L'hoteleria del Bages proposa acostar el vi al públic dels restaurants de manera planera

Sílvia Culell, Josep Pelegrín i Joan Soler durant la Jornada de Formació del Gremi d'Hoteleria i Turisme del Bages
Sílvia Culell, Josep Pelegrín i Joan Soler durant la Jornada de Formació del Gremi d'Hoteleria i Turisme del Bages | Catpress
Redacció
09 de maig del 2017
Actualitzat a les 11:10h
Un centenar de professionals i alumnes del sector de l'hoteleria i la restauració del territori van participar dilluns al matí, a la Fundació Alícia, a la Jornada de Formació del Gremi d'Hoteleria i Turisme del Bages.

La jornada va reflexionar sobre el paper del vi als restaurants i va tractar altres aspectes com l'oleoturisme, els certificats de qualitat turística i la cuina ignasiana del projecte Manresa 2022. El president del Gremi d'Hoteleria i Turisme del Bages, Diego Sánchez, va posar de manifest la necessitat "de creure en les possibilitats del territori, sense complexos i sobretot coneixent els nostres atractius" i va agrair la participació de tots els ponents un any més i el seguiment dels professionals i estudiants, que van compartir coneixements.

El vi, a debat

La taula rodona Restaurants i vi va analitzar el paper dels vins als establiments de restauració. Moderada per la sommelier i periodista Sílvia Culell, va comptar amb la participació de l'enòleg i president de la DO Pla de Bages, Joan Soler, i el sommelier Josep Pelegrín, millor sommelier d'Espanya l'any passat.

Tots els participants van demanar de manera unànime acostar els vins al gran públic sense complexos, amb un llenguatge planer i de manera directa. L'enòleg Joan Soler va reconèixer que "la carta de vins és una eina d'identificació dels restaurants, ens ensenya quina voluntat tenen". Josep Pelegrín va afegir que "els sommeliers som bàsicament cambrers i venedors. Coneixem el producte al màxim i hem de ser capaços de transmetre-ho als clients".

Tots els professionals van coincidir a assenyalar la importància d'evitar que els clients se sentin intimidats. "Per prendre vi no cal que els clients siguin uns grans experts. Han de saber què els agrada i la nostra feina és acompanyar-los", va manifestar Pelegrín.

Per la seva banda, Culell va destacar la importància de renovar les cartes de vins "de manera periòdica, perquè el vi és un element viu". En el marc del debat, es va explicar que prop del 50% dels clients que s'asseuen a taula i demanen la carta de vins sovint se senten cohibits. Per això, durant la jornada, es va demanar "utilitzar un llenguatge planer i directe amb els clients".

Demostració de cuina ignasiana

Un dels moments àlgids del matí va ser l'exhibició de cuina protagonitzada pels cuiners Jordi Llobet, xef del restaurant L'O, amb una estrella Michelin, i Santi Cordón, xef del restaurant Trinquete, de Tudela, a Navarra. Els dos cuiners van recrear el menjar que va consumir Ignasi de Loiola en el seu pas pel camí durant el segle XVI, a través de les tècniques de cuina més avançades. "A poc a poc tornem a la cuina més humil, de temporada, que és saludable i molt més sostenible, tal i com es feia abans", va reconèixer Cordón, durant l'exhibició, en què va afegir que "sembla evident que la carn no és sostenible perquè consumeix massa per allò que ens dona".

Manresa 2022

La Jornada va servir, també, per continuar explicant els detalls del projecte Manresa 2022, i va reivindicar el paper del sector privat per poder avançar. El responsable gastronòmic del projecte, Jaume Biarnés, va manifestar que és clau "treballar per sumar cada vegada més gent i promoure el projecte al territori perquè en tingui un coneixement profund". La iniciativa programarà jornades de cuina a la tardor, entre d'altres.  Aquest any es consolidaran els productes del pelegrí (dolç del pelegrí i el brou del pelegrí) i la xarxa de restaurants adherits al projecte, que anirà creixent.

Oleoturisme

Pel que fa a l'oli, els assistents a la jornada van poder conèixer les experiències dels productors Oli Migjorn i Obaga de l'Agneta, que actuen des de Navàs i Manresa, respectivament. Des del sector de l'oleoturisme del Bages, Joan Fernández va apuntar que "l'oli ens permet diversificar l'oferta turística al territori, fent que les persones que ens visiten accedeixin a espais desconeguts i més autèntics".

Treball en xarxa

La jornada va començar amb la intervenció del tècnic de Turisme del Consell Comarcal del Bages, Benjamí Fortuny, que va explicar els certificats PIT (Punts d'Informació Turística) i Compromís per la Sostenibilitat (Biosphere). En l'actualitat hi ha 50 punts d'informació turística al Bages. Fortuny també va explanar que aquests certificats "busquen potenciar el treball en xarxa de tots els agents turístics del territori perquè el Bages té moltes coses a ensenyar".