i Europa. Ha guanyat dos cops el Premi Nacional de Periodisme Simón Bolívar de Colòmbia i va ser seleccionada per la IDFAcademy i Dok.Incubator. Recentment ha dirigit dues sèries documentals, 2012: Chronicles of the End of the World i Los Colores del Futbol. Amazona és el seu primer llargmetratge.

Dijous, 8 de juny - 19.00 h – Espai Plana de l'Om de Manresa

The Grown – UPS (Los niños). De Maite Alberdi (Xile, PaïsosBaixos, França, 2016). VO castellà. 80 minuts

L'Anita, la Rita, en Ricardo i l'Andrés van a la mateixa escola per nens amb síndrome de Down... des de fa 40 anys. Porten més temps a l'escola que la majoria de professors i cada any aproven totes les assignatures. Estan farts de ser tractats com si fossin nens petits quan en realitat estan a punt de fer cinquanta anys. Desitgen poder conduir, gaudir del sexe, tenir una feina de veritat, casar-se, ser pares. Estan convençuts d'assumir les responsabilitats de la vida adulta, però la societat no els hi posa fàcil.

La directora xilena Maite Alberdi exhibeix el seu talent per enquadrar una realitat incòmode sense prejudicis. Una història d'amor commovedora, un retrat dolç i amb sentit de l'humor.

La directora

Maite Alberdi és una directora, productora i crítica de cinema xilena. Mitjançant Micromundo, la seva companyia productora, va dirigir Tea Time, pel·lícula que va estar nominada als Premis Goya com a Millor Pel·lícula Iberoamericana i que va rebre molts altres premis. També ha dirigit El salvavidas i I'm Not From Here, nominada als Premis de Cinema Europeu.

Dijous, 7 de juny - 20.30 h – Espai Plana de l'Om de Manresa

La chana. De Lucija Stojevic (Espanya, Islàndia, Estats Units, 2016). VO castellà. 90 minuts

Ballarina autodidacta, Antonia Santiago Amador, coneguda com La Chana, té 67 anys i viu una vida tranquil·la a Catalunya. Entre els anys 1960 i 1970, va ser una de les estrelles més grans del món del flamenc, sorprenent amb el seu estil innovador, velocitat i l'ús inventiu del ritme. Peter Sellers, amb qui apareix a The Bobo (1967), la va convidar a Hollywood. De sobte, en el pic de la seva carrera, va desaparèixer d'escena.

Dècades de ball han desgastat el seu cos. Sensual, vulnerable, però aparentment invencible, ens transporta a l'essència de la seva passió i mentre decideix tornar als escenaris després d'una pausa de 25 anys. Un retrat sobre l'envelliment, la perseverança i la reinvenció. La Chana revela una història inspiradora que cristal·litza els enfrontaments entre els extrems i contradiccions de la seva vida; entre l'artista a l'escenari i la dona darrere de les escenes.

La directora

Lucija Stojevic va estudiar Disseny Arquitectònic a la Universitat d'Edimburg i Direcció i Edició a l'Escola de Cinema de Praga. Ha produït independentment més de 30 curts documentals per a The Guardian, The New York Times i Global Post. El seu treball també ha estat exhibit en el context del videoart en exposicions a Vienna, Graz, Barcelona i Edinburgh. En 2014, va fundar Noon Films S.L., una productora dedicada als documentals creatius a Barcelona.

Divendres 9 de juny - 19.00 h – Espai Plana de l'Om de Manresa

In loco parentis. De Neasa Ní Chianáin i David Rane (Irlanda, Espanya, 2016). VO en anglès amb substítols en castellà. 99 minuts

Llatí, matemàtiques i rock & roll. Descobrim el món màgic de la Headfort School, l'únic internat d'Irlanda per nens de 7 a 12 anys. L'escola està situada en una mansió del segle XVIII que recorda a Hogwarts, amb portes secretes i un jardí immens amb racons d'encanteri.

En John i l'Amanda es van conèixer a Headfort, es van casar i fa més de 50 anys que conviuen en una casa al costat de l'escola. Són la parella de professors més estrambòtica i entranyable que hàgiu vist mai. El seu mètode barreja els fonaments de les humanitats clàssiques amb la diversió de la modernitat. Seguim les seves classes durant un any i l'evolució dels seus alumnes ens deixa bocabadats.

La locució llatina que dóna títol al film es podria traduir com "en el lloc dels pares". La cineasta irlandesa Neasa Ní Chianáin opta per una narració clàssica que estimula la imaginació de grans i petits.

Els directors

Neasa Ní Chianáin és una directora de documentals irlandesa, coneguda per la seva pel·lícula del 2007 Fairytale of Kathmandu. Va estudiar a l'Escola Nacional d'Art i Disseny a Dublín i ha estat treballant com a directora d'art independent en diversos projectes de llargmetratges i televisió irlandesos durant gairebé 20 anys. Ha dirigit Frank Ned & Busy Lizzie i The Stranger.

David Rane ha treballat com a productor de nombrosos documentals premiats, pel·lícules d'animació i curts de ficció. La seva companyia, Soilsiú Films, és un receptor habitual de finançament d'Europa Creativa. David és el director i fundador del Guth Gafa International Documentary Festival. També ha treballat en Fairytale of Kathmandu, The Stranger i Sir Gawain and the Green Knight.

Divendres, 8 de juny - 20.30 h – Espai Plana de l'Om de Manresa

Hacking justice (El juez y el rebelde). De Clara López Rubio i Juan Pancorbo (Espanya, Alemanya, 2017). VO en castellà i en anglès amb subtítols en castellà. 90 minuts

L'any 2012, Julian Assange, fundador de Wikilieaks, es refugia a l'Ambaixada d'Equador a Londres. La fiscalia sueca el busca per un presumpte delicte sexual, però en Julian sospita que és una trampa per extraditar-lo a Estat Units, on hi ha un procés secret contra ell. Aquest mateix any, el jutge Garzón, expulsat de la magistratura, es reinventa com a advocat. Al capdavant d'un equip d'advocats internacionals, Garzón dirigeix un cas complex, amb una profunda dimensió política, que implica a diversos països i que el seu desenllaç afectarà la llibertat d'informació mundial.

A través d'un accés privilegiat durant tres anys, seguim la història de dos figures controvertides: el lluitador per la transparència i el hacker de la justícia, units contra l'estat més poderós del món en un pols que encara no s'ha acabat.

Els directors

Clara López Rubio és directora i historiadora del cinema, especialitzada en la representació de la Guerra Civil espanyola en el documental i la ficció.
  
Juan Pancorbo és periodista i viu a Berlin, on treballa com a traductor i guionista per a la radiotelevisió internacional Deutsche Welle.