Bus Manresa-Barcelona

Front comú d'usuaris, ajuntaments i Generalitat per resoldre les incidències al bus de Barcelona

Aquest divendres es produirà una reunió entre l'empresa Monbus i el Departament per tractar el conflicte que afecta la línia Manresa – Barcelona

per Laura Busquets, Manresa, 19 de gener de 2017 a les 19:07 |
Reunió que aquest dijous han mantingut a tres bandes la Generalitat, els ajuntaments i els usuaris afectats pel servei del bus | Laura Busquets
Aquesta informació es va publicar originalment el 19 de gener de 2017 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Generalitat, ajuntaments de Manresa, Abrera, Olesa i Monistrol i els usuaris afectats de la línia d'autobús entre Manresa i Barcelona s'han reunit aquest dijous al consistori de la capital del Bages per tractar la problemàtica que genera el servei que ofereix l'empresa Monbus com a concessionària de la línia. El director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Pere Pedrosa, ha explicat que exigiran a Monbus el compliment "amb rigor" de totes les condicions de la concessió entre les que destaca l'acompliment dels horaris establerts, el correcte manteniment dels vehicles o una major formació dels conductors perquè es coneguin la ruta. Des de la Generalitat s'han mostrat confiats que la problemàtica generada "es pot resoldre" i així evitar que les incidències es cronifiquin. De fet, aquest divendres hi ha prevista una reunió entre el Departament i l'empresa concessionària per tractar aquestes qüestions.

Una trentena de persones sota un fred rigorós esperava aquest dijous a les 9 del matí a l'estació d'autobusos de Manresa l'arribada de l'autocar que els havia de conduir fins a Barcelona. El trajecte, programat per les 9.05, ha acabat sortint cap al seu destí a les 9.12. Les queixes dels usuaris no són només pels retards, sinó també per trajectes que apareixen als horaris oficials però que després no s'acaben oferint o pel poc manteniment tècnic dels vehicles. Tot plegat ha provocat que els usuaris hagin aconseguit forçar una reunió entre els ajuntaments afectats (Manresa, Abrera, Olesa de Montserrat i Monistrol de Montserray) i la Generalitat per tractar la qüestió que ha tingut lloc aquest mateix dijous, aproximadament un mes després que l'empresa Monbus hagi agafat la concessió del servei. Arran de les primeres queixes el mes de desembre, la Generalitat va obrir un expedient informatiu que segueix obert.


El director general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, Pere Pedrosa, ha explicat que durant la reunió s'han identificat tres blocs de queixes, amb les 97 incidències que s'han registrat. En primer lloc, un gruix de queixes era cap als conductors, "no cap als treballadors -ha apuntat Pedrosa- sinó a la manca de coneixement que alguns tenen sobre les rutes i que fa que es saltin parades", per exemple. "La qüestió de la formació és inacceptable i s'ha de resoldre immediatament", ha dit el director general. 

En segon lloc, i sense que s'hagin hagut de lamentar incidències greus, hi ha queixes d'un àmbit més tècnic que tenen a veure amb el correcte manteniment dels vehicles. "Portes que no s'ajusten o no tanquen", per exemple. 

En darrer lloc, hi ha la qüestió relacionada amb els horaris "i on caldrà fer ajustos". "Que els horaris de vegades no s'ajustin a la realitat és imperdonable i s'ha de rectificar immediatament", ha reclamat Pere Pedrosa. Segons el director general, el fet que els horaris no s'atinguin estrictament als publicats als fulletons informatius genera una "incertesa" en l'usuari que cal eradicar. En aquest punt, la Generalitat, com a titular del servei, ha admès que segurament els horaris s'hauran de redefinir i adequar-los al volum d'usuaris de la línia "sobretot en hores punta". Durant la reunió, els usuaris han presentat una proposta d'horaris que la Generalitat s'ha compromès a estudiar i consensuar.

Pere Pedrosa ha explicat que l'objectiu de la reunió de treball amb Monbus d'aquest divendres ha de servir per definir una solució "en un termini raonable".


Sancions

"Continuem tenint inspectors, tant per detectar incidències en el recorregut com a les parades", ha explicat el director general. Segons Pere Pedrosa, "mantenim la pressió" i ha explicat que l'expedient informatiu encara està obert. "El que podem exigir és el compliment exacte del que diu el contracte i, si no es compleix, la situació és sancionable", ha afegit. 

El director general ha explicat que en el cas d'un incompliment reiterat es podria arribar a una sanció temporal, o fins i tot a la retirada del servei. "No ens estarem d'aplicar el màxim rigor perquè volem que els problemes no es cronifiquin", ha afegit. Malgrat l'horitzó de les sancions, Pedrosa ha explicat que creu que "no estem en aquest escenari" i les problemàtiques es podran resoldre "perquè estem en el període de posada en marxa del servei". "Jo diria que és un problema d'adaptació", ha conclòs.

Els usuaris reclamen solucions que arribin amb rapidesa

"Abans sí que es podia retardar una mica el bus, però ara hi ha moltes coses que no s'estan fent bé", ha explicat el portaveu dels usuaris afectats, David Chicón, comparant el servei que s'oferia abans i el servei que ha començat a donar Monbus des de mitjans de desembre. Aquest usuari, que agafa l'autocar diàriament per anar a Barcelona a estudiar i treballar ha assenyalat el fet que hi ha serveis anunciats que després no s'acaben complint com el principal dels problemes per a molts usuaris. Això sumat al desconeixement de la ruta per part d'alguns conductors, "és una incertesa constant que genera molta impotència", ha criticat Chicón. Amb tot, els usuaris mantenen l'esperança que els horaris pactats es compliran "el més aviat millor", ja que "la puntualitat compta molt quan has d'anar a treballar o a estudiar".

Per la seva banda, els ajuntaments dels usuaris afectats han recollit les queixes i s'han intentat posar en contacte amb l'empresa Monbus per exigir una solució. La regidora de Mobilitat de l'Ajuntament d'Olesa, Susana Yáñez, ha explicat que en el seu cas han comptabilitazat més de 70 incidències en cinc setmanes i ha criticat que "la resposta per part de l'empresa ha estat nul·la".

 

Participació