Sis estudiants de l'escola del centre penitenciari Els Lledoners visiten la UVic

Alumnes de l'escola Carme Karr durant la seva visita a la UVic
Alumnes de l'escola Carme Karr durant la seva visita a la UVic | UVic
Redacció
04 de maig del 2017
Actualitzat a les 17:26h
Alumnes de tercer curs dels graus de Mestre d'Educació Infantil i Mestre d'Educació Primària de la UVic, amb Menció d'Educació Inclusiva, han portat a terme un projecte d'aprenentatge-servei amb l'Escola Carme Karr del centre penitenciari Els Lledoners de Sant Joan de Vilatorrada. Ahir dimecres, sis presos del centre, acompanyats de dos professors i el director de l'escola, van visitar la UVic per fer balanç de l'experiència i conèixer la Universitat.

Durant la visita, els sis estudiants van poder veure de prop la Universitat i conèixer el funcionament d'algunes de les seves instal·lacions, com el plató de televisió o el laboratori de simulació d'Infermeria. La segona part de la visita va ser fer balanç del projecte, en una trobada al Live Creativity Lab. La professora del centre penitenciari i exalumna de la UVic, Saray Gómez, va explicar que "la idea de tirar endavant aquest projecte va sorgir de la inquietud de poder aplicar allò que s'estudia a l'assignatura d'Educació inclusiva a un centre de les nostres característiques". Per la seva banda, la professora de la UVic, Olga Pedragosa, va destacar el fet que els estudiants de la UVic van tenir l'oportunitat de treballar aspectes d'aprenentatge multinivell i treball cooperatiu, "que són estratègies que han de tenir els mestres en escoles inclusives".

Sis unitats didàctiques per ser impartides pel professorat del centre penitenciari

Tot va començar quan a principi d'aquest curs els estudiants de l'assignatura Estratègies de Planificació i Organització de l'Aula Inclusiva van preparar sis unitats didàctiques partint de les directrius de l'escola Carme Karr i de les necessitats dels presos. Per fer aquesta tasca, els estudiants van rebre primer la visita d'una professora del centre i després van passar tot un matí al centre penitenciari entrevistant-se amb els professors i els presos per conèixer les dinàmiques de treball de l'Escola. El resultat van ser sis unitats didàctiques dissenyades a partir de criteris d'interdisciplinarietat, personalització i multinivell, tot incorporant diferents recursos i estratègies d'atenció a la diversitat treballades en el marc de l'assignatura. Els àmbits temàtics que es van proposar per fer aquestes unitats van ser els sistemes de govern, d'una banda, i la música, de l'altra, que permetien introduir aspectes d'altres disciplines com les matemàtiques, la llengua, o la geografia.

Els estudiants van haver de fer el disseny de les unitats didàctiques, desenvolupar materials i fitxes i elaborar el sistema d'avaluació. Tot aquest treball es va posar en mans del professorat de l'Escola, que l'ha impartit durant el segon trimestre del curs. La iniciativa també ha tingut un doble nivell d'execució, ja que a més de preparar les activitats i les unitats de programació adreçades als alumnes, també hi ha hagut la tasca d'orientar el professorat en l'ús i la introducció de noves metodologies i formes d'organització dels alumnes, com és l'aprenentatge cooperatiu, rutines de pensament o l'ús de les intel·ligències múltiples a l'aula.

Els estudiants de l'Escola Carme Karr que van visitar la UVic són presos que després d'un llarg període de reclusió feien una de les seves primeres sortides. Segons va manifestar el director de l'escola, Pedro Albino, "aquest tipus de sortides van molt bé, ja que els aporten inputs positius de cara a la seva reinserció".

L'aprenentatge-servei són propostes educatives que es desenvolupen en el marc d'una assignatura i que integren l'aprenentatge de determinats continguts i habilitats, tot desenvolupant un projecte que doni resposta real a una necessitat social. Els estudiants de la UVic valoren positivament aquestes experiències, ja que són una forma d'acostar-se a realitats professionals reals i de desenvolupar habilitats que sovint són difícils de treballar des de l'aula convencional.