Mares i pares d'alumnes de Manresa en preparen una de grossa per al 21 de gener

Han organitzat una jornada dinàmica que servirà per a reflexionar sobre el model imperant en l'educació secundària

Redacció
20 de desembre del 2016
Actualitzat a les 20:00h
"Repensem junts l'educació secundària". Així és com s'anomena la jornada que un grup de mares i pares de Manresa, juntament amb membres del col·lectiu Una altra educació és possible, han decidit tirar endavant amb l'objectiu de debatre sobre el model actual d'educació secundària, amb l'objectiu que sigui un punt de trobada entre professors, equips directius, Ampas, educadors, agrupacions juvenils, mares, pares, adolescents i administració pública per a parlar sobre les necessitats que té el col·lectiu jove i per a conèixer experiències d'èxit en l'àmbit de l'educació secundària paral·leles a la convencional.

El punt de partida d'aquesta jornada rau en el nou informe que va presentar la UNESO titulat "Repensar l'educació; un bé comú mundial?" i el document que va publicar el Centre for Educational Research and Innovation, anomenat "La naturalesa de l'aprenentatge", que tots dos recullen la necessitat de canvis profunds en els models vigents d'educació. A partir d'aquests dos documents, els engendradors de la jornada van començar-se a plantejar preguntes com Existeix un nou model d'aprenentatge? o Quina és l'escola que volem?, amb l'objectiu de respondre-les a través d'un debat que, esperen, tingui una participació massiva.

La jornada, coorganitzada, també, per la regidoria d'Ensenyament de l'Ajuntament de Manresa; el Consell Comarcal del Bages; els Serveis Territorials d'Ensenyament de la Catalunya Central, i la Federació d'Associacions de Pares i Mares d'Alumnes de Catalunya, es durà a terme el dissabte 21 de gener i comptarà amb quatre ponències simultànies en quatre espais diferents del centre de Manresa. Unes ponències que començaran a les quatre de la tarda i es repetiran cada hora, fins a les set. Així doncs, al final de la jornada s'hauran realitzat dotze ponències tot i que, des de l'organització es remarca que "una mateixa persona només podrà assistir a tres".

Les xerrades seran de trenta-cinc minuts i en acabar hi haurà quinze minuts per a preguntes. Els deu minuts restants seran de descans i serviran, també, per a canviar d'espai. Paral·lelament a les xerrades la plaça Sant Domènec oferirà activitats, animació, tallers, música i debats per als més joves.

Espais i temes de la jornada

Els quatre espais en els quals transcorrerà la jornada seran el Conservatori, l'Auditori Plana de l'Om, la Sala polivalent del Kursaal i la Sala d'actes del Casino.

En el cas del Conservatori, les xerrades miraran de respondre una pregunta bàsica: Quines són les necessitats vitals dels adolescents de 12 a 16 anys i quins són els aprenentatges a adquirir?. Els ponents que duran a terme les conferències en aquest espai seran, a les quatre de la tarda, Anna Carballo, que glossarà la conferència "Neuroeducació: el cervell adolescent"; Eva Bach, que a les cinc de la tarda parlarà sobre "L'adolescència és terrible... terriblement meravellosa!", i, finalment, Pep Garcia, que a les sis dinamitzarà una conversa amb joves que portarà per títol "Jove, què és el que necessites?".

A l'Auditori Plana de l'Om es reflexionarà sobre la qüestió: Com s'hauria d'orientar l'activitat del mestre de secundària per a promoure l'aprenentatge i quines capacitats i competències ho sostenen?. En aquest cas, els encarregats de parlar-ne seran, Francina Martí, que xerrarà, a les quatre, sobre "El professorat, peça clau en els moments de canvi"; Jaume Funes, que a les cinc glossarà la conferència "Educar adolescents... sense perdre la calma"; i Joan Maria Serra, que parlarà sobre "La curiositat per aprendre, una emoció clau en l'aprenentatge",a  les sis de la tarda.

El professorat del SINS Cardener serà l'encarregat d'inaugurar, a les quatre, la jornada a la Sala Polivalent al Kursaal explicant la seva experiència educativa. Una hora més tard seran els mestres de l'Institut de Gurb qui parlaran d'"Aprenents competents". Finalment, a les sis de la tarda, responsables del Lluís de Peguera i el professor de l'Instutut Cal Gravat Ramon Barlam oferiran la xerrada "Centres i docents que aposten pel canvi a les seves aules".

El darrer espai, la Sala d'actes del Casino, dedicarà les tres hores de la jornada a tractar com els pares i mares poden ajudar en l'acompanyament emocional dels seus fills adolescents. Les primeres a parlar-ne, a les quatre de la tarda, seran Laia Piqué i Núria Gros, que explicaran com ha de ser aquest acompanyament emocional a l'institut. S les cinc, Pau Grané protagonitzarà la xerrada "Què és el més important dins la comunicació amb els nostres fills i filles?" i per acabar Enric Bastardes parlarà sobre el PNL en una conferència titulada "La PNL, un canvi de percepció de l'aprenentatge!".

Totes les xerrades de la jornada seran obertes a tothom i gratuïtes. Això sí, s'ha de fer una inscripció prèvia omplint el formulari que trobareu clicant aquí.