Serveis mínims a Bages Exprés

Els servis mínims a la línia de Barcelona fan que el passadís del bus vagi sempre ple de viatgers de peu

Pràcticament tots els trajectes tenen viatgers en el passadís, situació que s'accentua en els últims vehicles del dia | Hispano Igualadina reclama la modificació de les clàusules de concessió si ha d'assumir la subrogació dels 14 xofers | L'ajuntament de Manresa manté contactes amb les tres parts en litigi

per Pere Fontanals, Manresa, 28 d'octubre de 2016 a les 22:10 |
Usuaris de la línia de bus Manresa - Barcelona viatjant de peus | Usuària
Aquesta informació es va publicar originalment el 28 d'octubre de 2016 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Gent de peu fent un trajecte de més de 40 quilòmetres, al menys fins a Olesa de Montserrat des de Barcelona. Sobretot en els autobusos de tornada a la tarda-vespre. I si és el de les 8 del vespre, l'últim, les persones de peu poden arribar a ocupar tot el passadís central del vehicle. Al matí, en sentit contrari, la situació es nota menys ja que els serveis mínims dictats a partir de la vaga indefinida que han convocat els xofers de la línia Manresa - Barcelona, garanteixen sortides a les 6.50h, a les 7.00h, a les 7.30 i a les 8.00h, i els usuaris que no entren en un servei s'esperen al següent.

Ja amb l'horari normal, abans de la vaga, alguns usuaris havien denunciat que Bages Exprés omplia els autobusos amb gent de peu. Ara, amb la reducció dels serveis a només sis en cada sentit de la marxa, la situació no ha fet més que augmentar, amb l'agreujant no pot fer sortir un segon vehicle per complementar el trajecte ja que els xofers estan de vaga.


Aquesta situació no només suposa una incomoditat per als usuaris sinó que suposa un seriós risc cap a la seva seguretat, no només en cas d'accident, sinó si el conductor hagués de fer una maniobra brusca o una frenada. Fons de l'empresa asseguren que en vehicles homologats, com és aquest cas, poden arribar a portar fins a 22 persones de peu, sempre i quan no es passi d'una velocitat de 80km/h. Una situació que no s'entén si es té en compte que els usuaris que viatgen asseguts han de cordar-se el cinturó de seguretat.

La situació, a més a més, no té visos de millorar en els propers dies. La Hispano Igualadina, del grup Monbús, que s'ha de fer càrrec del servei d'acord amb la sentència del TSJC, no sembla tenir cap pressa i s'endarrerirà, com a mínim fins a la segona quinzena de novembre. El conflicte amb els treballadors que demanen la subrogació del seu contracte fa que les converses entre empresa, administració i xofers demorin el procés.

Quin és el problema?

En el concurs per a la concessió del servei de transports de viatgers per carretera de la línia Manresa-Barcelona que es va fer el 2010, la Generalitat va atorgar el servei a la UTE Bages Exprés formada per Autocars Julià, Castellà (Sagalés) i Alsina Graells. En el camí havia desestimat la proposta presentada per la Hispano Igualadina, del grup Monbús, perquè va entendre que l'oferta presentada era irrealitzable, ja que era tan baixa que no podia garantir oferir el servei amb la qualitat necessària.


Hispano Igualadina va presentar un contenciós administratiu davant del TSJC i aquest li va donar la raó. Posterioment, i després d'estudiar les al·legacions, el Tribunal Suprem va ratificar la decisió del TSJC i, per tant, en ser l'última instància, s'havia de fer el traspàs del servei de la UTE a Hispano Igualadina.

Al ser un servei públic, els catorze xofers que han ofert el servei durant aquests sis anys exigeixen que els seus contractes siguin subrogats i que Hispano Igualadina assumeixi la concessió amb ells com a treballadors. Però la nova concessionària no té aquesta intenció, i l'actual es nega a acomiadar-los ja que també entén que Hispano Igualadina se n'ha de fer càrrec. De manera que els treballadors es poden trobar sense feina, sense indemnització i sense papers per gestionar l'atur.

La situació és paradoxal. Hispano Igualadina entén que l'oferta baixa que va fer en el seu moment i que li ha permès guanyar el concurs després de passar pel TSJC i el Tribunal Suprem, no contemplava haver d'assumir les condicions laborals dels treballadors subrogats des d'una altra empresa, i justifica que no els pot assumir si no es fa una revisió a l'alça de l'oferta que va presentar, ja que comptaven amb uns costos laborals sensiblement més baixos quan van presentar l'oferta que la Generalitat va entendre com a inasumible.

Però si la Generalitat autoritza aquest increment del preu del servei amb les noves condicions econòmiques proposades per Hispano Igualadina, la UTE Bages Exprés pot presentar un nou contenciós administratiu a l'entendre que l'increment del cost de la proposta de l'empresa del grup Monbus pot fer que superi la que ells van presentar. Tot i aquestes complicacions, el secretari general de Treball, Afers Socials i Famílies, Josep Ginesta, creu que "hi ha marge" per trobar una sortida al conflicte.

L'Ajuntament de Manresa es reuneix amb les parts per trobar solucions

La regidora de Seguretat Ciutadana i Mobilitat de l'Ajuntament de Manresa, Olga Sánchez, manté contactes tant amb els treballadors afectats i els seus representants sindicals, com amb la Generalitat, titular de la línia, i també amb els usuaris. La voluntat és col·laborar de manera decidida en la recerca d'una solució el màxim satisfactòria per tothom i que es pugui posar fi a una vaga indefinida que està posant entrebancs molt importants al dia a dia dels usuaris que fan ús de la línia.

L'Ajuntament ha rebut per part dels treballadors afectats un document signat per prop de 400 persones, que els donen suport. El consistori l'ha fet arribar al departament de Territori de la Generalitat. Igualment, l'Ajuntament està en contacte amb els usuaris i mantindrà una reunió amb alguns d'ells, aquesta propera setmana. La voluntat del govern local de Manresa és fer de mitjancer, en la mesura del possible, i buscar solucions adequades, tot i que es tracti d'un contenciós en matèria laboral sobre el qual no té potestat directa. Els treballadors s'han reunit també amb l'alcaldessa d'Olesa de Montserrat i amb tots grups del Parlament.

Els usuaris de la línia continuen recollint signatures de suport als catorze xofers. Qui ho desitgi ho pot fer a la mateixa Estació d'Autobusos de Manresa o a l'Ajuntament d'Olesa. Així mateix els usuaris també aconsellen enviar correus de queixa pel servei a www.sagales.com/contactar

 

Participació