Ple Manresa

Manresa aprova un protocol per pactar amb la Generalitat l'encaix dels FGC a la ciutat

El document busca la integració de la línia dels Ferrocarrils de la Generalitat a la trama urbana i el pla de Bages, i la transformació de tot l'entorn de Manresa Alta, un espai que ara genera una fractura urbana important

| 17/03/2017 a les 18:48h
Arxivat a: Política, FGC, ple Manresa, tren
Estació dels FGC a l'altura del Passeig | GSV
Aquesta notícia es va publicar originalment el 17/03/2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
L'Ajuntament de Manresa, el departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat i Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) signaran un document de col·laboració pel qual es comprometen a elaborar un pla d'infraestructures ferroviàries que ha de concretar la millor solució per a la integració i millora de la línia ferroviària dels FGC al municipi de Manresa i el pla de Bages. Així es va aprovar al Ple Municipal de dijous al vespre, amb 22 vots favorables (els dels grups de CDC, ERC, PSC, C's, DM i el regidor Miquel Davins) i l'abstenció dels tres regidors de la CUP.

L'aprovació d'aquest document entre administracions s'inclourà al POUM que s'aprovarà, si escau, en un ple extraordinari el proper 30 de març i representarà el compromís de totes les parts per tal que, en el termini de 18 mesos, es redacti un document marc en el qual s'acordi la millor solució per a la integració de la línia a la ciutat de Manresa i la transformació de Manresa Alta. A més, aquest document haurà de valorar el cost econòmic de les intervencions, estudiar el sistema de finançament per executar-les i establir un pla d'etapes per dur-les a terme.

El govern municipal considera que aquest acord és un pas endavant per resoldre, definitivament, la integració del traçat ferroviari a la ciutat i la transformació de tot l'entorn de Manresa Alta, un gran espai que ara esdevé una barrera

Una manera de fer-ho entrar al POUM

En el torn d'intervenció dels grups municipals, el socialista Joaquim Garcia ha aclarit que "es proposa aquest protocol perquè no es va aconseguir que l'aprovessin en el POUM". Garcia s'ha mostrat crític amb el fet que la proposta del govern "allunya l'estació del centre, en una operació que resulta molt cara, i que es proposen uns nous emplaçaments en zones de polígons que no tenen serveis". Malgrat aquesta apreciació, el regidor assumeix que "el protocol no és una bona decisió, però tampoc no és equivocada, ja que permet rectificar". I ha advertit que cal desenvolupar-lo "en paral·lel amb el pla de mobilitat".

Per la seva part, la regidora de la CUP, Gemma Tomàs, ha lamentat que el protocol "portarà el centre de decisió a Barcelona". Tomàs ha assegurat que "no veiem clar cap a on anem".

En el torn de rèplica, el regidor de Planificació Urbana, Marc Aloy, ha destacat que amb el protocol "es treballarà a partir de l'experiència de 15 anys d'estudis ferroviaris previs", i a la CUP li ha respost que és lògic que el protocol es desenvolupi amb altres agents com els propietaris dels terrenys, els qui pagaran bona part de les obres i els qui presten el servei.

Resoldre una fractura urbana endèmica

La línia dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, a la part central de la ciutat, esdevé una fractura urbana que genera dificultats de comunicació entre ambdós costats de la línia. És el cas del coll d'ampolla de l'avinguda de la Font del Gat, que no pot arribar correctament a connectar-se amb la plaça Onze de Setembre, o la deficient solució del carrer de la Indústria, entre els carrers Sant Antoni Maria Claret i Creu Guixera, on passa soterrat a través d'un túnel que s'inunda cada vegada que plou amb intensitat.

A més, una bona part de la zona de Manresa Alta és ocupada com a espai d'emmagatzematge i transferència de mercaderies, i té, també, les funcions d'aparcament de combois. Unes activitats que consumeixen un gran espai i que podrien realitzar-se fora de l'àmbit urbà.

Per altra banda, l'estació d'autobusos té una ubicació complexa. És força cèntrica però no disposa d'uns bons accessos a banda que també fa de cotxera i, per tant, també consumeix molt espai.

La ciutat és conscient que aquests dèficits s'han de poder resoldre i és per aquest motiu que, els últims 15 anys s'han fet diverses propostes per tal de millorar la integració de la línia de FGC a la ciutat i transformar tot l'entorn de Manresa Alta, un àmbit de 90.500 metres quadrats de superfície. Cap d'aquests projectes, però, s'ha arribat mai a dur a terme i, per tant, la ciutat continua tenint uns dèficits per resoldre.

És per aquest motiu que el POUM, aprovat inicialment el mes de març de 2015, contemplava una possible solució a aquestes problemàtiques, que consistia en la reubicació de l'actual estació de Manresa Alta a la plaça de Prat de la Riba, així com enretirar l'estació Manresa Baixador de manera que permetés connectar el carrer de la Font del Gat amb la plaça Onze de Setembre. Però aquestes propostes no van rebre l'informe favorable per part de FGC.

El govern municipal continua tenint com a prioritat solucionar l'encaix de les línies de Ferrocarrils de la Generalitat per tal d'integrar-les a la trama urbana de la ciutat i resoldre aquests dèficits endèmics, com ho han fet altres ciutats com Terrassa, Sabadell, Vic o Balaguer.

L'equip de govern entén que el cost d'aquesta operació o la situació econòmica actual de dur-la a terme a curt termini no són arguments prou forts perquè el POUM no hi pugui reflexionar. I també és conscient que, sense un acord amb la Generalitat i FGC, cap de les propostes que es puguin fer des de l'Ajuntament reeixirà. És per aquet motiu que des de la regidoria de Planejament i Projectes Urbans s'ha treballat intensament des de l'inici de la redacció del document per a l'aprovació provisional del POUM per tal d'arribar un acord que ens permeti integrar la xarxa de FGC a la ciutat.

Aquest acord passa perquè, el POUM que es portarà a aprovació en un ple extraordinari el proper 30 de març, prevegi la redacció d'un pla especial d'infraestructures ferroviàries, on es concretaran les solucions que permetin assolir els objectius fixats per a la ciutat.

Aquests objectius són els següents:

a) Possibilitar la correcta prolongació del carrer de la Font del Gat fins a la plaça 11 de Setembre

b) Possibilitar la millora del perfil i de la seva integració de l'actual carrer Indústria, entre el carrer de Sant Antoni Maria Claret i el carrer de la Creu Guixera.

c) Possibilitar la millora de l'accessibilitat i integració urbana de l'actual estació d'Autobusos-FGC.

d) No condicionar alternatives futures d'interconnexió FGC-Renfe dins dels diferents models possibles

e) Avaluar els costos derivats de la proposta d'integració urbana.

f) Analitzar l' operació des del punt de vista de la rendibilitat econòmica i social.

g) Estudiar l'establiment d' un sistema de finançament en base als estudis de costos i de rendibilitat econòmica i socials efectuats.

h) Establir un pla d'etapes per al desenvolupament del planejament i les actuacions que s'acordin.

Pel que fa a la integració urbana del ferrocarril en el context del conjunt del Pla de Bages, incloent el transport de mercaderies, els objectius particulars es centren en:

a) Estudiar la recuperació de la línia de viatgers de les línies de Sallent i Súria; i de forma més especifica, la possibilitat d'instal·lar un o varis baixadors de viatgers per donar servei a la zona de creixement de La Parada, Parc Tecnològic i Parc de l'Agulla.

b) Eliminar la zona de transferència de mercaderies de potassa actual situada a Manresa Alta, a reubicar en el territori, atesa l'extensa ocupació de sòl i els condicionants de rasants que la plataforma de transferència i emmagatzematge implica.

c) Eliminar la funció d'aparcament de combois de la línia de FGC, amb el gran consum de sòl que això implica dins del nucli urbà.

d) Analitzar les alternatives d'ordenació o emplaçament de la funció d'aparcament d'autobusos actual.

e) Prioritzar les alternatives d'ordenació de l'àmbit amb la voluntat d'assolir els objectius plantejats, adaptant-ne, si cal, les característiques físiques i tecnològiques e la línia del ferrocarril a solucions existents però diferents de les habitualment utilitzades.

COMENTARIS

Teniu que pensar en d'altres temes molmes importants i meny constosos.
Anònim, 18/03/2017 a les 12:57
+4
-12
Doneu a la població rebaixas amb els aparcaments tan públics com proivats, donar de menjar a nens sense posiblitats, parar els denonaments i d'altres coses mes.
tapeu forats
Anònim, 18/03/2017 a les 16:40
+5
-10
Tapeu forats del carrers abans de fer une cosa de care a la galeria...
Tren!!!
Mateu, 18/03/2017 a les 22:11
+7
-8
Deixeu ja els FGC en pau!!! no us cargueu el servei ferroviari, SIUSPLAU!!!

Integrar la xarxa de FGC amb la trama urbana vol dir eliminar definitivament l'estació del baixador? No es tracta de millorar el transport públic?? esteu parlant d'eliminar l'estació més cèntrica que hi ha!!!

I si a sobre allunyeu l'estació de la Manresa Alta movent-la a la plaça Prat de la Riba, deixareu "de facto" Manresa sense FGC...

Aj Manresa. Molt malament!!!
Ferrocarril Manresa
Anònim, 19/03/2017 a les 17:54
+3
-4
Espero que shi posi algú al capdevant que hi entengui en materia ferroviaria. Si ens hem de refiar dels nostres politics i els seus técnics ens quedem sense tren...

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
01/01/1970
Relació de serveis funeraris al Bages per al dia 21
VÍDEO La Guàrdia Civil carrega brutalment contra els concentrats a l'institut Quercus | @MagniArge
«Homes, la comèdia musical» es podrà veure a Manresa el 25 de novembre | Promocional
01/01/1970
Al Kursaal, el dissabte 25 de novembre